1 צפייה בגלריה
לא מקשיבים
לא מקשיבים
עקרונות עסקיים ליצירת שינויים - בבית
(צילום: Shutterstock)
לפעמים נדמה לנו שפעם, בדור הקודם, ההורות הייתה פחות מסובכת. הילדות שלנו צמחה בגינות, בין החברים מתחת לבית, ואת רוב הרגלי החיים רכשנו במשחקי קלאס, כדור וחבל. בלי טכנולוגיות מורכבות, למדנו על העולם ב"שטח", כלומר בעולם עצמו.
אז, בשנות ה-80, רבים מההורים שלנו בני דור ה-X הביטו בדאגה אל העתיד, ומשאלתם הייתה למצוא מקום עבודה בטוח, עם פנסיה ותנאים. רבים מהם ביקשו לעצמם יציבות בכל היבט, ושינויים לרוב לא היו דבר מבורך. מה קורה היום בקרב דור ה-Z, של ילדינו בני ה-11 עד 26? הם כבר מזמן חיים בעולם שבו הדבר הוודאי ביותר הוא חוסר הוודאות.
הילדים שלנו ממוקדים בעצמם יותר. הם אסרטיביים יותר. יש להם עמדה ודעה ברורות בכל עניין, הם פתוחים יותר לקבלת השונה והאחר, והם אפילו יוצאים מדפוסים קדומים של ריצוי חברתי. מה איתנו ההורים? בהיבטים מסוימים גם אנחנו צריכים להשתנות ולהתאים את עצמנו, ואת המנהיגות ההורית שלנו, למאפייני הדור. וזאת משימה מורכבת.
העובדה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו ישנו הרגלים או דפוסי התנהגות, בטח לא מספיקה כדי שזה יקרה. אז כולנו מנסים שיטות, גישות ואמצעים כדי להוביל לשינויים רצויים בבית, אבל אולי גם אנחנו צריכים לאמץ תפיסה מחשבתית חדשה כדי ליצור שינוי? אז אולי גם אנחנו צריכים לגלות גמישות מחשבתית, ולהיות פתוחים לתפיסות העולם של הדור החדש? ואם לא נעשה זאת, האם נמצא את עצמנו מתוסכלים ורחוקים מהילדים?

חיזוק על מה שלא חזק

הפסיכולוג המפורסם סקינר תבע את " עקרון החיזוק". עקרון התופס הן לגבי עובדים והן לגבי הילדים שלנו. ככל שנדע לתת יותר חיזוקים חיובים ומתן משוב על פעולות חיוביות שעשו הילדים שלנו הרי שאנו מחזקים את הפעילות החיובית ומעצימים אותם להמשכיות ("אני מעריך מאד שסידרת את החדר", "יפה מצדך שדאגת לקחת את אח שלך מהגן").
ולא מדובר רק על חיזוקים חיוביים כשהם עשו משהו "טוב", אלא בחיזוק דווקא כשהם לא. גם כשאתה יודע שזה לא 100%. כמו בעולם הארגוני, יש כאן גם עניין של משחק.
תדהר לב תדהר לב צילום: רפאל קורנז

הורים כמנהלים

הורה כמו מנהל טוב צריך להיות עם רוח של יוזמה, שאינו יושב על הגדר ומצפה שדברים בתוך הבית ישתנו, אלא לוקח אחריות ונותן דוגמה אישית. אם אני כהורה מתרגז על כך שהילדים שלי לא קוראים ספרים, הרי שעליי לתת דוגמה לכך, ולצד המיטה יהיו ספרים, כשהילדים שלי יhגשו אליי בערב הם יזכו לראות אותי אוחז בספר קריאה ולא רק מטיף ממגדל השן. אם אני רוצה שהילד שלי יהיה בחייו הבוגרים יזם, ייטב אם יראה אותי מקדם יוזמות בכיתה, בשכונה ובעבודה שלי. כך תוכלו ליצור מרחב השפעה חיובית על הילדים שיעודד אותם לעצמאות, תחושת מסוגלות עצמית, אמונה בעצמו תוך הסתכלות כמודל על ההורה.

חוויית הקשר

ממש כפי שראוי שמנהל טוב ידאג לעובדים שלו ויפעל לחיזוק הקשר, כך כדאי שגם אנחנו ההורים ניזום וניצור חוויות משותפות על ידי עשייה של דברים חדשים. ובמיוחד לאור תקופת הקורונה, שהובילה לבילוי זמן רב יותר בבית. היו יצירתיים - הכניסו תחביב חדש הביתה, המשיכו למשחק משותף אחרי ארוחת שישי, נסו לאכול יחד ארוחת צהריים אם אתם עובדים הבית. הפעילות עצמה לא מאוד משנה, הדגש הוא על הנעה למקום של שייכות, אמון ומחויבות.

עוגנים

הקושי האמיתי בכל הקשור להרגלים הוא התמדה - אנחנו אלופים בעשיית דברים פעם אחת, ואז בחזרה להרגלים הישנים. שיטת העוגנים יוצרת מחויבת אישית ומקלה על ההתמדה, היא מקבעת את ההרגל ליום ולשעה קבועים ויוצרת חזרה מחייבת. עלינו לבחור את העוגנים שאותם אנחנו רוצים להטמיע בבית ולהתמיד בהם. אפשר גם להוסיף חיזוקים חיוביים ממשיים כדי לעודד את קיום העוגנים.

עיקרון שלוש הדקות

פעמים רבות אנחנו מבקשים משהו מהילדים שלנו, והם אומרים "אחר כך", "עוד מעט" וכדומה. אז הכירו את העיקרון שאומר שכל מה שהילדים יכולים לעשות בפחות משלוש דקות, שיעשו עכשיו. להחזיר נעליים וילקוט מכניסת הבית לחדר, למשל, נכנס למסגרת הזמן הזאת.
הכותב הוא מומחה לייעוץ ארגוני, מרצה ומנחה קבוצות