קניות ברשת הפכו לחלק בלתי נפרד מאורח החיים של כולנו, ונראה שתקופת הקורונה רק העצימה זאת. החל מקניות בסופר, דרך ביגוד, הנעלה, צעצועים, ועד ריהוט ומוצרי חשמל - ברשת הכול זמין, זול ונוח יותר. עם זאת, לצד היתרונות, הרכישה ברשת עלולה לטמון בחובה גם חסרונות ואף סכנות.
2 צפייה בגלריה
רק 13% ציינו שהם מחפשים מידע על בטיחות המוצר
רק 13% ציינו שהם מחפשים מידע על בטיחות המוצר
רק 13% ציינו שהם מחפשים מידע על בטיחות המוצר
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
סביב ימי המבצעים של "בלאק פריידי", והעלייה בקניית מוצרים ברשת שמגיעה איתו, מחקר חדש של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, ובית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה בתמיכת מנהל תקינה במשרד הכלכלה, בחן את התייחסות הורים לבטיחות המוצר ברכישת מוצרי ילדים ברשת. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת הבינלאומי Journal of Safety Research והוצג בכנס בינלאומי.

2 צפייה בגלריה
ההורים ציינו את העלות והנוחות כמניע המרכזי לרכישה ברשת
ההורים ציינו את העלות והנוחות כמניע המרכזי לרכישה ברשת
ההורים ציינו את העלות והנוחות כמניע המרכזי לרכישה ברשת
(צילום: shutterstock)
עוד לפני ההתייחסות להרגלי הצריכה, כדאי להבין את הסכנה משימוש במוצר לקוי - במיוחד כאשר מדובר בילדים ותינוקות. נתוני המחקר מראים כי מוצרים לא בטוחים הם הגורם ל-63% ממקרי התמותה של ילדים כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת. גם בבחינת הפניות למיון עולה כי 51% מפניות הילדים למיון ו- 66% ממקרי האשפוז של ילדים בעקבות היפגעות, נגרמו כתוצאה משימוש במוצר לא בטוח או באופן שאינו בטוח.
מסקר שביצעו החוקרים בקרב הורים ישראלים, עולה כי רכישה אינטרנטית מתבצעת כמעט ורק על פי אינסטינקט, ואם ההורה מחפש אחר מידע מקדים - בטיחות המוצר אינה עומדת במוקד הבחינה. ההורים ציינו את העלות והנוחות כמניע המרכזי לרכישה ברשת, וכ-62% מהנשאלים אמרו שהם מחפשים מידע מקדים לפני קניית מוצר ילדים ברשת. בהם, רק 13% ציינו שהם מחפשים מידע על בטיחות המוצר. כאשר נשאלו באופן פרטני על בטיחות, חלק מהמשתפים ענו שהם בודקים בעצמם את בטיחות המוצר, לפי איך שהוא נראה להם.
"נתוני המחקר מראים כי מוצרים לא בטוחים הם הגורם ל-63% ממקרי התמותה של ילדים כתוצאה מהיפגעות בלתי מכוונת. גם בבחינת הפניות למיון עולה כי 51% מפניות הילדים למיון ו- 66% ממקרי האשפוז של ילדים בעקבות היפגעות, נגרמו כתוצאה משימוש במוצר לא בטוח או באופן שאינו בטוח"
החוקרים מציינים כי בדיקת בטיחות המוצר אמורה להיות חלק מהותי מתהליך בחירת כל מוצר לילדים. ריבוי המוצרים ברשת, והסחר בין מדינות, מאפשר שגשוג של מוצרים מזויפים שתקינותם והתאמתם לילדים לא נבדקו. העובדה שבמדינות רבות אין סטנדרטים של תקני בטיחות, הופכת אותם לפרצה קלה ומאפשרת להם למכור מוצרים זולים שעלולים גם להיות מסוכנים. לצד המוצרים המזויפים, אפשר למצוא ברשת מוצרים שהורדו מהמדפים (ריקול) ונאסרו לשימוש בגלל בעיות בריאות ובטיחות. למעשה, לא אחת קורה שהורים רוכשים בתמימות מוצר לילדיהם, מבלי לדעת שהמוצר נאסר לשיווק בישראל או במדינה אחרת.

מהן הסכנות השכיחות - ואיך נזהרים?

מוצרים שמתפרקים, מוצרים חדים, מוצרים שלא מותאמים למשקל ולגודל הילדים, וכאלה שעשויים מחומרים אסורים ומכילים כימיקלים המסוכנים לילדים - הם על פי רוב גם המסוכנות. אחת ההמלצות שעולות מהמחקר היא הקמת מערך שיווק חברתי שפועל לשינוי עמדות ולקידום רכישה בטוחה באינטרנט. מאז תחילתה של העבודה על המחקר, משרד הכלכלה הקים את הפורטל הישראלי לבטיחות מוצרי צריכה שבו מופיעים כל המוצרים שהופעל עליהם ריקול בישראל. בנוסף, בפורטל יכול כל אדם לדווח על מוצר לא תקין.

הנחיות ארגון בטרם לרכישה בטוחה ברשת

מעדיפים מוצר העומד בתקן ישראלי, אמריקני או אירופאי – חפשו באתר תעודת בדיקה (certificate) המעידה על עמידה בתקן.
קונים רק ממוכר מהימן – ככל שיש יותר מידע זמין על היצרן, היבואן, המשווק או מפעילי האתר, כך יש סיכוי טוב יותר לרכישה מוצלחת.
בודקים את הנחיות השימוש – האם חלה עליו מגבלת גיל או אזהרות אחרות? אם זה לא ברור, פונים למוכר בבקשה לפרטים נוספים.
מה כתבו אחרים על המוצר? הניסיון של צרכנים אחרים יכול להעיד גם על בטיחות המוצר. עם זאת, לא תמיד יודעים בבירור את זהות כותבי הביקורות ולכאן כדאי לקחת בערבון מוגבל את מהימנותן.
בודקים באתרי הריקול – חשוב לוודא שהמוצר לא הוסר מהמדפים בארץ או בעולם, בעקבות סיכון בריאות ובטיחות הצרכן. בדקו זאת באתר הריקולים של משרד הכלכלה, ובאתרים בינלאומיים.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, התייחסה לתוצאות המחקר: "רכישה ברשת הפכה פופולרית בשנים האחרונות, והמגמה התחזקה עוד יותר בעקבות מגפת הקורונה. מדובר בשוק רחב שנותן מענה מהיר, זול ויעיל ללקוחות. הסחר ברשת הוא ממד נוסף של העולם הגלובאלי החדש, המטשטש גבולות בין מדינות. עם זאת, ככל שמצטמצמת אחריות המדינה, כך מתרחבת האחריות האישית של הצרכנים. פיתוי המחיר הזול עלול לגבות בדיעבד מחיר יקר יותר, בכל המדובר בבטיחות מוצרי הילדים. התקנים הבינלאומיים נכתבו בדם, והם תעודת הביטוח של ההורים כי המוצר מתאים לילדים. מוצר שלא נבדק ולא עומד בתקנים - עלול לסכן את חיי הילדים".