בשיתוף תנובה
לצאת לטיול משפחתי זה עניין לא פשוט. צריך לתכנן מסלול, לחשוב על התאמה שלו או של יעד הטיול לכל אחד מבני המשפחה. צריך להכין אוכל, להכין בגדים מתאימים ולתכנן זמנים ואם גם מחליטים לישון מחוץ לבית, צריך לתכנן את השהיה בחוץ מראש, לפעמים הרבה זמן מראש. נדמה, שיותר מחופש, הטיול המשפחתי הוא עבודה קשה למדי אז ברגע ההחלטה, פעמים רבות, מחליטים להישאר בבית. לא חבל? בטח חבל.
4 צפייה בגלריה
טיול משפחתי
טיול משפחתי
משפחת סלע נהנים בטיול משפחתי
(צילום: אלבום משפחתי)

לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים במכון אדלר, חושבת שלהישאר בבית תהיה טעות ובמסגרת פרויקט "זמן משפחה – טיול משפחתי" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות" ותנובה, היא נותנת 7 סיבות עיקריות למה שווה למשפחה לצאת לטיול הזה שתכננתם ולמה חשוב לכם ולכל המשפחה, לצאת אליו יחד.

1. חיזוק לחיבור המשפחתי

"קשה לדמיין את זה כהורים לילדים צעירים, אני יודעת, אך לא ירחק היום והילדים שלנו יהפכו למתבגרים ולא יצטרפו אלינו לכל נסיעה משפחתית", היא אומרת. "ככל שהטיולים והחופשות המשפחתיים יהיו חוויות מהנות לכל בני המשפחה, כך נגדיל את הסיכוי להשתתפות ארוכת שנים במסורת המשפחתית", היא אומרת ומבקשת להזכיר, שעוד נתגעגע אליהם ומדגישה את החלק שיישאר איתנו גם הלאה: "חשוב גם לציין כי טיולים משפחתיים הם זיכרונות ילדות משמעותיים והזדמנות נפלאה לגיבוש משפחתי. החוויות המשפחתיות, ההומור שמתפתח וזיכרון של חוויות מן העבר, מחזקים את הלכידות המשפחתית ומייצרים מכנה משותף ייחודי שהוא רק של המשפחה שלנו".

2. חיזוק להערכה של הילדים שלכם

יצאתם לטיול עם הילדים? חיזקתם את הביטחון העצמי שלהם, לא פחות. "ילדים מרגישים מוערכים ואהובים כאשר ההורים בוחרים לבלות איתם", מסבירה שטרן ומוסיפה: "חשוב לומר, גם אנחנו ההורים, מגיעים לטיול או לחופשה, בדרך כלל, במצב רוח שונה מזה ששולט בנו בשגרה העמוסה והמג'נגלת. החיבור שנוצר בין הורים וילדים בתקופה בה יש פחות מגבלות ומחויבות לכולם, מאפשר חיזוק של הקשר בין הורים ילדים וחיזוק התפיסה העצמית של הילדים בעיני עצמם ובעיני הוריהם".
4 צפייה בגלריה
 חיזוק של הקשר בין הורים ילדים וחיזוק התפיסה העצמית של הילדים
 חיזוק של הקשר בין הורים ילדים וחיזוק התפיסה העצמית של הילדים
חיזוק של הקשר בין הורים ילדים וחיזוק התפיסה העצמית של הילדים
(צילום: shutterstock)

3. ילדים לומדים בטיולים ומחוץ לבית לא פחות מאשר בכיתה

"אִם יוֹצְאִים מַגִּיעִים לִמְקוֹמוֹת נִפְלָאִים", אמר ד"ר סוס ואכן, אין טיול שלא מגלים בו, גדולים או קטנים, משהו חדש.
"העובדה שאנחנו מגיעים לחופשה במצב רוח נינוח ומשוחרר יותר, מאפשרת לילדים שלנו לחוות אותנו, ההורים, קצת אחרת", אומרת שטרן. "אם בשגרה זה מאתגר יותר, הרי שבטיול ניתן לשהות זמן ממושך במשותף וכך מגלים למשל עוד צדדים שטותיים אצל ההורים, מגלים התמדה, התמודדות עם תסכול, התחשבות ועוד יכולות ומיומנויות, שביום יום לא תמיד מבחינים בהן, אפילו בקרב בני המשפחה".

