בשיתוף Dove
הרבה מדובר על ההשפעה המזיקה של הרשתות החברתיות על נערים ונערות ועל העיסוק התדיר במראה חיצוני שאליו הן גוררות אותם. אם בעבר הדגש היה על רכישת בגדים אופנתיים או איפור בסיסי, כיום נחשפות - בעיקר בנות, בגילאים צעירים - לסרטונים המעודדים אותן להרגלי תזונה לא בריאים, למרוח על גופן חומרים ל"שיפור המראה" ואפילו לעבור ניתוחים אסתטיים, ללא הבנה מלאה של ההשלכות והסיכונים הכרוכים בתהליכים אלה. כתוצאה מכך, הורים רבים נאלצים להתמודד עם שאיפות של ילדיהם להשגת אידיאל יופי לא מציאותי, שמייצרות פגיעה בביטחון ובהערכה העצמית.
מי שנאלצות להתמודד עם האתגר המורכב הזה הן בעיקר האימהות, שמוצאות את עצמן נגררות לא פעם לוויכוחים מרים עם בנותיהם, שמתייחסות לעצות הניתנות ברשתות כאל אמת מוחלטת. הסיטואציה הזו, הן מספרות בעצב, מגבירה את המתח שקיים ממילא בין הורים לילדים בגיל ההתבגרות.
5 צפייה בגלריה
מה התוכן שהילדים שלכם צורכים ברשתות החברתיות?
מה התוכן שהילדים שלכם צורכים ברשתות החברתיות?
מה התוכן שהילדים שלכם צורכים ברשתות החברתיות?
(צילום: באדיבות Dove global)
"בנות צעירות מקדישות מדי יום שעות ארוכות לתכנים שעוסקים במראה החיצוני 'הנכון', זה שמקודם ברשתות החברתיות", משתפת נועה, אם לנערה
בת 13. "המראה הזה כולל שיער בלונדיני, שיזוף עמוק, ריסים ארוכים ועוד. עם התוצאות, לצערי, אני צריכה להתמודד".
"למשל, לפני כמה חודשים היא ביקשה שמפו מיוחד שמעלים קצוות שרופים בשיער. כמובן שלא הסכמתי לקנות לה את המוצר המיותר הזה, ולבסוף היא קנתה אותו בכספה האישי. לאחר כמה חפיפות היא הבינה שהוא לא עושה כלום וזרקה אותו לפח. כך היה גם עם כל מיני מוצרי איפור שהמליצו לה עליהם ברשת, וכשהיא החלה להשתמש בהם נוצרו לה פצעונים על הפנים. רכישה נוספת הייתה של טייץ שמשפיעניות המליצו עליו כי הוא 'עושה ישבן מהמם', ואחרי הקנייה אפילו היא הבינה שהוא לא מתאים לסגנון שלה".
עד כמה את מצליחה לסנן עבורה את התכנים המזיקים האלה?
"למזלי היא מראה לי הרבה מהתכנים ואני מסבירה לה שאין צורך להאמין לכל מה שמופץ ברשת ונותנת לה אלטרנטיביות אחרות. למשל היא רצתה לקנות סומק שפורסם ברשתות, אבל אין עליו מספיק מידע. הצעתי לה כחלופה שנלך ביחד לקנות סומק שמתאים לעור הפנים שלה ומיוצר על ידי חברת איפור מוכרת, שאני משתמשת במוצרים שלה. לשמחתי זה הצליח, אבל זה רק ניצחון נקודתי. מה שמאוד עצוב לי זה שהנערות הפכו להיות חסרות דעה. אם זה מופיע כהמלצה ברשת - זה הופך להיות מאסט מבחינתן. הן גם מאבדות את הילדות. נערות בגיל 13 כבר מאופרות לגמרי וזה ממש חבל כי יש להן עדיין פנים חלקות וכל האיפור הזה ממש מיותר וגם מזיק לעור הפנים שלהן".
5 צפייה בגלריה
למדו את הילדים שלכם חשיבה ביקורתית
למדו את הילדים שלכם חשיבה ביקורתית
למדו את הילדים שלכם חשיבה ביקורתית
(צילום: באדיבות Dove global)
גם בתה בת ה-14 של ליליה נחשפת באופן שוטף לעצות יופי רעילות מסוג זה ברשתות החברתיות. "אני מנהלת איתה שיחות על התופעה, מנסה להרחיב ולהסביר מה באמת הממליצות מנסות להשיג ושיש להן לעיתים אינטרס כלכלי, וכמה התכנים לא בריאים למי שצורכים אותם", היא מספרת, "ולמרות שיש בינינו פתיחות והיא מבינה את הדברים, ובעצמה אומרת לי שהסרטונים מוגזמים, התוכן הזה משפיע עליה בצורה לא מודעת. למשל, אם ניכנס לחנות פארמה היא תקנה מוצרים על סמך 'המלצות' של משפיעניות, ולמרות שהיא רזונת, היא אומרת מדי פעם שהיא שמנה וצריכה לעשות דיאטה. זה הכול השפעה של הרשתות".
