לאחר שמומחי ה-FDA האמריקני נתנו אישר חירום לחסן ילדים בני חמש עד 11 נגד נגיף הקורונה, ולקראת הדיון בנושא בישראל שייערך השבוע, נראה שהורים רבים עדיין מבולבלים ומתלבטים אם לחסן גם את ילדיהם הקטנים.
שאלה נוספת שעולה היא איך מערכת החינוך נערכת למתן החיסונים לילדים, ולטענתו של יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, היא לא. "מצד אחד, זו לא החלטה שאמורה להיות גורפת, אלא על כל הורה להחליט אם לחסן את הילדים שלו. מצד שני, חשוב מאוד שתהיה הסברה, ושלצד החיסונים נמשיך לאפשר לילדים להיבדק - ובחינם", אומר שיף.
3 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים
ילדים מתחסנים
"לחסן בן שש או בת 14 - לא דומה"
(צילום: שאטרסטוק)
"אני לא חושב שמערכת החינוך נערכת לנושא הזה כרגע", הוא מוסיף, "אם כי אני מסכים שאסור להכריח ילדים להתחסן. הטענות והדיווחים שלפיהן ברשתות החברתיות מפורסמים נתונים שגויים בנושא, הן דבר רע מאוד. המדינה צריכה לקיים הסברה להורים, להסביר מהן הסכנות הכרוכות בחיסון נגד הנגיף ומהם היתרונות, כדי שרוב ההורים באמת יחסנו את הילדים שלהם. אבל, אסור שדבר ייעשה בכפייה אלא הכול, שוב, מתוך הסברה. צריך להבין שבעיני ההורים, לחסן ילד בן שש זה לא אותו דבר כמו לחסן נערה בת 14. אולי רפואית זה דומה, אבל השיח כאן הוא לא רק רפואי".
3 צפייה בגלריה
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
"הסברה, הסברה, הסברה". מירום שיף
(צילום: בועז נובלמן)
שיף מדגיש כי המפתח העיקרי להצלחת מהלך החיסונים לילדים, לדעתו, טמון בהסברה. "לא להסתיר ולנהוג בשקיפות. לומר - 'אלה הבעיות, אלה היתרונות, תבינו את החשיבות ותחליטו'. אם תהיה הסברה טובה, אז ההורים יסכימו לחסן. כדאי גם לזכור שבתקופה שיש ירידה בתחלואה, כפי שקורה היום, אנשים יותר שאננים לצערי".
לדבריו, ההתלבטות על מקום מתן החיסון, ואם בבתי הספר או לא, היא לא השאלה המרכזית. "אפשר לחסן במוסדות החינוך, אפשר גם לא. צריך לתת את כל האפשרויות, ולהציע לכל קהילה את מה שמתאים לה", הוא אומר, "אישית, הייתי רוצה לחסן את הילד שלי בקופת החולים למשל, כך שאוכל להיות לידו וגם כדי שיהיה דו"ח רפואי מסודר. אם יש קהילה שרוצה להתחסן דווקא בבתי הספר, אז לאפשר זאת. אם יש קהילה שלא רוצה בזה - לא להכריח אותה. אני לא חושב שאם יחסנו בבתי הספר פתאום אלפי הורים יעשו זאת.
"אני חשבתי שלחסן את הילד שלי זה הדבר הכי בטוח", ממשיך שיף, "אבל אני כן שומע הורים שחוששים, שמפחדים להיות ראשונים. הם, כולנו, צריכים לדעת איך עוברים את השלב הזה. איך מייצרים את הסחף, את ההבנה שזה הדבר הנכון. ואם החשש עדיין קיים בקרב ההורים, ולא כולם מרגישים בטוחים, אז אולי המידע לא מספק וצריך להמשיך את ההסברה. שוב - הסברה, הסברה, הסברה".
"אישית, הייתי רוצה לחסן את הילד שלי בקופת החולים למשל, כך שאוכל להיות לידו וגם כדי שיהיה דו"ח רפואי מסודר. אם יש קהילה שרוצה להתחסן דווקא בבתי הספר, אז לאפשר זאת. אם יש קהילה שלא רוצה בזה - לא להכריח אותה"

ההערכה: משרד הבריאות יאשר את החיסונים בישראל

על פי כל ההערכות, משרד הבריאות הישראלי יאשר את מתן החיסון גם בארץ, ומנות ראשונות של תרכיבי החיסון של פייזר לילדים צפויות להגיע תוך כשבועיים. הדיון בישראל, של צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות, צפוי להיערך ביום חמישי הקרוב - לראשונה בשידור חי, כפי שהיה בארצות הברית, כך שהציבור יוכל לקחת בו חלק, לשאול שאלות ולהעלות טיעונים שונים.
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה של חברת פייזר
חיסוני קורונה של חברת פייזר
פייזר תייצר בקבוקונים ייעודיים לילדים, עם מינון נמוך
(צילום: רויטרס)

ומה ידוע לנו עד כה על חיסוני הילדים?

מה יהיה מינון החיסון? המינון של החיסון שנקבע לילדים הוא שליש מזה של המבוגרים. חברת התרופות פייזר הודיעה כי תייצר בקבוקונים חדשים וייעודיים, שימנעו "בלבול" ויאפשרו לצוותי הסיעוד לשאוב את החיסון ישירות וללא צורך למהול אותו במים סטריליים, כפי שמתבצע כיום.
איפה הילדים יחוסנו? חיסוני הילדים יתבצעו על ידי צוותי סיעוד בחדר נפרד או בבתי הספר. הסיבה לכך היא הרצון לדייק במינונים, וגם כדי שלא לחשוף מבוגרים בסיכון גבוה לילדים, שעלולים להדביק אותם במחלה קשה.
מה ממליצים המומחים? לאחר שסקרו את מחקר פייזר בקרב קבוצת הילדים, ואת נתוני התחלואה וההדבקה בקבוצות גיל אלה, המומחים קבעו כי לפי הנתונים, החיסון בטוח מאוד ויש לו יעילות גבוהה בילדים בגילי חמש ומעלה - עם מינימום תופעות לוואי שרובן קלות מאוד וחולפות. המחקר עקב אחר 2,258 נבדקים בגילי חמש עד 11 שנים, שקיבלו שתי זריקות בהפרש של שלושה שבועות. עיבוד הממצאים העלה כי יעילות החיסון בקרב ילדים מגיעה ל-90.7% במניעת הדבקה סימפטומטית.