ימים קשים ומאתגרים עוברים עלינו. חשבתם איך משתקפת המצוקה שלנו בזירה המשפחתית? מה טיב השיח שלכם עם הילדים בתקופה הזאת? האם אתם מנסים לשמור את המועקה לשיחות מבוגרים ולסנן להם את החלקים הקשים?
מה קורה כשנגמר לנו הכוח? לשם כך נחוצה תכנית התנהלות. מחשבה ושיחה שתכוון אותנו ואת הילדים למקום אופטימי, מעצים ובונה.
אחד האתגרים הגדולים שלנו כהורים הוא עידוד והכוונה של הילדים לעצמאות, ולא רק במישור החומרי והאופרטיבי של חייהם. עצמאות תימדד גם ביכולתם לייצר עולם רגשי בריא, יציב וחם. לקשור קשרים מיטיבים ולקחת חלק פעיל ומועיל בחיי משפחה וקהילה.
3 צפייה בגלריה
ילדים חברים
ילדים חברים
שימו לב למסרים שהילדים שומעים בבית
(צילום: shutterstock)
לאורך היום הילדים שומעים מסרים רבים סביב "המצב". חלקם מסרים עקיפים - שיחות טלפון שלנו שהם שומעים מהצד, מריבות שהם נחשפים להן וכותרות בתקשורת.
ויש גם מסרים ישירים - "אין לי עכשיו כסף לזה", "תיזהרו לא להתקרב לאף אחד כשאתם יוצאים", "תתקשרו לסבתא, היא לבד". המסרים האלה מחלחלים למקומות נסתרים מעינינו. עיבוד המסרים נעשה אצל הילדים בראש, מבלי שאנחנו באמת יודעים איזה מסקנות מוסקות ומהן ההשלכות הרגשיות של המצב עליהם.
משמעות הדברים היא שלמעשה, גם אם אנחנו מדברים על המצב, למעשה כל אחד לוקח את המחשבות ונמצא איתן לבד. זה לא קל, לא בריא וממש לא נחוץ.
קראו עוד:
בכדי לא להחמיץ הזדמנות פז להעצמת החיבור בין הילדים לביניכם, הנה הזמנה לערב משפחתי שבו תבנו את תכנית הפעולה שלכם באמצעות משחק משותף, הומור ופרגון הדדי. התכנית נועדה לתת ביטוי לתהיות, חששות וצרכים כדי לייצר שגרה משפחתית המותאמת למצב ומחזקת את הביחד.

במשחק הזה נשיג כמה מטרות:

  • שיח על רגשות, אתגרים ורצונות - באווירה נינוחה וריכוז מקסימלי.
  • עידוד חשיבה יצירתית.
  • הגברת תחושת הערבות והשותפות בין בני המשפחה וחיזוק מיומנויות של עבודת צוות, אמפתיה וקשב.
  • הפקת תכנית פעולה משותפת, המבוססת על כלל הרצונות והצרכים.
3 צפייה בגלריה
מדברים על אתגרים ורצונות
מדברים על אתגרים ורצונות
מדברים על אתגרים ורצונות
(צילום: shutterstock)

מה נחוץ?

  1. פתקאות נייר גזורות בגודל של קלף משחק, טושים, עטים ועפרונות.
  2. גיליונות נייר.
  3. כיבוד קל ואווירה נעימה סביב השולחן.

מהלך המשחק:

נתבונן בשאלות וניתן עליהן מענה משותף.

סיבוב ראשון

מה שלומי? מה נחוץ לי עכשיו? כל המשתתפים יכתבו את התשובה לשאלות. לפחות חמש דקות של כתיבה ויצירה, מבלי לדבר. יקפלו את הדף ויניחו במרכז. תראו לילדים שאתם משקיעים מחשבה בתשובה. קשטו את הדף, ציירו את התשובה וכתבו בנחת, משפטים מפורטים.
לאחר שסיימתם, כל אחד בתורו יבחר פתק ויקריא. זה הזמן לשאול את מי שכתב שאלות הבהרה. למשל, "למה את מרגישה ככה?", "זה נעים לך?"

