3 צפייה בגלריה
ההפגנה בפתח תקווה
ההפגנה בפתח תקווה
הורים מתאספים בעיריית פתח תקווה, היום
(צילום: מיכל גרובר)
הורים שרשמו את ילדיהם לגן בחסות החינוך המיוחד בפתח תקווה הפגינו מול העירייה בעירם בטענה לכאוס ברישום לגנים, בהסעות ובצהרונים.
"לפני כשבועיים התבשרנו שאין צהרון, מה בדיוק אנחנו אמורים לעשות עם זה?" שואל צחי, אבא לילד לקוי שמיעה ששובץ השנה לגן חינוך מיוחד. "לא רק ששיבצו אותנו בשכונה רחוקה מהבית, אלא גם ביטלו לנו את הצהרון ואמרו לנו שאין אפשרות להסעות. אשתי ואני בעבודה, אנחנו חסרי אונים. התשובה שקיבלנו מהעירייה היא - אין מה לעשות, תסתדרו".
קראו עוד:
ואיך באמת תסתדרו? "כרגע הצלחנו למצוא נערה שאיתה הילד יוכל להיות בכל השעות האלה. ניסינו למצוא צהרון אחר בשכונה שלנו, אבל גם שם אין פתרון".
והצוות של הגן? "הם מסכנים, אני מבין אותם. הם לא יכולים לעזור, אין להם יותר מדי כוח, אין להם הרבה מה לעשות".
ההפגנה בפתח תקווהצחי ומשפחתוצילום ביתי
הייתה לכם אפשרות לבחור גן אחר? "לא. כל דרך השיבוץ שלנו הייתה עקומה ולא ראויה. הבן שלי לקוי שמיעה והיה בגן של ליקוי התפתחותי - משום שרצינו להשאיר אותו עוד שנה בגן, הוא עבר אבחון אצל פסיכולוגית והיא אמרה שיש חשש למוגבלות שכלית. בגלל החשד הזה שיבצו אותנו לעוד שנה בגן אחר שהוא רחוק מהשכונה שלנו, בלי ילדים שהוא מכיר ובלי פתרון להסעות בשעות שבהן אנחנו עובדים".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בפתח תקווה
ההפגנה בפתח תקווה
"אין צהרונים, אין הסעות. אמרו לנו - תסתדרו"
(צילום: אנסטסיה גרין)

"תלויים באוויר"

שנהב רסקובסקי היא אימא לילדים שלומדים במסגרות לחינוך מיוחד, ולדבריה, קיימות בעיות ברישומים לחינוך המיוחד במקומות נוספים בארץ.
"אני אימא פעילה כבר הרבה שנים, ולאחרונה קיבלתי המון פניות מהורים לילדים בחינוך המיוחד לגבי שיבוצים שעדיין לא בוצעו - ואנחנו כבר בפתיחת השנה. עצוב שלא מדברים על המחדל שקורה בחינוך המיוחד. לא היו היערכויות והיכרויות לתחילת שנת הלימודים, צוותי ההסעות עדיין לא דיברו עם ההורים ועוד עיכובים. התוצאה היא ילדים שממתינים בקוצר רוח והורים שתלויים באוויר".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בפתח תקווה
ההפגנה בפתח תקווה
"יש ילדים שלא יתחילו ללמוד כי הם מחכים לשיבוץ"
(צילום: אנסטסיה גרין)
ניסיתם לדבר עם מקבלי ההחלטות? "אני מפנה את ההורים לחברי כנסת, והם פונים גם למשרד החינוך ולרשויות. אני פונה בעצמי עבור הורים לרשויות, כתבתי מכתבים ליפה בן דויד ולמשרד החינוך, גם בנוגע לבנותיי וגם עבור הרבה הורים מודאגים".
מהי תמונת המצב הנוכחית? "יש ילדים שלא יתחילו ללמוד עם כולם כי הם מחכים לשיבוץ. אני למשל מחכה לאישורי שעות לבנות שלי, ולהיערכות לגדולה שעולה לתיכון. יש הורים שחוששים מקיצור ימי לימודים. אני רואה שמגייסים למשל מורה מחטיבה לתיכון חדש, כי לא מצאו מישהי מנוסה שלימדה בתיכון - אז יצמידו לה מורים מקצועיים להכנה לבגרות. מבקשים מתלמידים ומהורים לבוא לסדר את בית הספר לפתיחת שנה. תגידו, זה אמיתי? הילדים שלנו עברו יותר משנתיים וחצי של קורונה, מלחמות ובדידות בלי חברים. החופש נגמר וכולם ממתינים לפתיחת השנה. הכאוס הזה יוצר חרדות קשות ורגרסיה, בטח כשמדובר בילדים שהולכים לחינוך מיוחד".

