4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
לימודים בקורונה: כך זה ייראה
(צילום: shutterstock)
שבוע לפתיחת שנת הלימודים, משרד החינוך הפיץ נהלים להתנהלות בימים הראשונים בגני הילדים ובבתי הספר. בין היתר, הוחלט על תו ירוק להורים בכניסה למוסדות החינוך, חובת עטיית מסכות, תנאים להשתתפות הורים בפעילויות, וכן על אופן שילוב ההורים בימי ההסתגלות הראשונים - סוגיה משמעותית בכיתות הנמוכות ובגני הילדים. לצד זאת הוחלט כי צוותי חינוך לא יוכלו להיכנס לגנים ולבתי הספר ללא תו ירוק או תוצאת בדיקה שלילית מהימים האחרונים. כאן - השאלות והתשובות, כפי שפרסם משרד החינוך.

לצד ההנחיות שפורסמו, ועל רקע נתוני התחלואה הגבוהים, יש לציין כי ההחלטה הסופית על פתיחת השנה כסדרה בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים תתקבל ככל הנראה רק בשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
ילד ליד שער בית הספר
ילד ליד שער בית הספר
התו הירוק להורים בבתי הספר
(צילום: Shutterstock)
מתי יתחילו הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים? בהתאם להחלטת קבינט הקורונה, הלימודים במוסדות החינוך הללו ייפתחו ב-1 בספטמבר. עם זאת, ההחלטה עשויה להשתנות בהתאם לרמת התחלואה.
האם להורים מותר להיכנס אל הגן ואל כיתה א' ב-1 בספטמבר? כן, ובתנאי שההורה מציג תו ירוק או בדיקה מהירה שלילית תוך 24 שעות. כללי הכניסה יהיו באחריות הנחיות משרד הבריאות.
האם ההורים יידרשו להציג תו ירוק או תוצאות בדיקה שלילית? כן. בהתאם לתקנות המתהוות, לא תתאפשר כניסה של מי שאינו תלמיד למסגרת החינוכית, אלא בהצגת תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. במקרים חריגים, בעל המוסד יכול לאשר אחרת: במידה שהם או ילדיהם חווים קשיים רגשיים או נפשיים, או מגבלה בריאותית, או לצורך הסתגלות בשבעת הימים הראשונים של התלמיד במסגרת החינוכית.
4 צפייה בגלריה
התו והתעודה
התו והתעודה
תו ירוק או תעודת חיסון להורים - בכניסה לבתי הספר
מה לגבי הורה שאין לו תו ירוק ובדיקה שלילית, אך יש לו ילד/ה עם קשיים מיוחדים? לפי הנחיות משרד הבריאות, מנהל המוסד או מי שהוא מינה מטעמו יאשר באופן פרטני את כניסתו של הורה, או של אחראי על קטין, בשל "קשיים מיוחדים". וזאת, בלבד שלא יימצא בחדר עם התלמידים יותר מהורה/אחראי אחד על קטין בכל זמן. הקשיים שאליהם ההנחיה מתייחסת הם: "תלמידים החווים קשיים רגשיים או נפשיים, מגבלות בריאותיות, או מגבלות אחרות, שכתוצאה מהן נדרש ליווי של התלמיד או התלמידה אל הכיתה או מחוצה לה. או, קשיים הקשורים להליך פדגוגי שלו שותף האחראי על הקטין, שלא ניתן לקיימו מרחוק".
האם צוותי חינוך שלא התחסנו ולא ביצעו בדיקות יוכלו להיכנס אל בית הספר או הגן? בהתאם להחלטת קבינט הקורונה, הם לא יוכלו להיכנס אל הגן או אל בית הספר ללא תו ירוק או תוצאת בדיקת קורונה מהירה שלילית מהימים האחרונים.
מי יממן את בדיקות הקורונה של צוותי חינוך שאינם מעוניינים להתחסן? סוגיית מימון הבדיקות טרם הוכרעה ונמצאת בדיון מול משרדי הממשלה הרלוונטיים.
האם מפעיל חיצוני בבית הספר ובגן הילדים מחויב להציג תו ירוק? כן. בהתאם לתקנות הקיימות, לא תתאפשר כניסה של מפעיל חיצוני לבתי הספר ולגני הילדים, אלא בהצגת תו ירוק.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
טקסים בבית הספר - עד 50 איש בשטח סגור
(צילום: רויטרס)
האם ייערכו טקסי כיתה א'? כן, ניתן לקיים טקס עבור תלמידי כיתה א' בשטח סגור עד 50 איש, בשטח פתוח עד 100 איש או במסגרת אירוע מקוון. האירוע ייערך בהתאם להנחיות משרד הבריאות העדכניות למועד הפעילות. משתתפים מבחוץ נדרשים לתו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה.
האם תהיה מגבלת התקהלות? כן. לפי משרד החינוך, במבנה סגור יוכלו להתאסף עד 50 משתתפים, ובשטח פתוח - עד 100.
האם תחול חובה לעטות מסכה? כן. כל הבאים לשערי בית הספר, החל מכיתה א', יידרשו לעטות מסכה בכיתה או בשהות במבנה סגור. זאת למעט ילדים או מבוגרים שיש להם פטור.
איך יתקיימו ימי ההורים? במשרד החינוך מציעים לערוך את ימי ההורים בשטח פתוח, או באופן מקוון בזום. עוד מוצע שהשיחות הללו ייקבעו לאחר שעות הלימודים. המפגשים השונים יתקיימו באופן פרטני, תוך הקפדה על מרווח זמן ודירוג על מנת למנוע התקהלויות ועומס.
הורים יורשו להיכנס לגני הילדים בימי ההסתגלות? כן. בתקופת ההסתגלות למסגרת חדשה, בשבעת הימים הראשונים של תלמידים בגני הילדים ובבתי הספר, הורים יוכלו להיכנס לגנים ולשהות בהם עד עשר דקות בשטח פתוח, ובנוכחות של הורה אחד לכל ילד/ה בכל נקודת זמן.

מודל "כיתה ירוקה" לקיצור הבידוד

במסגרת פיילוט במגזר החרדי, שיורחב בהדרגה ברחבי הארץ, במוסד חינוכי שבו התגלה תלמיד מאומת לקורונה - הוא ייכנס מיד לבידוד. שאר התלמידים ואנשי הצוות ייבדקו לקורונה במשך שבעה ימים ממועד החשיפה. מי שיימצא שלילי - יחזור ללימודים, ומי שיימצא חיובי - ייכנס לבידוד. מי שלא ירצה להיבדק כלל - ייכנס גם הוא לבידוד. מי שלא יידרשו לכך הם מחלימים ומחוסנים.
בהנחיות משרד החינוך צוין כי על הבדיקה הראשונה והאחרונה להיות מסוג PCR, וכל הבדיקות האחרות בשאר הימים יהיו מהירות (אנטיגן). הפיילוט צפוי להסתיים כ-15 באוקטובר, והחלטות בנושא יתקבלו לאחר מכן.

צמצום מבצע הבדיקות הסרולוגיות, שיחודשו מחר

מוקדם יותר הודיע פיקוד העורף על ההחלטה לעצור את הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים ברחבי הארץ היום - ולחדשן רק מחר. אתמול כבר התקבלה החלטה לצמצם את המבצע רק ליישובים שבהם נמצאו נוגדנים לקורונה בקרב יותר מ-10% מהתלמידים שנבדקו - מספר ששונה היום ל-12%. מטרת הבדיקות היא לאתר ילדים בני שלוש עד 12 שחלו והחלימו מקורונה, כדי למנוע בידודים מיותרים במהלך שנת הלימודים.
בתוך כך, מנתוני משרד הבריאות עולה כי נכון לבוקר זה 121 אלף תלמידים חולים בקורונה - או מבודדים. מספר החולים הפעילים ברחבי הארץ עומד על 78 אלף.
פורסם לראשונה: 10:06, 25.08.21