4. ילדים לומדים בטיולים עד כמה הסתגלות חשובה

ילדים בטוחים שהוריהם שולטים בכל עניין ודבר. בשגרה ובהרגלי המשפחה זה לרוב אפילו נראה כך, אבל מה קורה כשטעינו בדרך? מה עושים אם האתר סגור כי חג? "בעוד השגרה קבועה ויציבה, הטיול המשפחתי מזמן לנו התנסויות בגמישות, להתמודדות עם מציאות בלתי רצויה, עם דחיית סיפוקים, עם תנאי שטח וכדומה", אומרת שטרן, "התנסויות אלה מלמדות את הילדים שלנו שהם מסוגלים להתמודד עם שינויים, לצלוח אכזבות ולהתמודד כאשר דברים לא קורים כמו שרצינו. אלה מיומנויות חשובות לחיים, המפתחים חוסן להתמודדות עם אתגרי חיים שונים".
4 צפייה בגלריה
 התנסויות האלה מלמדות את הילדים שלנו שהם מסוגלים להתמודד עם שינויים
 התנסויות האלה מלמדות את הילדים שלנו שהם מסוגלים להתמודד עם שינויים
התנסויות האלה מלמדות את הילדים שלנו שהם מסוגלים להתמודד עם שינויים
(צילום: shutterstock)

5. חיזוק העצמאות ויכולות הלמידה אצל ילדים

אם נסעתם עם ילדים לטיול אתם יודעים שהם קצת חיים וחווים את מה שקורה בתוך הראש שלכם, בתוך המרחב בו אתם מקבלים החלטות עם עצמכם. מזה הם לומדים ומשם הם מפנימים. "בטיול הילדים שלנו מוצאים את עצמם מתרגלים עצמאות, התמצאות במרחב, הרחבת אופקים, מקבלים מענה לסקרנות הטבעית, מגלים את האזור סביבם ועוד. למעשה, במהלך הטיול מתקיימת למידה משמעותית שלא בדרך המוכרת של מסגרת החינוך. כהורים, נוכל להעשיר את הדעת, להסביר, לשאול ולהוות מודל לסקרנות טבעית החוקרת את הסביבה", מציעה שטרן.

6. לומדים לאסוף חוויות ולא חפצים

כבר ידוע שדווקא חוויות מגבירות את מידת האושר של בני האדם וגם שטרן מבקשת לציין את המובן מאליו; שאפשר להפוך טיול למתנה, ממש כמו כל מתנה אחרת: "כאשר שואלים ילדים מה ירצו כמתנה, בדרך כלל הם ישיבו במוצר כלשהו. ההבנה שניתן להמיר מתנה חומרית בחוויה היא למידה משמעותית עבור הילד. כי בעוד שחינו של מוצר חולף לו מהר, הרי שחוויה טובה נשארת לאורך זמן. לאט-לאט ילמדו הילדים כי לחוויות ערך משמעותי רב, לא פחות ואף יותר מחפצים", אומרת שטרן.
4 צפייה בגלריה
 חוויה טובה נשארת לאורך זמן
 חוויה טובה נשארת לאורך זמן
חוויה טובה נשארת לאורך זמן
(צילום: shutterstock)

7. היו קצת פחות הורים וקצת יותר ילדים

טיול משפחתי, כשמו כן הוא – חוויה לא רק של הילדים אלא של המשפחה כולה. גם לכם מותר ליהנות, גם לכם מותר להשתולל, גם מול הילדים. "החוויה המשותפת המהנה של הורים וילדים יחד, מאפשרת להורים לחוות שוב את ילדותם. הרי בתוך כל מבוגר מסתתר הילד שבו. ומה יותר כיף מלהשתולל, להשפריץ, לצחוק וליהנות עם ילדינו. זוהי חוויה משחררת ומהנה לכל מבוגר, ותזכורת לכמה חשוב לייצר חיים מאוזנים ומהנים גם בשגרת היום יום", שטרן אומרת.
איך נשכנע אתכם עוד לצאת לטיול? תראו, יש סיכוי שכל כך תהנו, שגם הרווח שיישאו הילדים שלכם ממנו יהיה רק חלק מההנאה המשפחתית המלאה. אחרי הכל, זה לבלות ולטייל עם האנשים שאתם הכי אוהבים.
היכנסו למתחם "זמן משפחה - טיול משפחתי" לטיפים ורעיונות נוספים לטיול המשפחתי הבא שלכם
בשיתוף תנובה