5 צפייה בגלריה
ילדה רצה בטבע הפתוח
ילדה רצה בטבע הפתוח
ספירה לאחור: עוד שבועיים לחופש הגדול
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:

הדמיון תמיד איתנו

זוכרים את זה כשהיינו ילדים (וזה היה מזמן), שהחופש היה הזמן למשחקים? אז בדור שכולו דבוק למסכים, אפשר וכדאי לנצל את השבועיים האחרונים של החופש הגדול למשחקים הטובים והישנים כמו פעם. "הקורונה רק הגבירה את החשיפה ואת זמן השימוש של ילדים במסכים השונים, לכן עוד יותר חשוב לתת לקטנים משחקים שיעזרו להם בהתפתחות התקינה", , אומר ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה.
והיות שהילדים שלנו חווים את העולם דרך החושים - הם נוגעים, מריחים, טועמים, שומעים ורואים, בישיבה בבית עם הרבה שעות מסך יש כמה חושים שלא נמצאים בשימוש. את אלה אפשר להפעיל מחדש, אפילו באמצעות המשחקים המוכרים כמו קפיצה על חבל משחקי כדור ומשחקי קופסה.
5 צפייה בגלריה
משחקי קופסה נוסטלגיים
משחקי קופסה נוסטלגיים
לחוות את העולם דרך החושים. משחקים בחופש
(צילום: Shutterstock)
"אנחנו מציעים להורים לחשוף את הילדים לחומרים ולצעצועים במרקמים שונים המצויים בכל חצר כמו עצים, אבנים, בדים ואפילו מתכות", הוא מסביר, "צריך לדעת שיש הבדל בין צעצועים מפלסטיק שהם 'סגורים' ופחות מגרים את הדמיון, לבין 'צעצועים פתוחים' שהם חומר כלשהו שמאפשר לילד להפעיל את הדמיון".
אז הנה רעיון שאפשר ליצור כמעט בכל בית: קחו גרב ישנה, מלאו אותה בצמר גפן או בבדים ישנים אחרים ותנו לילד להפוך את הגרב לדמות כלשהי באמצעות קישוטים שונים או אפילו בדמיון. הדמיון האנושי הוא אינסופי, והיות שלילדים יש עוד פחות מגבלות מאיתנו ההורים, והם יוכלו לקחת את זה לכיוונים שונים ומגוונים. הגרב יכולה להיות אדם כלשהו, נחש או חיה אחרת ולמעשה היא יכולה להיות כל דבר - היתרון שלה הוא בכך שאין לה צורה ממשית. מיותר לציין שמשחק בגרב או בבגד ישן הם חיסכון משמעותי לעומת עלויות של משחק חדש.

סבתא סורגת בחוץ

כשנמאס לשחק בבית, תמיד אפשר לצאת החוצה עם כדור או לשחק מחבואים ותופסת. גם לטיול בחוץ, בעיקר בשעות הערב הקיציות, היתרונות הם רבים: הליכות וטיולים מפחיתים מתחים וחרדות, משפרים את יכולת הריכוז, מסייעים בבניית העצם, משפרים את ההערכה העצמית ואת הביטחון העצמי.
5 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בשטח טבעי
ילדים משחקים בשטח טבעי
בואו החוצה. טיולים בימי ובערבי הקיץ
(צילום: Shutterstock)
משחקים הם גם דרך התמודדות עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. לכן בעמותת קווים ומחשבות להפרעת קשב (ADHD) יצרו את ערכת "מצ'עמם לי" לימי החופש הגדול, עם משחקים נוסטלגיים כמו סבתא סורגת וחמש אבנים.
"משחק הוא חוויה שבאמצעותה הילדים לומדים הרבה יותר", אומרת איריס שני, מנכ"לית העמותה ומומחית להפרעות קשב והתנהגות, "המשחקים מפעילים את המוח ומעלים את האדרנלין, זו פעולה שגורמת לילדים להיות ממוקדים יותר. יש משהו במשחקים של פעם, אפשר לשחק בבית והם נותנים את ה'טיים אאוט' מהמסכים. אלה משחקים שיש בהם דמיון, תעסוקה, אתגר ועוד הרבה אלמנטים שנכונים לילדים עם הפרעת קשב. הם מאתגרים אותם, והניצחון הוא מהיר יחסית".

