בשיתוף תנובה
חופשות משפחתיות יכולות להיות חוויות נצחיות בחיי משפחה, שמקרבות את בני הבית ובונות את סיפור המשפחה בהווה ובעתיד. מנגד, חופשות משפחתיות עלולות להיות גם בלגן שיגרום לריבים, קטנים כגדולים, בין בני משפחה לתמיד.
6 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
טיול משפחתי
(צילום: אלבום משפחתי)
האירוע הזה, בו החיים נכנסים למסגרת המחייבת את כל המשתתפים בו ללוח זמנים אחיד, העדפות אישיות משתנות, הרגלים אחרים ובעיקר ציפיות שונות, משנה, לפעמים, את מה שחשבנו על האנשים הקרובים לנו ביותר בחיים.
איך, אם כך, נהפוך טיולים משפחתיים לחוויה טובה ונעימה לטובת כל המשפחה? בשביל זה אנחנו כאן. פרויקט "זמן משפחה – טיול משפחתי" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות" ותנובה, יוצא לדרך היום ויעמיד לרשותכם שלל תכנים וסרטונים (כולל מתכונים) שיעזרו לכם להפוך את הטיול המשפחתי לחוויה משותפת ואהובה.
בשבועות הקרובים נצלול אל תוך החופשות המשפחתיות השונות ונבקש מבעלי מקצוע להציע לנו דרכים כדי שהחופשות האלה יהפכו לא רק להפוגה זמנית אלא כרגע נוסף בשרשרת החוויות המשפחתיות שנישא על שרשרת חיינו ואיתנו, ויהוו רק מתאבן לחופשות שיגיעו בהמשך.
6 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
משפחת בראנוש בטיול משפחתי מלא אושר
(צילום: אלבום משפחתי)
נחזור לשאלת השאלות – כיצד הופכים טיול משפחתי לחוויה נעימה? האמת היא, שזה אפשרי ולא מסובך מדי. "תיאום הציפיות שלנו, ההורים, עם עצמנו, זה המפתח לשינוי החשיבה כולה בכל הנוגע לטיולים משפחתיים מוצלחים", אומרת יעל טוקר, מדריכת הורים מוסמכת מטעם מכון אדלר, שיחד עם מגוון יועצי הורות נוספים בפרויקט, יעזרו לנו להתכונן לחופשה המשפחתית, רגשית ופיזית, תוך התחשבות בכל בני הבית והמשפחה.

לא כל ההורים הם אותו הדבר. גם הילדים לא

כמו בכל נושא, הדברים כמובן מורכבים וטוקר מבקשת להזכיר שיש הבדל גדול בין חופשה של שני לילות במלון בארץ ובין חופשה ארוכה מעבר לים, נניח. בשני המקרים, אגב, ציפיות ההורים הן המפתח להתמודדות עם הסיטואציה. "גם אנחנו, כהורים, שונים אלה מאלה; יש את ההורים הזקוקים לשגרה, שהגרסה ההורית הטובה שלהם מתקיימת במצבי שגרה ויש את אלה שהגרסה ההורית הטובה שלהם, מתקיימת דווקא כשהם יוצאים משגרה. זה באמת משתנה מאדם לאדם", עושה טוקר את האבחנה הראשונה. "תלוי גם איך החופשה מוצאת אותנו – חרדים לקראתה או מייחלים לה. ההבדלים האלה הם שישפיעו, בסופו של דבר, על המשפחה כולה בתקופה של חופשה".
6 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
משפחת סלע בסלפי משפחתי מהטיול
(צילום: אלבום משפחתי)
יחד עם זאת, היא מציעה לקחת בחשבון שגם לאופי השונה של כל חבר במשפחה יש השפעה על אותן ציפיות שעלינו להעמיד לפני חופשה מהיחידה הזו, הנקראת המשפחה. "אני רואה את ההבדלים האלה גם אצלי בבית. יש לי ילד שאוהב לדעת מראש מה יהיה ולהתכונן, הוא צריך ודאות. ילד אחר שלי, שאוהב ומצפה להפתעות, מוכן לכל דבר. זה האופי של כל אחד מהילדים וגם היחס שלהם לעולם", היא אומרת.
דבר אחרון שמבקשת טוקר שניקח בחשבון לפני היציאה לחופשה, הוא שממש כמונו, כל אחד מבני המשפחה יוצא לחופשה במצב שונה וכל אחת ואחד צריך משהו אחר לפניה ובעת החופש. "כהורה, אני צריכה להכיר את צרכי הילדים שלי, להתאים ולתאם את הציפיות מהטיול גם לזה", היא אומרת.

אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב

"לכול משפחה מתאימים דברים שונים בעת תכנון הטיול. התחילו בתכנון כדף חלק, לפי מה שאתם יודעים, כי אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב. אם הם בני יותר מחמש, תשאלו אותם, אל תטילו עליהם משימות בכוח. בדקו למה הם זקוקים, ספרו להם מה מתוכנן ותשאלו אותם מה הם רוצים לעשות. בקיצור, אל תשימו סימני קריאה", אומרת טוקר.
6 צפייה בגלריה
יעל טוקר
יעל טוקר
יעל טוקר
(צילום: תמי גלאור)
יש לזכור היא אומרת, שזו חופשה משפחתית ולא נסיעה זוגית. "אמנם עם ילדים גדולים אולי תוכלו 'לגנוב' קצת זמן לעצמכם, אבל זכרו שזו נסיעת ילדים והיא מוקדשת להם ולמשפחה. תמתגו את החופשה כחוויה שתכננתם כדי שכולם ייהנו ממנה. אתם, כראשי המשפחה, אחראים לתכנון ההנאה של כולם בה", היא מיישבת סופית את האחריות.

הכי חשוב - תיאום ציפיות

כמו כל תכנית עתידית – בין אם מדובר על מעבר דירה, שיפוץ או חופשה משפחתית – ההבדל בין הפנטזיה למציאות מחייב התערבות של החיים עצמם ולשם כך, לנו, ההורים, חשוב לאמץ את השיטה היחידה שיכולה לעבוד מראש – תיאום הציפיות.
"בהתחשב במכלול אי הוודאויות, תיאום ציפיות הוא אחד מהדברים החשובים ליצירת חופשה מוצלחת ומיטיבה", אומרת טוקר ומתייחסת לכל נסיעה ככזאת אבל בטח החופשות המתקיימות עכשיו, בשנה שבה כולם יוצאים לחופשות אחרי הקורונה, עם שינויים, עיכובים והמתנות בכל מקום. "אנחנו תמיד מפנטזים איך תראה החופשה ואת הרגעים הטובים בה אבל חייבים לזכור מה קורה שם בחוץ ולתאם ציפיות בהתאם", היא אומרת.
6 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
ילדי משפחת מלכה בטיול משפחתי מלא חיוכים
(צילום: אלבום משפחתי)

"אין לנו שליטה על שום דבר חוץ מעל עצמנו"

יהיו ריבים ויהיו קיטורים, גם חוסר שביעות רצון וזמנים של שעמום בתוך הכיף שתכננו. "זה המקום שהסבלנות שלנו תידחק לפינה כי אין לנו שליטה על שום דבר חוץ מעל עצמנו. אפילו על הילדים שלנו אין לנו באמת שליטה", היא אומרת. "השליטה כהורים היא רק על התגובות שלנו ואת זה חשוב לזכור".
כאן מכניסה טוקר את החלק הכי משמעותי בתפקידנו - הורים מחנכים – למסגרת הטיול המשפחתי. "כל דבר בטיול הוא הזדמנות לתפקוד שלנו כהורים להתוות את הדרך. בזמנים של לחץ, קושי וחוסר ודאות הוא מתבטא באופן בו נתנהג ונגיב. זו הלמידה הכי משמעותית שנוכל לתת לילדים שלנו. מה שאנחנו מדגמנים להם הוא זה שעובר אליהם תמיד, בחיים בכלל, אבל בטיול, בו יש הרבה יותר מקרים של חוסר ודאות ודברים לא צפויים, שם תיבחן התגובה שלנו וממנה הם ילמדו. נכון שגם כעס הוא רגש אנושי אבל האם כל הזמן ועל כל דבר? שווה לחשוב על זה. עלינו מוטל להיות מוכנים רגשית לא להתעצבן ולא להישבר מול חוסר הוודאות. לכן, המפתח לזה הוא להגיע מוכנים לטיול, גם לדברים שלא יקרו ממש כפי שתכננו".
6 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
אהבה בטיול המשפחתי של משפחת בצר
(צילום: אלבום משפחתי)

כך נעשה את זה נכון

"אנחנו חיים בדור של מניעת תסכולים מהילד", אומרת טוקר, "אבל צריך לקחת בחשבון שבטיול זה יהיה בולט יותר. כהורים יש לנו כוח אנרגטי מאד חזק והוא ישפיע על הילד", היא אומרת על הדרך בה נגיב והיא מציעה להוציא את הטוב גם במצבי חוסר ודאות: "כשקורה משהו רע תגידו בקול רם מה ההזדמנות שצמחה מהדבר עצמו. "יש תור ארוך למתקנים? בוא נשחק בינתיים משחק", למשל. הציעו לילדים להסתכל על הטוב כי זה אימון נהדר ומתנה לחיים. טיול הוא הזדמנות מעולה לתרגל את זה כי טיול הוא תמיד מפגש יותר אינטנסיבי מחוץ לשגרה של כל הדברים גם יחד – של אי ודאויות, חוסר התאמה בין בני המשפחה וכדומה".
היכנסו למתחם "זמן משפחה - טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה