יש לא מעט עצות שהורים יכולים לקבל מהמון מקורות מידע, אבל לפעמים שורה, פסקה או פרק מספר יכולים לתת תובנה שתלך איתנו הרבה מאוד שנים. לכבוד שבוע הספר, מומחים בתחום החינוך וההורות מספרים על הספר שהשפיע על ההורות שלהם.

העץ הנדיב/שֶל סילברסטיין

"הספר שהשפיע בצורה העמוקה ביותר על ההורות שלי הוא ספר ילדים קסום, בעל כריכה ירוקה וציור משובב נפש של עץ גדול ורם צמרת ומתחתיו ילד המרים אליו מבטו בהשתאות ובהערצה", מספר ברק סבר, מומחה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (M.S.W). "הספר מתאר בשפה ילדית ובפשטות גאונית את תמצית ההוויה של ההורות.
"הסיפור מתאר קשר קסום, לצד אהבה עצומה ובלתי תלויה של עץ כלפי ילד אחד. במקביל, מתוארת מערכת היחסים הנרקמת בין השניים לאורך השנים ואת התחושות שהעץ והילד מעניקים האחד לשני. בסיומו של הספר נותר מהעץ הזקן רק גדם יבש וזאת לאחר שהילד כילה מהעץ את כוחותיו ואת כל משאביו. אך יחד עם זאת, הספר מסתיים במילים 'והעץ היה מאושר'".
5 צפייה בגלריה
הוריו וילדיו של ברק עם הספר
הוריו וילדיו של ברק עם הספר
הוריו וילדיו של ברק עם הספר
(צילום: אלבום פרטי)
עוד הוא מוסיף: "ספר הילדים האלמותי אשר תורגם ללמעלה מ-40 שפות, על רבדיו העמוקים, מעורר אצלי את רגש האבהות במובן העוצמתי ביותר של המילה ועל כך התודה. מומלץ בחום".
"הספר 'העץ הנדיב' מתאר בשפה ילדית ובפשטות גאונית את תמצית ההוויה של ההורות"

מה שלמדתי מילדיי/פיירו פרוצ'י

"בספר כותב הפסיכולוג האיטלקי על לקחים שהוא הפיק מיחסיו עם ילדיו", מספרת ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית של עמותת ער"ן ומחברת הספרים "עוצמת ההקשבה" ו"להיפרד נכון", בהוצאת מטר. "אחד הדברים הזכורים לי ביותר הוא העובדה המתוארת כי אחת התאונות השכיחות ביותר אצל ילדים היא פריקת כתף או מרפק, הנגרמת על ידי הורה ממהר שמשך חזק מדי בידו של ילדו.
"זה כל כך סמלי בעיני לתרבות של חוסר הקשבה. התפישה של זמן שווה כסף מחלחלת מהתחום העסקי לתחום הרגשי ומונעת מאיתנו לעצור את מרדף החיים המטורף שלנו ולקחת את הזמן להקשיב באמת לעצמנו ולאחרים היקרים לליבנו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
לדבריה, "לכל ילד הקצב המיוחד לו והדרך שלו. זה התברר עוד החל מ-21 השעות שארכה הלידה הראשונה שלי ו-40 הדקות שנמשכה הלידה השנייה, דרך אתגרים ותהליכים בילדות ובהתבגרות. למדתי להיות יותר בנוכחות ולהעריך גם את האיטיות. לתת מקום לכל התרחשות ולפליאה, בלי תכנון והכנה".
קראו עוד:

ארבע ההסכמות/דון מיגל רואיס

"נכנסתי להורות הביולוגית שלי בלי דרך מוגדרת, אלא יותר בשיטת האלימינציה - 'איזו הורה אני לא רוצה להיות', ללא תוכנית מגירה נוספת", מספרת סיגל קפלן, יועצת משפחתית ומדריכת הורים במשפחות משולבות. "ההורות הביולוגית שלי אותגרה עוד יותר משום שהיא הייתה צריכה להתקיים לצד ההורות החורגת שלי, ואז באיזה רגע שהרגשתי שכל הדרכים מובילות לאין מוצא מישהו המליץ לי על הספר.
"הוא אמר לי - 'זה הספר המלווה שלי, הוא שינה לי את החיים'. משפט שבימים רגילים מעלה בי רגשות ביטול עזות בנוסח 'תעזבו אותי מכל השאנטי באנטי הזה', אבל הייתי כל כך מיואשת, בלי שום כיוון וגם העובדה שהספר מכיל רק 112 עמודים שכנעה אותי. ואז זה קרה, אסימונים החלו ליפול. ארבע החלטות כל כך בסיסיות שגרמו לי לזנוח דפוסים שהחלישו אותי ולאמץ חדשים שנותנים לי שליטה, לא על החיים, אלא על הדרך שבה אני מסתכלת על מה שקורה לי בחיי היומיום".
5 צפייה בגלריה
(כריכת הספר)
עוד היא מוסיפה, "כשמשהו טוב קורה, אתה רוצה לשתף את החבר'ה אז ברגע של איזה יחד משפחתי כזה, לפני עשר שנים, גיליתי להם את 'ארבע ההסכמות' בגובה העיניים שלהם. כל השלושה בהו בי בחוסר עניין שהתרגום הסימולטני המתלווה לו הוא 'אמא את חופרת', אז הרפיתי.
"בגלל זה זו הייתה הפתעה גדולה בשבילי כשבתקופת הקורונה מצאתי את הספר מונח ליד מיטתם של שניים מהם בשני זמנים שונים, וכשהבן שלי סיים לקרוא בו הוא אפילו פרגן ואמר שצדקתי. רגע מעודד שנושא תקווה לכל ההורים שמרגישים שהם מדברים לקירות".
"ארבע החלטות כל כך בסיסיות שגרמו לי לזנוח דפוסים שהחלישו אותי ולאמץ חדשים שנותנים לי שליטה, לא על החיים, אלא על הדרך שבה אני מסתכלת על מה שקורה לי בחיי היומיום"

לגדל ילדים בחמלה/ד"ר מרשאל רוזנברג

"דרך ספריו של ד"ר מרשאל רוזנברג נחשפתי לגישת התקשורת המקרבת הבלתי אלימה", מספרת הפסיכולוגית ליאת עזריה-אהרונוביץ' (MA בפסיכולוגיה קלינית). הספר 'לגדל ילדים בחמלה' ממדל את הדרך שבה ניתן להשתמש בתקשורת מקרבת עם ילדנו. למרות שתמיד העמקתי בעולמם הנפשי של ילדים, לא היה זה פשוט עבורי להפסיק לדבר בשפה שיפוטית כלפי התנהגות הילד, להימנע משימוש בשפה של נכון או לא נכון, טוב או רע, ולאמץ במקומה שפה המבוססת צרכים.
"למדתי, ולימים גם לימדתי הורים נוספים, להשהות את התגובה האוטומטית, להיות קשובה לצרכי הילד בהקשבה אמפתית ולחשוף את הצרכים שעומדים מאחורי ההתנהגות. לאט לאט, 'שריר' הצרכים הלך והשתפר אצלי ואצל הורים שליוויתי, ופתאום התנהגויות של 'דווקא' נהפכו למובנות יותר, ואז קרה הקסם האמיתי. הילד מרגיש מובן ומרגיש שצרכיו מקבלים מענה, והאווירה בבית משתפרת".
5 צפייה בגלריה
(כריכת הספר)

אפקט האחים/ג'פרי קלוגר

"הספר שם במרכז את הקשר המופלא והמורכב בין אחים ואחיות, מערכת היחסים הארוכה ביותר שרובנו נחווה אי פעם, ואחד הקשרים הכי משמעותיים וחשובים בחיים של ילדינו ושלנו", אומרת אביטל להב, עובדת סוציאלית ובעלת המיזם "אחיות ואחים-מרכז לחיים".
"קלוגר, אח לשלושה אחים ביולוגים ואחות למחצה, אב בעצמו לשתי בנות, משלב בין סיפורו האישי לבין ידע מקצועי וחקירה מקיפה של האבולוציה, המדע, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה של קשר בין אחים, ועוסק בספר בנושאים כמו התפתחות הקשר לאורך השנים, אחים כמודלים לחיקוי והשוואות בין אחים, השפעות סדר הלידה, פער הגילאים והמגדר על הקשר, מריבות בין אחים, יחס מועדף, אחים במשפחות מעורבות, תאומים ובנים יחידים ועוד.
"הספר שם במרכז את ההשפעות הרבות של מערכת היחסים בין אחים על ההתפתחות של ילדינו ושלנו כאנשים בוגרים, מעיצוב הזהות, הערכים, המאפיינים, התפקידים במשפחה ועד לתחומי העיסוק והטעם במוזיקה, ואת השפעותיו של הקשר הזה על הקשרים של ילדינו ושלנו עם כלל הסובבים אותנו.
"כאמא, כאחות וכאשת מקצוע, הספר חיזק אצלי את ההבנה שמערכת היחסים בין אחים היא מרחב מרכזי בחיינו הדורש התייחסות ייחודית, ושהשקעה אקטיבית שלנו כהורים בחיזוק הקשר בין ילדינו יכולה להשפיע לטובה על כל אחד מילדינו ועל היחסים האישיים, המשפחתיים והחברתיים, שלהם ושלנו. ממליצה בחום".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)