לשיח הטעון על צפייה במסכים יש בהחלט מקום - אבל גם לסדרות מעניינות, כאלה שאפילו מלמדות שיעורים ערכיים ומעוררות השראה. לקראת המשך החגים, החופשות והשהות בבית, הנה 9 סדרות מומלצות לילדים, לבני נוער ולכל המשפחה בנטפליקס.
1 צפייה בגלריה
משפחה צופה בטלוויזיה
משפחה צופה בטלוויזיה
(צילום: shutterstock)
המכשפה הגרועה ביותר (The Worst Witch) (בריטניה, 2021-2017, פנטזיה, 4 עונות, +7)
תשכחו מהארי פוטר ותכירו את הסדרה המכושפת הזו שמגיעה מהממלכה הבריטית. היא מבוססת על סדרת ספרים בעלת אותו שם שיצאה לאור בסוף שנות ה-70 על ידי ג'יל מרפי – כשני עשורים לפני הארי פוטר - ומתארת קבוצת נערות שלומדות באקדמיה של מיס קאקל - בית ספר באנגליה למכשפות מתחילות. מילדרד האבל, תלמידה במוסד, לומדת להתמודד עם אתגרים שונים וקסומים.
הסדרה בהחלט עוברת את מבחן בכדל (הבודק את רמת הייצוג הנשי ביצירות), וכל הבנות שמופיעות בה הן דמויות רב-ממדיות. הן מצחיקות, אדיבות, חכמות, שאפתניות וערמומיות - ולמרבה המזל יש להן יותר מה לעשות מאשר לדבר על המין השני. בלי לעשות יותר מדי ספוילרים, נספר כי בסדרה מתגלים שיעורים לחיים בנושאי חברות, התגברות על כישלונות, אמפתיה ומנהיגות. הייצוג של התלמידות, של המורות, ואפילו של המנהלת מיס קאקל - מעורר אמפתיה וצחוק.

2. סטיבן יוניברס (Steven Universe) (2020-2013, פנטזיה, 5 עונות, 4 מהן מדובבות לעברית)
סדרת האנימציה הראשונה שנוצרה כולה בידי אישה, רבקה שוגר, ושהייתה מועמדת לפרסי אמי ושני פרסי אנני, מתרכזת בסטיבן - נער בן 13 חצי, שאוהב ללבוש ורוד. מדובר בעצם בחצי אדם-חצי חייזר ובעל כוחות-על שאותם הוא ירש מאמו החייזרית. וגם, הוא גדל עם שלוש אימהות מאמצות, שגם הן בעלות כוחות, וביחד הם נלחמים ב"רעים".
הסדרה קסומה ומוזיקלית, ועדיין מצליחה לשעשע גם מבוגרים. היא מציגה מסרים ליברליים, גיוון אתני והעצמה נשית. אגב, האנימטורית שוגר סיפרה כי הסדרה מבוססת על מערכת היחסים שלה עם אחיה - שגם לו קוראים סטיבן.

3. עולם הקנטאורים (Centaurworld) (2021, מחזמר, קומדיה, +7)
סוסת מלחמה מוצאת את עצמה בארץ מוזרה שמאוכלסת על ידי "קנטאורים" מזמרים ונמרצים מכל המינים, הצורות והגדלים. היא פותחת במסע הרפתקאות צבעוני למציאת הרוכבת האהובה שלה. הסדרה המצחיקה, המשלבת גם שיר בכל פרק, יכולה להתאים למבוגרים וילדים כאחד. צחוק עד כאב בטן - מובטח.

4. סופר סמה (super sema) (פנטזיה, Claudia Lloyd, לכל המשפחה)
הסדרה מבית היוצר של אפריקה מספרת על סמה - גיבורת על אפריקאית מכפר בקניה, בסך הכול בת 10. היא עוקבת אחר הרפתקאותיה המשתנות בעולם של הנערה יוצאת הדופן, ואחיה התאום אמ.בי, במשימתם להגן על העיירה האפריקאית דוניה מפני טובור - רובוט נבל במיוחש. עם נחישות, יצירתיות וידע מדעי וטכנולוגי, סמה מוכיחה לנו שהוכל אפשרי.
בונוס: מי שמדבבת את דמותה של סמה היא השחקנית הקנייתית-מקסיקנית, לופיטה ניונגו שזכורה לנו גם מ"הפנתר השחור" של מארוול.

