4 צפייה בגלריה
תלמידים בבית הספר באיקדה, מאובטחים על ידי שוטרים
תלמידים בבית הספר באיקדה, מאובטחים על ידי שוטרים
תרגילי מגע, פלישות ונשק: בתי ספר ביפן
(צילום: AP)
נופים מרהיבים, תרבות מרתקת, אוכל ייחודי, ובעיקר סדר ומשמעת שאין להם אח ורע. אלה, על קצה המזלג, הם כמה מהמאפיינים הבולטים של יפן. אבל, למרות כל הסופרלטיבים, גם בארץ השמש העולה יש אתגרים שפוגעים, כך מסתבר, בביטחון התושבים בכלל, ובביטחון התלמידים היפנים שפוקדים את בתי הספר בפרט. הסיפור המלא על אתגרי הביטחון שמרחפים מעל ראשי מערכת החינוך ביפן, וכיצד מתמודדים איתה.
קראו עוד:
"אדם עם סכין יבוא היום לבית הספר" - זו לא בדיוק הבשורה שלה מצפים כשמגיעים בבוקר למקום העבודה, בטח לא לבית הספר. אז מתברר שביפן נהוג לקיים במוסד הלימוד תרגיל שנתי המדמה חדירת פולשים חמושים לשטחו. אמנם למדינת האיים יש מוניטין של פשיעה נמוכה, אך היא שומרת על ערנות בכל הנוגע להגנה על בתי הספר ועל התלמידים שפוקדים אותם מדי בוקר.
4 צפייה בגלריה
תלמידים בבית ספר ביפן
תלמידים בבית ספר ביפן
"כ-70% מהתלמידים לא מרגישים בטוחים בבית הספר". יפן
(צילום: EPA)
נושא הביטחון בקרב תמידי ותלמידות יפן הוצף לאחרונה בשל מחקר בינלאומי רחב היקף, שנערך בשנים 2011-2017. לפי ממצאיו, 31.4% בממוצע מהמתבגרים דיווחו על תחושות של חוסר ביטחון בבית הספר ב-13 מדינות באירופה ובאסיה. המחקר כלל 21,688 מתבגרים בגילאי 13-15.
בפינלנד נמצא אז כי 11.5% מהתלמידות אינן מרגישות בטוחות ו-8.9% מהתלמידים חשים חוסר ביטחון, בעוד שביפן 69.8% ו-68.2% מהתלמידות והתלמידים בהתאמה, שוהים בין כותלי בית הספר ללא תחושת ביטחון, מה שמציב אותם בתחתית הרשימה שנבדקה.
(תרגילי ביטחון בבתי ספר ביפן)
פשיעה אלימה ביפן היא נדירה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, אך בשני העשורים האחרונים גם שם אירעו כמה תקריות טרגיות שכוונו לבתי ספר או לתלמידים. בניגוד לארצות הברית, שבה אלימות בנשק תכופה יותר, כפי שקרה ב-24 במאי האחרון בבית הספר היסודי רוב ביובלדי שבמדינת טקסס, אז נהרגו 19 תלמידים ושני מבוגרים, אלימות המופנית כלפי בתי ספר ביפן כרוכה ברובה המכריע בשימוש בסכינים, בין היתר בשל חוקי הנשק הנוקשים שלה.
"בפינלנד נמצא אז כי 11.5% מהתלמידות אינן מרגישות בטוחות ו-8.9% מהתלמידים חשים חוסר ביטחון, בעוד שביפן 69.8% ו-68.2% מהתלמידות והתלמידים בהתאמה, שוהים בין כותלי בית הספר ללא תחושת ביטחון, מה שמציב אותם בתחתית הרשימה שנבדקה"
4 צפייה בגלריה
איור ממשפטו של התוקף שרצח 8 תלמידים בבית הספר באיקדה בשנת 2001
איור ממשפטו של התוקף שרצח 8 תלמידים בבית הספר באיקדה בשנת 2001
איור ממשפטו של התוקף שרצח שמונה תלמידים בבית הספר באיקדה ב-2001
(איור: EPA)
על קצה המזלג, ניתן להזכיר את המקרה שאירע בדצמבר 1999, אז גבר בן 21 נכנס למגרש משחקים של בית ספר יסודי בקיוטו ודקר למוות ילד בן שש. אך המקרה הזכור והכואב ביותר של ההתקפות הללו התרחש באיקדה, פרבר של אוסקה, ביוני 2001, כאשר שמונה תלמידים (בהן שבע תלמידות בנות שבע ושמונה, ותלמיד בן שש) איבדו את חייהם וכ-20 נפצעו (בהם שני מורים) לאחר שאדם מעורער בנפשו תקף אותם באכזריות בסכין מטבח בזמן שהיו בהפסקה.
ראש ממשלת יפן דאז, ג'וניצ'ירו קואיזומי, אמר: "אני מודאג מאוד ממה שקרה לילדים שלנו. אני נשבע לעזור לנפגעי התקיפה ולעשות את המרב כדי להבטיח את הבטיחות בבתי הספר". אצוקו טויאמה, שר החינוך באותם הימים, אמר אז: "אסור היה לזה לקרות. בתי ספר צריכים להיות מקומות שבהם ילדים חייבים להרגיש בטוחים ומוגנים".