"אין עם מי לדבר"

גם שרון היא אימא לילדים בחינוך המיוחד, והיא מספרת על תחושת חוסר האונים. "כל תלמיד שרוצה להגיע לחינוך המיוחד צריך להביא מסמכים ולהגיע לוועדות שמתכנסות בחודש מרץ. רוב התלמידים כבר מאובחנים וההליך לא מסובך, ועדיין קורה מצב שעד 15 באוגוסט ואפילו עד 30 באוגוסט ההורים לא יודעים איפה הילד משובץ, לאן ועם מי".
ההפגנה בפתח תקווה"מערכת מסואבת". שרון
למה זה קורה לדעתך? "המערכת מתעקשת להיות לא מונגשת, לא נגישה, ואין עם מי לדבר. זו מערכת מסואבת, מרימים טלפון ועד שמישהו עונה הנשמה שלך יוצאת. בשנתיים האחרונות יש עומס של פניות לחינוך המיוחד ואין משאבים, המערכות לא מדברות ביניהן ויש בלגן גדול".

מדוברות עיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "משרד החינוך הוא המעסיק והמפעיל של הגננות במדינת ישראל, ובשנים האחרונות הוא מתמודד עם קושי בגיוס גננות בכל הארץ. בשבוע שעבר התקבלה החלטה במטה משרד החינוך, שלפיה גני התקשורת בפתח תקווה יפעלו במתכונת מקוצרת עד השעה 15:10 לאור מחסור בגננות.
"מרגע קבלת ההודעה, דרשנו ממשרד החינוך לתת מענה מקצועי עד השעה 16:45 כפי שהיה עד כה, ובמקביל המשכנו בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים באופן מיטבי. העירייה מנסה לבחון פתרונות וחלופות להארכת יום הלימודים (עד שעה 16:45) ולהקל על ההורים, כולל הצעה לגננות לעבודה נוספת במימון העירייה, על מנת לצמצם את החוסר. העירייה מוכנה להשקיע משאבים כספיים ואחרים, אך בפועל נדרשת הסכמת הגננות שהן עובדות משרד החינוך כאמור.
"העירייה תמשיך לעשות את מירב המאמצים, גם בלוחות זמנים בלתי אפשריים, על מנת לתת מענה בכל המסגרות החינוכיות בעיר ובפרט בחינוך המיוחד. לקראת שנת הלימודים הקרובה ובתוך זמן קצר מרגע קבלת ההודעה ממשרד החינוך נערכנו לפתיחת עוד 7 גנים של חינוך מיוחד, הן מבחינת מבנים, ציוד ועוד. הדבר נכון גם להוספת כיתות תקשורת בהתראה קצרה בבתי הספר ברחבי העיר".
במשרד החינוך מסרו בתגובה: "על רקע המחסור המתמשך בכוח אדם, משרד החינוך בשיתוף הרשות המקומית פועלים ללא ליאות כדי לגבש מענים שיאפשרו את המשך פעילות הגנים בחינוך המיוחד".