פרויקט "בוקר טוב יותר" מתקיים בשיתוף תלמה
הטבח הנורא של 7 באוקטובר היכה את כולנו בתדהמה. האמנה הלא כתובה בין המדינה לאזרחיה, לפיה עליה לספק להם בראש ובראשונה ביטחון אישי, התנפצה מול התמונות המטלטלות מיישובי עוטף עזה השרופים. המלחמה שהגיעה אחר כך ועדיין נמשכת, הגיוס ההמוני למילואים, הפינוי מהבית של מאות אלפי בני אדם, השכול – כל אלה יצרו פגיעה רגשית של ממש אצל רבים מאיתנו, לצד קושי לנהל חיים נורמליים בתנאים כה מאתגרים.
"השינוי המהותי שאנו עוברים כעת כעם הוא פגיעה ברצף השגרתי של החיים, שכרוכה בתחושות של חוסר אונים ואובדן שליטה", מסבירה הפסיכולוגית הרפואית ורד עצמון משולם, "המפגש עם האכזריות והרוע יצר חוויה פסיכולוגית חדשה עבור כולנו, עם תחושות של מועקה וחוסר אונים. אצל חלק מהאנשים התקופה מתאפיינת בתחושה של התכנסות פנימית, חיפוש אחר עוגנים רגשיים, שאלות קיומיות עמוקות וערעור של תחושת הביטחון הקולקטיבית".
שני רענןורד עצמון משולם, פסיכולוגית רפואיתצילום: שי בראל
ובתוך כל התחושות האלה, משפחות רבות נאלצות להתמודד עם היעדרות ממושכת של אחד ההורים או עם עקירה מבתיהן. "הילדים מאוד מושפעים מהמצב", אומרת עצמון משולם, "רצף החיים שלהם – שכולל ימים מסודרים עם בית ספר, גן, חוגים וחברים, נסדק בעקבות המצב, בטח בקרב ילדים שפונו מבתיהם למלונות ברחבי הארץ. כתוצאה מכך אנו יכולים לראות בקרב חלק מהילדים סוג של רגרסיה: הם רוצים לישון איתנו במיטה, רוצים יותר תשומת לב וחוזרים להתנהגויות שאינן תואמות את גילם".
כלומר שהם נמצאים כעת בסוג של פוסט-טראומה? "המונח טראומה הפך בתקופה האחרונה נפוץ מאוד לאור החוויות והמראות הקשים שאליהם נחשפו רבים מהאנשים. זה נכון שהחוויות מאוד קשות, ילדים ומבוגרים כאחד חשופים לאזעקות מפחידות, למטחי טילים ולשידורי חדשות קשים וכואבים, אבל זה לא בהכרח אומר שרוב האנשים יפתחו פוסט-טראומה. לאנשים יש יכולת לשיקום טבעי וספונטני, אבל לשם כך יש צורך, בין היתר, בהתחברות למעגלי תמיכה, בין אם מדובר במשפחה הגרעינית או בתוך הקהילה הרחבה. קבוצת השתייכות מעניקה לאנשים יכולת התמודדות מהותית וכן מחזקת את החוסן האישי. כדאי להיעזר גם בכלים להרגעה עצמית באמצעות החושים: מגע מחבק, האזנה למוסיקה אהובה, תרגולי נשימה מודעת, מדיטציות, ספורט וכל פעילות מסיחת דעת אחרת".
מעבר לצד הפסיכולוגי, המצב החדש יוצר אתגרים לוגיסטיים. למשל, איך מייצרים שגרה הגיונית כשכל המשפחה חיה בחדר מלון צפוף אחד? אם אתם מתקשים להסתגל לשגרת החירום וצריכים סיוע – פרויקט "בוקר טוב יותר" כאן בשבילכם. כתבו אלינו, ספרו לנו מה עובר עליכם, ואנחנו נרתום למען המשפחות שייבחרו צוות מומחים שיעזרו לכם לעבד את החוויות, ליצור סדר יום חדש, לשמור על כושר, לנהל תזונה מאוזנת, להירדם בקלות ולישון נכון בתקופה המאתגרת הזו. משפחות אלה יצולמו ויופיעו בכתבות שיתפרסמו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
רוצים להשתתף בפרויקט? היכנסו לקישור והירשמו
פרויקט "בוקר טוב יותר" מתקיים בשיתוף תלמה