פעילויות עד סוף הקיץ - בחינם

התנתקנו מהמסכים ומיצינו את המשחקים, מה עכשיו? כולנו מרגישים את החופש הגדול בחשבון הבנק, אבל יש לא מעט דברים שהם לגמרי בחינם. מדריך מקוצר לפעילויות חינמיות שיעבירו את הזמן עד לצלצול הראשון של ספטמבר.
5 צפייה בגלריה
ילד משחק בטבע הפתוח
ילד משחק בטבע הפתוח
ותמיד אפשר פשוט לקחת כדור ולצאת
(צילום: Shutterstock)

צפון והשרון >>

פסטיבל הולכים על פתוח של החברה להגנת הטבע מציע סיורים מודרכים ללא תשלום. סיור אל מעיין עין נון שבבקעת גינוסר, סיור בעמק המעיינות, סיור בג'יסר א זרקא, סיור במצד עתרת הסמוך לקיבוץ גדות וסיורים נוספים ברחבי הארץ.
שיגעאוגוסט בקניון שער הצפון קריית אתא, הוא מתחם של רחפות מתנגשות, קרטינג, מתנפחים, אזור בהשראת פארק היורה ועוד דוכנים ופעילויות. פסטיבל הסימולטורים בקניון עיר ימים בנתניה מציע לילדים חוויה של מציאות מדומה. עמדות Wii, סימולטור מכוניות מירוץ, סימולטור טיסה ועוד.


בספרייה העירונית בהרצליה סוגרים את אירועי הקיץ עם סדנת יצירה של תמונות תלת ממדיות מרחבי העולם, מיועד לילדים מכיתה ג' ומעלה. קניון רננים ברעננה מציע פסטיבל בלונים "מתחת לאפס" עם תפאורה של ממלכת הקרח.

תל אביב והמרכז >>

פסטיבל כראמל בדיזינגוף סנטר תל אביב מוקדש לחתול הכי פופולרי בישראל. סדנאות, מפגשים וחידון בהשתתפות הסופרת מאירה ברנע גולדברג, פסטיבל הצגות הילדים ילדות"א סוגר את הקיץ עם מגוון מופעים בהשתתפות קרולינה, מאור כהן ובום פם, מארש דונדורמה ועוד. ברחבת הבאר של מדרחוב ראשון לציון מתקיים בימי שני ועד לסוף אוגוסט הפנינג לילדים עם הופעות, משחקי שולחן והקרנה של סרט.

ירושלים והדרום >>

מתחם התחנה הראשונה ירושלים מארח הקיץ סדרה של אירועי הורים וילדים. פאב קוויז, משחק טריוויה משפחתי וסדרת אירועי TED להורים. בעיר מודיעין יתקיימו פעילויות לילדים ולכל המשפחה ללא תשלום. מסיבת מזרקות בפארק ענבה, הפנינג רחוב במרכז העיר ואירועים נוספים.
סינמהופ בקניון עזריאלי הנגב בבאר שבע הוא פסטיבל סרטי גיבורים לילדים, בהם בוב הבנאי וסמי הכבאי. את הקיץ האילתי יסגור הפנינג בפארק המזרקה עם משחקי מים, סדנאות, דוכנים והופעה של אגם בוחבוט וסטטיק ובן אל.
5 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בנוף אורבני
ילדים משחקים בנוף אורבני
ילדים משחקים בנוף אורבני
(צילום: Shutterstock)

עושים גלים בטבע

היה מי שכבר כתב שאם יוצאים - מגיעים למקומות נפלאים. אז בארצנו הקטנטונת הים די קרוב, ובילוי משפחתי על החוף הוא אפשרות נהדרת ליצור זיכרונות של קיץ רגע לפני שהחופש נגמר, בעיקר בשעות אחר הצהריים הנעימות יותר. ואם לא ים, אז אפשר לצאת לקמפינג משפחתי ללילה או שניים מתחת לכוכבים. החיבור לטבע ינתק את הילדים מהמסכים למקום שהוא בריא יותר, ובעיקר יחבר את המשפחה לכמה שעות טובות - ובעלויות יחסית נמוכות.

מסדרים זיכרונות

לפני שכל אחד יתפזר לו למשימות היום והחיים, אולי תאספו את שלל החוויות והתמונות מהחופש לאלבום תמונות משפחתי? תמיד יהיה נעים להיזכר בחוויות שעברתם. ואם ההשקעה באלבום היא רבה מדי, אפשר פשוט להדפיס כמה תמונות ממקומות שהייתם, או מרגעים טובים יחד, ולתלות בבית או אפילו על המקרר.

עד הצלצול

ואם כבר פתיחת שנת הלימודים מחכה מעבר לפינה, אפשר לנצל את הזמן להתארגנות ולהכנות ולא לחכות לרגע האחרון. עברו על רשימת ספרי הלימוד של בית הספר, ארגנו את המחברות, העפרונות והמחקים, ודאו שהתיקים יושבים טוב על הגב, ושחולצות בית הספר עם הסמל הנכון מגוהצות ומקופלות בארון.
חשובה לא פחות היא הכנת הילדים לתקופת הלימודים. לכן כדאי גם להתחיל להרגיל אותם ללכת לישון מוקדם יותר, ולקום בשעה סבירה, לדבר איתם על השנה המתקרבת, לעשות היכרות מחודשת ומפגשים יזומים עם החברים הישנים והחדשים וליצור התרגשות בריאה ומשתפת.