"אסיפת הורים" הוא פודקאסט ההורות של ynet, שבו מדי שבוע מיטב אנשי המקצוע והמומחים מדברים על כל מה שבאמת חשוב, ומעסיק הורים. והפעם: הדס פילצר, יועצת חינוכית ומנחת הורים לתאומים, ובעצמה אימא לתאומים וסבתא לתאומות ולתאומים, מסבירה על הקשר המיוחד בין אחים ואחיות שנוצרו וגדלו יחד, על חשיבות הנפרדות - דווקא בשם העצמאות, ומהם הכלים לעשות זאת ("לפעמים הפתרון מנוגד להגיון"). האזינו:
אסיפת הורים
"יש דברים שהורים פשוט לא יכולים לדעת": הכול על גידול תאומים #47
46:35

תופעת התאומות מרתקת אותנו מאז ומעולם. מה אנחנו יודעים היום על הקשר בין אחים ואחיות תאומים? "מרגע שהם נוצרו, תאומים שואפים להיות יחד. זה הדחף המולד שלהם, זה הצורך הרגשי שלהם. ההוויה של התאום היא להיות עם עוד מישהו, זה מה שהוא מכיר, והוא לא יודע להיות לבד. ברגע שהוא נוצר, נוצר לידו עוד מישהו. הוא חש בתנועה שלו, בריח, במגע. היום אנחנו יודעים, בעיקר מתחום מדעי המוח, שלכל ילוד יש זיכרון חושי, ולכן ברגע שהוא יוצא לאוויר העולם, הוא רוצה להיות עם אח שלו. יחד, בסימביוזה".
איך הסימביוזה הזו באה לבידי ביטוי בשנים הראשונות? "הבו-זמניות היא מושג מפתח בתאומות. תאומים הם לא רק שני אחים, מדובר באח, ועוד אח, ועוד 'ישות משותפת'. אבל כדי לא לגדל ילדים תלויים זה בזה, שלא יודעים להתנהל לבד בעולם, עלינו לדאוג לנפרדות. אם אנחנו רוצים לגדל שני אנשים מלאים ושלמים, עלינו לדאוג לנפרדות. כלומר, ללמד אותם לחיות כל אחד לחוד. בקשר שלהם יש מורכבות רבה, ומחקרים מראים שאם אנחנו לא נתערב בגידול שלהם, תאומים עלולים לפתח בעיות רגשיות, חברתיות, קוגניטיביות, שפתיות ועוד".
1 צפייה בגלריה
תאומים
תאומים
לא שני חצאים של שלם. אחיות ואחים תאומים
(צילום: Shutterstock)

ואיך הנפרדות באה לידי ביטוי, בשנים הראשונות ובהמשך? "להורים יש תחושה שהנה, אנחנו שמים אחד פה ואחד שם, וזהו, יש הפרדה. אז לא. מכיוון שהצורך הרגשי שלהם הוא להיות יחד, אבל כדי שהם יוכלו לגדול כל אחד ואחת כבני שלמים, עליהם לעבור את הנפרדות הרגשית. אני לא רוצה שני ילדים שתלויים אחד בשני, ולא יכולים אחד בלי השני, ולא יודעים להתנהל בעולם לבד. אני רוצה אדם מלא, ועוד אדם מלא, ופה המקום להגיד - אני רוצה לעשות נפרדות, אבל אני ממש לא מוותרת על היותם יחד".
קראו עוד:
את הנפרדות קל להבין, אבל קשה מאוד ליישם. פילצר מסבירה: "כל אחד מאיתנו עובר תהליך של נפרדות מההורים שלנו, ותאומים עושים את זה בשדה כפול. גם מההורה, וגם מהאח או מהאחות. נפרדות היא תהליך פסיכולוגי, חינוכי, רגשי, שבו אני יוצרת כל ילד כפוטנציאל אנושי של 100%, כחלק מהזהות שלו כתאום.
"בהורות יחידאית, לכולנו יש 'דגם' כלשהו בראש, הרי גידלו אותנו. בתאומות, אנחנו לא תמיד יודעים מה לעשות, אנחנו לא יודעים איך לגדל תאומים, ופעמים רבות הפתרון מנוגד להיגיון שלנו. ההורות התאומית לא יכולה להיות ספונטנית, היא לא יכולה להיות אינטואיטיבית, אלא היא נלמדת".
מהם הדברים החשובים שכדאי להורים לתאומים ללמוד? ומהן הדרכים ליצור נפרדות? האזינו לפרק שבמעלה הכתבה.
בפרק הקודם של "אסיפת הורים" דיברנו על ילדים שמתמודדים עם חרדות חברתיות. מה זו בדיוק חרדה חברתית, איך היא עלולה לפגוע במעגלי החיים - וכל הכלים לילדים ולהורים. האזנה נעימה.
עקבו אחרינו בספוטפיי, באפל או בגוגל, או צפו בפרקים המלאים >>