1 צפייה בגלריה
צעירים מדגמנים
צעירים מדגמנים
החלום, וממה להיזהר בדרך להגשים אותו
(צילום: shutterstock)
מאז ומתמיד עולם הזוהר "מגנט" ילדות וילדים שחולמים לככב בפרסומות, בסדרות, במסלולי הדוגמנות או ברשת - ויש לא מעט סוכנים וגורמים שעלולים לנצל את המצב לטובתם, ולרעתכם.
דרישות של סוכנויות מהורים לשלם סכומי כסף גדולים, התחזות, הצעות לקורסים יקרים בידי מורים בלתי מוסמכים ועוד - גורמים בכירים בתעשייה, בהם סוכנים ומלהקים, מתארים מקרים שעלולים לסמן לכם כי התהליך אינו תקין:

דורשים מכם כסף להצטרף לסוכנות, או לצלם "בוק"

"היו מקרים שבהם הורים התבקשו לשלם כסף עבור צילום 'בוקים'", הסביר גורם בתעשייה, "הסוכנויות סיפרו להורים שה'בוק' חייב לעבור דרך הסוכנות, ושרק עם צילום שלו אפשר להתקדם. זה לא נכון. לא רק שאין צורך בזה, הרי שילדים גדלים ומשתנים כל כמה חודשים - כך שלפי התפיסה הזאת, הורה צריך להוציא אלפי שקלים אחת לכמה חודשים. זה פשוט לא נכון".
סוכן דוגמנים ושחקנים הוסיף: "אני בחיים לא גובה כסף כששחקן או דוגמן מצטרף לסוכנות שלי. המקסימום הוא להפנות את אותו מיוצג לכמה צלמים מומלצים על ידינו כדי להצטלם ל'בוק' שאותו נפיץ למלהקים. בכל מקרה, סכומי הכסף לעולם לא מגיעים לאלה שהסוכנויות מבקשות עבור 'בוקים' שמצטלמים אצלן".
לדברי מלהקת נוספת, גם תמונות שצולמו במכשיר הטלפון הנייד וחכם יכולות להספיק בשלבים הראשונים שקודמים להצטרפות לסוכנות או למיזם מסוים. "אני יכולה לראות שתי תמונות ולדעת אם אותו ילד או ילדה מתאימים לפרויקט שלי", היא אמרה.
אינפו סימני אזהרה דוגמנות
קראו עוד:

המלהקים חושפים את שם הסדרה/פרסומת

אנשי טלוויזיה מתחום דוגמנות מזהירים בעיקר מפני פרסומים נוצצים וממומנים ברשתות החברתיות, שמזמינים צעירים להשתתף באודישנים לסדרות טלוויזיה. לדבריהם, אם השם מצוין בפרסומת - לרוב מדובר בהליך שעלול להתגלות בהמשך כחשוד. "בדרך כלל מלהקים לא יכתבו ברשתות החברתיות לאיזו סדרה או פרסומת הם מבקשים שחקנים או דוגמנים", מספר גורם בתעשייה, "ככל שהפרסום מחתרתי יותר - כך הסיכוי שהוא אמיתי גדול יותר.
"אפשר למשל להיתקל בפרסום שדורש שחקן בן 17 עם שיער שחור לסדרת טלוויזיה חדשה, אבל המלהק לרוב לא יכתוב את שם הסדרה, כפי שעושות הפרסומות שמנסות למשוך את הילדים לקחת בהן חלק. אותם אנשים יודעים בדיוק איך למשוך ילדים כך שהם יטריפו את ההורים בנושא, וכדי לפתות אותם - הם משתמשים בשמות של סדרות מפורסמות. מלהק אמיתי, או סוכן שבאמת מחפש מישהו לתפקיד מסוים, יימנע מלכתוב את שם הפרויקט".

הסוכנות מציעה קורס משחק - אצלה

גורם בתעשייה מתח ביקורת על קורסי משחק שסוכנויות מסוימות מציעות, שנערכים במסגרתן. "מדובר בטריק שמטרתו היא לגרום להורים להוציא המון כסף", הוא הסביר, "והם משלמים אלפי שקלים על קורס שבו אנשים לא מוסמכים מלמדים משחק, לכאורה. אדם שרוצה ללמוד משחק - שילמד בבית ספר למשחק ולא בסוכנות. בבתי הספר המוסמכים השונים יש גם קורסים ייעודיים לנוער, הם עולים הרבה פחות ממה שידרשו בסוכנות, ושם גם צוות המורים הוא מקצועי ומוסמך".

החוזה מתחדש אוטומטית

אנשי מקצוע בתעשיית הבידור מזהירים גם מפני חוזה שמתחדש באופן אוטומטי, ללא צורך באישור המיוצג או המיוצגת. "סוכנים מנצלים את העובדה שהנערים והנערות להוטים להגשים את החלום שלהם, ולא קוראים את הסעיפים הקטנים - שם טמונים המכשולים הגדולים", אמר בכיר בתעשייה, "יש סעיפים שיכולים לכבול את ידי המיוצגים, כמו ייצוג לאורך הרבה שנים ועמלות סוכן גבוהות. צריך לחדש את החוזה באישור שני הצדדים - לא לחתום על חוזים ארוכי טווח".
לדבריו, יש לוודא גם כי יש אפשרות לצאת מהחוזה בתום שנה. "אם המיוצג מבחין שהסוכן לא מייצר לו עבודה, או לא מזמין אותו לאודישנים במהלך השנה - ולא עבור פרסומות - עליו לצאת מהחוזה", המשיך הבכיר, "אין באמת צורך בסוכנים בשביל זה".
מרגישים שנפגעתם ממפגש עם סוכנות דוגמנות או משחק? מוזמנים לכתוב לנו