חרף הדברים הללו, ביוני 2010 התרחשה תקרית נוספת בבית ספר פרטי לבנות ביוקוהמה, כאשר תלמידה בת 15 נדקרה על ידי תלמידה אחרת, בת 15 גם כן, במהלך שיעור בשפה היפנית. בהמשך, בקרב חברי מועצות העיר ברחבי יפן יושמו שורה של רפורמות במערכות החינוך בערים, ובבתי הספר היסודיים בעיקר. חלק מההחלטות קבעו כי שערי בית הספר יינעלו במהלך כל שעות הלימודים, וכן תוגברה נוכחות של מאבטחים במהלך הגעת התלמידים ובעת עזיבתם את בית הספר. אשתקד אף הוקמה תחנת משטרה קטנה בשם 'קובאן' בשטח בית הספר היסודי סאקורה באוסקה, מה שהפך את בית הספר הזה לראשון מסוגו ביפן שמציב עמדה משטרתית בשטחו.
"שערי בית הספר ננעלו במהלך כל שעות הלימודים, תוגברה נוכחות של מאבטחים בהגעת התלמידים ובעזיבתם, ואשתקד הוקמה תחנת משטרה קטנה בשטח בית הספר יסודי באוסקה"
מועצת החינוך המקומית הכריזה כי היא רוצה שבית הספר יהיה "בית הספר הבטוח ביותר במדינה", במהלך שעורר מחלוקת עם דעות לכאן ולכאן. במרוצת השנים, סיורים אזרחיים, כולל הורים ומתנדבים מהקהילה, הפכו גם הם נפוצים בסביבה הבית-ספרית, עד שנכון ל-2018, לא פחות מ-97.7% מבתי הספר ביפן יישמו בצורה כזו או אחרת אמצעי להגברת האבטחה.
בין אמצעי האבטחה, הבולט והחריג אולי מכולם הוא תרגילי מגע, שבהם צוותי בית הספר מרכיבים צוותים שמגנים על התלמידים מפני פולש, תוך שימוש במערך מרשים של כלי נשק. כמעט 97% מחדרי הצוות בבתי הספר מצוידים ב'סאסומטה' - נשק ששימש את יפן הפיאודלית - באמצעותו צוותי ההגנה בבתי הספר לוכדים את הפולש. בנוסף, ארסנל הנשק בבתי הספר כולל אלות עץ, רשתות, חבלים, אזיקונים ואף אמצעי גז מדמיע ושוקר חשמלי, הכול כדי למנוע התנהגות אלימה ופגיעה בתלמידים.
4 צפייה בגלריה
אנדרטה לזכר הרוגי התקיפה בבית הספר באיקדה בשנת 2001
אנדרטה לזכר הרוגי התקיפה בבית הספר באיקדה בשנת 2001
אנדרטה לזכר הרוגי התקיפה בבית הספר באיקדה ב-2001
(צילום: AP)
כדי לקיים את תרגילי הפולשים הללו, ביום ייעודי בכל שנה, שוטר מקומי מופיע בבית הספר בעודו מחופש לפורץ (לרוב לבוש בקפוצ'ון עם משקפי שמש) ובידו סכין קרטון. לאחר שהפחיד מעט את התלמידים בכיתותיהם, הפולש נתקל במורים שעובדים בחוליות, ובדרך כלל נחלקים ל'צוותי תפיסה' ו'צוותי סיוע'. על הצוות הראשון מוטלת המשימה לנטרל את הפורץ, באמצעות שימוש בסאסומטה ובכיסאות. לצידם, פועל חלק אחד של צוות הסיוע שמקבל הוראה לבודד את הסכין שבידו של הפורץ באמצעות אלות העץ. החלק השני של הצוות המסייע עוזר לפנות את התלמידים למקום מבטחים, במקביל ליצירת קשר עם המשטרה. התרגיל מתנהל במהירות ומסתיים בסיכום בית ספרי עם כל המשתתפים, לרבות מנהל בית הספר וצוות המורים, הפולש והמשטרה.
"לאחר שהפחיד מעט את התלמידים בכיתותיהם, הפולש נתקל במורים שעובדים בחוליות, ובדרך כלל נחלקים ל'צוותי תפיסה' ו'צוותי סיוע'. על הצוות הראשון מוטלת המשימה לנטרל את הפורץ, באמצעות שימוש בסאסומטה ובכיסאות"
עם זאת, יש בתי ספר מסוימים ביפן שנוקטים בגישה שונה ולא מבצעים את התרגיל כפי שתואר כעת, על מנת שלא ליצור בהלה רבה מדי בקרב התלמידים, שגם כך אינם מרגישים בטוחים על פי הנתונים שעלו מהמחקר שתואר תחילה. במקום זאת, האדם שמדמה פורץ חמוש מבצע את התרגיל רק עם המורים, הרחק מהתלמידים. אגב, הנחת היסוד היא שעדיף לא להכין את הצוותים אלא לשמור על עמימות ואפקט של הפתעה, כדי לדמות אירוע שיהיה קרוב ככל הניתן למציאות. ואכן, בבית הספר היסודי איקדה, מקום האירוע של 2001, הנהלת בית הספר והמורים לא מקבלים עדכון מוקדם על האופן שבו הפולש יתקוף.
בשורה התחתונה, התרגילים היו יעילים, ויעידו על כך מספר מקרים בשנים האחרונות ביפן שבהם פולשים חמושים (אמיתיים) הוכנעו בהצלחה על ידי מורים באמצעות סאסומטה וכלי הגנה אחרים. לעומת זאת, בנובמבר אשתקד, נרשם אירוע תקיפה בסכין במרכז לטיפול לגיל הרך בטומה - עיר במחוז מיאגי - שלא ביצע תרגילים חיים כפי שבוצעו בבתי הספר, וכתוצאה מכך הצוותים שבו לא צוידו בכלי ההגנה הדרושים, לרבות הסאסומטה. למרבה המזל, התוקף החמוש בן ה-31 אמנם התעמת עם הצוות שנאבק בו בידיים חשופות, אך האירוע הסתיים ללא נפגעים בנפש ועם נטרולו של הפורץ.