אסיפת הורים
עומר מילר: עד לא מזמן חשבתי שילדים הם מטרד #34
47:18

מדי פעם אנחנו שומעים על טרנד חדש שמשגע את הילדים שלנו. זה יכול להיות ארטיק חדש, משקה מיובא או ממתק ותיק שתופס תאוצה בעקבות סרטוני טיקטוק ותמונות באינסטגרם. בעצם, התכנים האלה מייצרים באז חברתי שמפתה ילדים לדרוש מאיתנו להוציא סכומים מופרכים לטובת צריכתם.
הבעלות על המוצרים הללו היא מעין "תו תקן" למקובלות חברתית, ולכן ילדינו מתייחסים אליהם ברצינות רבה מאיתנו -שמבינים שמדובר בגימיק חולף, ולא תמיד מוכנים לשלם עליו מחירים מופקעים. אז מה עושים, קונים או מסרבים? הנה כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם להחליט.
2 צפייה בגלריה
סוגי ממתקים
סוגי ממתקים
העולם המתוק של הטרנדים
(צילום: Shutterstock)

ההתנהלות הכלכלית שלנו

כהורים המנהיגים את המשפחה, המשימה שלנו היא לכלכל את תקציב המשפחה באחריות. ניהול התקציב מושפע כמובן מיכולות כלכליות, וגם מסט ערכים של מה נחוץ ומה מיותר. בהחלט ראוי לשתף את הילדים בסט הערכים הזה, ולהסביר בצורה רגועה ועניינית מדוע אנחנו מסרבים לקנות את הלהיט התורן. אין טעם בלומר משפט כמו "אני לא קונה את השטויות האלה", אלא להבין את רצון הילדים ולהסביר להם את סירובנו בצורה מכבדת, וכזו שמודעת לכך שהחלטתנו מתסכלת אותם.
קראו עוד:

ההתנהלות הכלכלית של הילדים

כאן עלינו לשנות את זווית הראייה. אם לילדים יש כסף ממתנות או מדמי כיס שהם צברו, הרי שזכותם לרכוש בכסף הזה מה שירצו, בהנחה כמובן שהרכישה אינה מסכנת אותם או אחרים. מחובתנו לומר את דעתנו, להסביר שסכום כל כך גבוה למוצר מתכלה יכול לייצר חרטה ותחושת בזבוז. עם זאת, לאחר שהבהרנו את עמדתנו, נאפשר להם לרכוש המוצר מכספם וכך גם נאפשר להם להבין את התוצאה ההגיונית של בחירתם.

ואם כולם יקפצו מהגג?

המשפט הזה מוכר לכם? רובנו שמענו אותו בילדותנו, והוא בא ללמד אותנו לפתח עמוד שדרה משלנו מול לחץ חברתי. חשוב שנסביר לילדינו את החשיבות של קבלת עמדה המבוססת על ערכים ועקרונות שהם שלנו, עמדה שבה אנחנו מסוגלים להחזיק גם אם היא שונה מזו של רוב החברים. בהחלט ניתן לקשור בין דוגמאות של לחץ חברתי לרכישת מוצר, לבין דוגמאות של לחץ חברתי המתבטא במיומנויות חברתיות, התנהגות לימודית וכדומה.
2 צפייה בגלריה
מראה
מראה
הקשר בין הטרנדים לבין הלחץ החברתי
(צילום: Shutterstock)

לחשוב ביקורתי

הילדים שלנו מושפעים מהתוכן שעולה ברשתות החברתיות, וכאן המקום שלנו לתווך עבורם את הפער בין המדיה של משפיעני הרשת לבין המציאות. חשוב להסביר מונחים כמו שיווק, יצירת מחסור כלכלי להעלאות מחיר, נחשקות של המוצר, טרנדים וכדומה. המושגים האלה יסייעו להם גם בעתיד לפתח חשיבה עצמאית ויכולת בחירה אחראית, שרואה את התמונה הרחבה טרם קבלת החלטה.

קושי מפתח חוסן

נכון שנעים יותר לקבל את מה שרוצים, אבל בחיים זה לא עובד ככה. כהורים, התפקיד שלנו הוא להכין את ילדינו לחיים כבוגרים עצמאים, ורק חשבו כמה פעמים אנחנו מתמודדים עם רגעי קושי ותסכול בשגרה. ככל שנכשיר את ילדינו לדעת שהם מסוגלים להתמודד עם מצבים כאלה, כך נפתח את החוסן שלהם בהתמודדות עם מגוון רגעי תסכול ואכזבה שהחיים עוד יזמנו להם במהלך חייהם. חשוב שננמק את עמדתנו לאי-הסכמת הרכישה ולאחר מכן נהיה אמפתיים לכעס. כאשר הוא יירגע, נשקף את יכולת ההתמודדות וההתגברות שלהם, גם במצבים שהתרחשו אחרת ממה שהם ציפו. בכך למעשה נחזק בעיניי הילדים עצמם את האמונה הפנימית שלהם לגבי התמודדותם במצבי קושי.

תופעת מסחר בין ילדים

הטרנדים החדשים הביאו לתופעה מקוממת, שמתרחשת לעיתים בין כתלי בית הספר. ילדים שמשיגים את המוצרים, מוכרים אותם במחיר גבוה לחבריהם או לתלמידים בבית הספר. אם נודע לנו על התופעה, מחובתנו לעדכן את הצוות החינוכי ולוודא שהיא תיעצר. בכל מקרה לא נאפשר לילדינו למכור או לקנות מוצרים - חשוב שנעביר את המסר שכל הילדים צריכים להרגיש בנוח בבית הספר, ואסור שיהיה לעניין כלכלי או ליכולות כספיות השפעה על תחושת הילדים במסגרת החינוך.
לסיכום, טרנדים עונתיים היו ותמיד יהיו, וכמובן שהרשתות החברתיות והלחץ החברתי יגרמו גם לילדים שלכם לרצות לרכוש את המוצר התורן. הורות אמפתית, מסבירה ומציבה גבולות תסייע לילדים שלנו להתנהל בצורה מיטבית, ולפתח יכולות שיסייעו להם בעתיד בקבלת החלטות ובחירות מושכלות. ואם הם לא ישתכנעו, תזכירו להם את גומיות הגומי לום למשל, שבטח שוכבות להן איפשהו בבית כאבן שאין לה הופכין.
לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר