ישראל נחשבת למדינה עם אחוזי הפריון מהגבוהים בעולם המערבי: מספר הילדים הממוצע במשפחה בישראל הוא כ-3.1 ביחס לכ-1.5 ילדים במשפחה בממוצע ברוב מדינות אירופה. ישראל גם נחשבת למעצמת הפריות חוץ גופיות (IVF), עם כמות מרפאות הפריון הגבוהה ביותר ביחס לכמות האוכלוסייה. בסביבה כזאת, שמעודדת ילודה ומשפחתיות, עולה השאלה: מהם המשתנים שתורמים לרצון להביא עוד ילדים לעולם?
1 צפייה בגלריה
תביאו אחד, תביאו שלושה ילדים
תביאו אחד, תביאו שלושה ילדים
תביאו אחד, תביאו שלושה ילדים
(צילום: shutterstock)
מחקר חדש של ד"ר גבע שנקמן לכברג, ראש מעבדת LGBTQ+ Psychology בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן, ושותפיו, בדק מה מנבא רצון של הורים לעוד ילדים, ואם הורים הטרוסקסואלים רוצים יותר ילדים מהורים חד-מיניים.
במחקר השתתפו 72 הורים הטרוסקסואלים (36 זוגות), 72 אימהות לסביות מתרומת זרע (36 זוגות), 78 אבות הומואים מפונדקאות (39 זוגות). הם נשאלו אודות רצונם להיות הורים לעוד ילדים, כמו גם גודל המשפחה האידיאלי בעיניהם.
אז, מה גיליתם? מה מנבא את הרצון שלנו להביא ילדים לעולם? "מחקרים קודמים הציעו כמה הסברים באשר לרצון הכללי של אנשים להביא ילדים לעולם, והם התייחסו להיבט אבולוציוני-הישרדותי, כלומר לרצון ההישרדותי של בני אדם להתרבות ולשמר את המין האנושי. לצד זה, הוצעה גם השפעה שיש לאמונות דתיות. הציווי 'פרו ורבו', שמושרש בתהליכי סוציאליזציה מגיל צעיר, בהחלט קשור למוטיבציות של אנשים להביא ילדים. עלו גם הסברים פסיכולוגיים הנוגעים בתפקיד של ילודה בהתמודדות עם חרדת מוות. הוצע כי ילדים הם בעצם הבטחה לקיום בזיכרון המשפחתי-חברתי, מה שיש בו כדי להרגיע חרדות כאלה. דוגמה טובה לכך היא תופעת baby booms אחרי מלחמות".
ד"ר גבע שנקמן לכברגד"ר גבע שנקמן לכברגצילום: עדי כהן צדק
מה לגבי השפעות סביבתיות, חברתיות ואחרות? "לתמיכה המדינתית-ממשלתית בילודה, למשל, יש לדעתי תפקיד בכל הנוגע למוטיבציות לילודה. בישראל, שבה יש את מספר הילדים הממוצע הגבוה ביותר למשפחה מכל המדינות המתועשות - כ-3.1 ילדים למשפחה לעומת כ-1.5 במרבית מדינות אירופה - יש מדיניות נרחבת שתומכת בכך. המדינה נותנת כספים למשפחות מרובות ילדים, מממנת טיפולי פריון לנשים עד גיל 45 כמעט ללא הגבלה על כמות סבבי ההפריה וכדומה".
ומה לגבי הרצון בכמה ילדים? "כשמסתכלים על אנשים שכבר יש להם ילדים ומבקשים להבין מה מנבא רצון לעוד ילדים, הספרות המחקרית מציעה כמה משתנים, כמו גיל צעיר של ההורים, מין היילוד - למשל אם יש לזוג בן או כמה בנים והם רוצים בת. מצב כלכלי נמוך נמצא בקורלציה חיובית עם רצון לעוד ילדים, גם מצב בריאותי טוב של האימא מגביר סיכוי לרצון להביא עוד ילדים למשפחה. ויש עוד סיבות כמו קשיים להיכנס להיריון או קשיים בלידה, קשיים בגידול הילד, לחץ חברתי ונורמות באוכלוסיות הדתיות".
אז מהם הממצאים העיקריים שעלו במחקר? האם הפתיעו אותך? "מדובר במחקר ראשון מסוגו שבחן הבדלים ברצון לעוד ילדים בין לסביות, הומואים והטרוסקסואלים שהם כבר הורים, והממצאים הצביעו על כך שאין הבדלים בין הקבוצות שנבדקו ברצון הזה, או בתפיסת גודל המשפחה האידיאלי עבורם, שזה מפתיע. בשלושת סוגי המשפחות, אגב, המשתתפים ציינו כי מספר ילדים האידיאלי במשפחה עבורם הוא סביב שלושה ילדים, בדומה לממוצע הארצי. כאמור, המחקר גם חשף את המשתנים המנבאים באופן מובהק רצון לעוד ילדים בקרב לסביות, הומואים והטרוסקסואלים".
איך אתם מסבירים את היעדר ההבדלים בין הקבוצות? "ההסבר שהחוקרים נתנו להיעדר ההבדלים הוא שבישראל, המעודדת ילודה ומשפחתיות, לסביות והומואים שהפכו להיות הורים 'שברו את תקרת הזכוכית' הנוגעת במשפחתיות. אחרי ההפיכה להורים, נראה שהלחץ החברתי להביא עוד ילדים נהיה זהה ללא קשר לנטייה המינית, והדבר יכול להתקשר עם היעדר ההבדלים בין הקבוצות. בשנים האחרונות יותר ויותר לסביות והומואים הופכים להיות הורים, ובישראל הוצע כי הורות באופן כללי, ללא קשר לנטייה המינית, היא כרטיס הכניסה לקונצנזוס החברתי".