5. הרפתקאות פין וג'ייק (Adventure time) (2010-2008, אנימציה, פנטזיה)
הסדרה הזו פרצה לחיינו בשנת 2010, והסתיימה בשנת 2018, אך כל הפרקים שלה זמינים לצפייה בנטפליקס. היא עוקבת אחר ילד בן 12 ששמו פין, המלווה בכלבו הנאמן ומשנה הצורה בן ה-28 ג'ייק. הם גרים בבית מעץ, עוברים הרפתקאות משונות בארץ הו - מקום פוסט-אפוקליפטי שבו שוכנים בין השאר ממלכת הסוכריות וממלכת הקרח, ונשלחים למשימות מסוכנות בהוראות המלכה בובוגאם (או בתרגום לעברית: מסטיק).
הנסיכה מסטיק היא זו ששולחת את פין לסייע לממלכת הסוכריות במשימות שונות, והיא גם מדענית שלא מפחדת לדחות מעליה מחזרים אגרסיביים מדי. בעוד שבנרטיבים של דיסני, לפחות בראשונים שבהם, הגיבורות מתחתנות עם הנסיכים שמצילים אותן, הרי במלוכה הפוסט-אפוקליפטית כולם וכולן שוות - וגם לנסיכות מותר להגיד "לא" למציליהן. בכל הרפתקה, פין וג'ייק מלמדים אותנו שיעורים חשובים על כוח, חכמה, קבלה עצמית, עצמאות, דימוי עצמי חיובי והסכמה. מומלצת.

5. "mama k't team 4" (דרום אפריקה, 2019, לכל המשפחה)
סדרת האנימציה הזו הופקה בקייפטאון שבדרום אפריקה, ומציגה נקודת מבט חדשה כלפי הז'אנר הקלאסי. היא מספרת את סיפורן של ארבע נערות המתגוררות בלוסקה הניאו-עתידנית שבזמביה, שם הן מגויסות על ידי סוכן חשאי בדימוס שעדיין מחויב להציל את העולם.
הסדרה נוצרה על ידי הסופרת הזמבית מלנגה מולנדמה - והיא הסדרה האנימציה האפריקנית הראשונה שנוצרה בשיתוף עם נטפליקס להפצה ארצית. כיף נשי גדול.

6. הקסם של מוטאון (Motown Magic) (2020, ארצות הברית, פנטזיה)
הסדרה שנותנת כבוד לסגנון שהחל לפרוח בשנות ה-60 של המאה העשרים, היא ממתק ויזואלי-מוזיקלי לכל המשפחה. העלילה מתמקדת ב-בן, נער אפרו-אמריקני שמשתמש במכחול קסם כדי לחיות את אמנות הרחוב המקשטת את עירו. כל פרק כולל להיטים קלאסיים של מוטאון - חברת התקליטים שנוסדה במישיגן שבארצות הברית, וזכתה להצלחה מסחררת
צליל המוטאון שמופיע בסדרה הוא תערובת של מוזיקת סול, שכולל שימוש בטמבורין עם תופים, צליל בס בולט ומלודי, וסגנון שירה של קריאה ותגובה שמקורו במוזיקת הגוספל.

7. ג'בה (Jiva!) (2020, דרמה, עונה אחת, +13)
מאז שעולם הטיק טוק נכנס לחייהם של בני הנוער, אתגרי ריקוד הפכו לחלק בלתי נפרד מהם. פעם הטרנדים האלו הו היפר-מקומיים, אולם בימים אלה - רקדנים ורקדניות, מכל מקום, שפה ואופי, מדגימים את כישוריהם ברשת כשהם רוקדים ברחובות העיר או בחצרות בית הספר.
בסדרת הדרמה הזו מופיעים המון ריקודים מגוונים מהיבשת שילדיכם ודאי מכירים מהרשתות. החל בריקוד הפנסולה שזכה לפופולריות בשנות ה-80 ועד לסגנון הטכנו הגולמי של מוזיקת gqom או ז'אנר האמפיאנו המקומי. במרכז הסדרה: נערה מוכשרת שיוצאת למסע להגשמת חלומה שהוא להפוך לרקדנית. אם העלילה לא תרגש אתכם, המוזיקה והריקודים יגרמו לכם לכל הפחות להזיז את הגוף, עם הילדים כמובן.

8. One day at a time (2020-2017, סיטקום, +13)
סיטקום שלא מפחד לגעת בעקב האכילס של קבוצות מיעוטים בארצות הברית, ושכזה הוא מאפשר דיון בסוגיות חברתיות מעניינות. במרכזה ניצבת אם חד-הורית, אשת צבא לשעבר ממוצא לטיני שחיה עם אמה ושני ילדיה; מתבגרת חנונית, מודעת חברתית ודעתנית למדי;אח שאוהב לטפח את עצמו ולקנות נעליים יקרות ובעל הבניין - גבר לא מאוד מתקדם שלומד באמצעות המשפחה איך להיות מודע חברתית.

9. קיד והטבעות הקוסמיות (Kid Cosmic) (2021, מצויר, פנטזיה, +7)
הסדרה שעלתה לאוויר בפברואר השנה מספרת על ילד שחולם להפוך לגיבור, ומקבל את משאלתו, אבל מבין שלהיות גיבור זה לא פיקניק. דרך חוויות, מפגשים ואירועים, הוא לומד איך להפוך למנהיג אחראי ולחבר טוב. את החותם של היוצר זוכה פרס האמי מקראקן, אפשר לראות היטב, ובמילים אחרות: עשרה פרקים קלילים למדי ומתובלים בהומור.