היא נערה צעירה. לא טבעי שהיא תעסוק בדברים האלה?
"הבעיה היא שכיום הנערות מתרחקות מהמציאות הנורמלית. אני בגילה רציתי לשים מסקרה בשביל להבליט ריסים. כיום הבנות מדברות על ניפוח השפתיים או עיצוב הישבן במבנה מסוים. זה מעוות, בטח בהתחשב בגילן הצעיר".
5 צפייה בגלריה
שיחה בין אם לבתה המתבגרת עם טאבלט
שיחה בין אם לבתה המתבגרת עם טאבלט
שוחחו עם ילדיכם על התכנים ברשת
(צילום: shutterstock)
לא רק בנות מושפעות מעצות היופי הרעילות בסרטונים האלה. יפעת, אם לנער בן 14 שעוקב באדיקות אחרי סרטוני הזוהר והיופי ברשת, מספרת שהוא "כל הזמן נחשף להמלצות ואז נכנס לאתרי קניות לקנות תכשירים ומוצרים שכביכול משפרים את המראה. למשל הוא קנה לעצמו תכשירים שונים לפנים, בין היתר להוספת נמשים. הייתה תקופה שהוא הבהיר את השיער שלו עם לימון בעקבות עצה שראה ברשתות. זה מעסיק אותו המון. המוח שלו מוטרד כל הזמן בעניינים השטחיים האלה וזה מונע ממנו להתמקד בדברים חשובים יותר. אני מנסה להסביר לו שהסרטונים האלה לא מחוברים למציאות, אומרת לו כל הזמן שהוא צריך לאהוב את עצמו בדיוק כמו שהוא ולהפסיק לחפש מה לא בסדר אצלו, אבל זה מאבק מסובך".
זה מעציב אותך?
"מאוד, כי הוא ילד יפה ובריא, שעושה ספורט ושומר על עצמו. חבל לי שהוא לא מתמקד בלהסתכל על הדברים הטובים שיש בו, במקום להתמקד בשלילי".
5 צפייה בגלריה
שיחה בין אב לבן מתבגר
שיחה בין אב לבן מתבגר
לפעמים שיחה אחת יכולה לשנות עולמות
(צילום: shutterstock)
גם חוקרים ומומחים כבר מכירים את התופעה ומודאגים ממנה. "לנער או נערה צעירים אין יכולת צפייה ביקורתית כמו שיש למבוגרים", מבהירה פרופ' יעל לצר, מנהלת המחקר במרכז להפרעות אכילה במרכז הרפואי רמב"ם ולשעבר ראש בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. "לכן להורים יש תפקיד חשוב מאוד בתיווך התכנים האלו לילדיהם. שני גורמים נוספים ומהותיים שיכולים לעזור למנוע את עיוות המציאות בקרב הנוער הצעיר הם מערכת החינוך ו'קבוצת השווים' - הקבוצה החברתית אליה משוייכים הילדים, שמורכבת מבני אותו גיל, אותו סטטוס חברתי ותחומי עניין משותפים. לקבוצה הזו יש כוח אדיר, כי הילדים רוצים להיות שייכים אליה ולהיות מקובלים ופופולריים בתוכה. לכן הורי כל הילדים בקבוצה צריכים לדאוג לכך שהילדים לא יאמצו את מודלי היופי והחיצוניות המעוותים מהרשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
פרופ' יעל לצר
פרופ' יעל לצר
פרופ' יעל לצר
(צילום: ברכה בר גורדון)
"אבל בסוף, הכלי הכי חשוב הוא שיחות של כל הורה עם הילד שלו. אנחנו צריכים לתת להורים את הכלים ללמד את הילדים להבדיל בין טוב לבין רע, בין אמיתי ללא אמיתי, במה שהם רואים ברשתות. וכדאי לעשות את זה כבר בגיל מאוד צעיר".
במתחם "לנקות את הפיד" תוכלו למצוא עצות מומחים שיעזרו לכם, ההורים, להתנהל מול ילדיכם בצורה שתאפשר להם לחוות את התוכן ברשתות החברתיות בצורה חיובית
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף Dove
פורסם לראשונה: 16:25, 20.10.22