סיבוב שני

משהו שאני חזק בו ומשהו שאני מתקשה בו. מה יכול לעזור לי לכתוב בשקט, לקפל ולפתוח ולהקריא בסבב? אלו שמקריאים את הפתק שלהם ישיבו על השאלות וירחיבו אם ירצו. אפשר לגוון ולבקש מכל משתתף שמקריא את הפתק שלו, להמחיז את החוזקות והחולשות, בנוסף על הכתוב.
זה הזמן להפגין פתיחות וכנות. להודות בחולשות, זאת הזדמנות נפלאה להיכרות אמיתית יותר, ללקיחת אחריות, לבקשת עזרה, להפגנת מודעות עצמית.
3 צפייה בגלריה
הזדמנות טובה להכיר קצת יותר את הילדים
הזדמנות טובה להכיר קצת יותר את הילדים
הזדמנות טובה להכיר קצת יותר את הילדים
(צילום: shutterstock)
סיבוב שלישי
מהם האתגרים שלנו? מה אנחנו מוכנים לעשות כדי שנעמוד באתגרים? לפני שכולם מתחילים בכתיבה, זה הזמן לתת דוגמאות לגזרות שונות בחיינו. האתגרים שלנו מתבטאים למשל בלשמור על הסלון מסודר, לחסוך בהוצאות, לחלוק מטלות, להעביר זמן איכות משותף ללא מריבות.

סיבוב רביעי

משהו שממש מתחשק לי לעשות, משהו שאני רוצה לבקש (לא חומרי). זה הזמן לכתוב, לצייר, להמחיז ולשתף. כמה שיותר רעיונות יותר טוב.

סיבוב חמישי ומסכם

את כל התשובות נקבץ ונגזור מהן תכנית פעולה משפחתית. המטרה היא לתת יותר ויותר ביטוי לרעיונות ויוזמות, לכן נרבה בשאילת שאלות.
  • את רוצה לצאת לרכב על אופניים יחד, אבל בבוקר אימא ואבא עסוקים. איך את יכולה לעזור לזה לקרות? אולי תכיני סלט פירות משפחתי לארוחת הצהריים וכך תעזרי לנו להתארגן ולחסוך בזמן? מה עוד אפשר לעשות?
  • אתה אומר שקשה לך לקרוא ולעבוד בחוברות הקיץ כי יש רעש בבית. מה אפשר לעשות כדי להרגיע את האווירה וליצור שקט אולי תארגן לאחיך הקטן כמה משחקים שיעסיקו אותו בשקט כשאתה קורא?
  • קשה לי כשאתם צועקים ומרביצים, מה אתם מציעים לי לעשות? אולי תחליטו ביניכם מהי הדרך לעזור לי שלא להתערב ולהתלהט?
  • אמרתם שאתם רוצים יום כיף, אבל התקציב שלנו מוגבל עכשיו. מה עושים? אולי תחפשו ברשת רעיונות שיתאימו לתקציב, תכתבו אותם ותדרגו לפי טעמכם כדי שנוכל להחליט?
אפשר לחלק את המשחק לשני ערבים, בהתאם למסוגלות של הילדים ושלכם. הקפידו לפרגן, להחמיא, לכבד את ההצעות שלהם. אתם לא עסוקים בשכנוע, פיקוד או ניווט השיחה למקום מסוים. אתם כאן כדי ליהנות ולהתרגש מהביחד שלכם. הרעיון הוא לתת לכל בני המשפחה הזדמנות לחוות ערבות הדדית, שותפות מעודדת ומחזקת, המדגימה את הפוטנציאל המשותף הגלום בזמן הזה.
מצד אחד זו תקופה קשה ולוחצת, ומצד שני הזדמנות להתבגר, להנהיג ולתמוך. התרגיל החשוב הזה בהתבוננות באפשרי, בתוך כל
הבלתי אפשרי, הוא תרגיל מכונן לא רק לילדים. לשמוח בחלקנו ולחגוג את מה שיש לנו, זה יופי של חיסון מול כל קשיי השעה.
הכותבת היא אמא לשתי בנות, עוסקת בהכשרת צוותים חינוכיים, מלווה הורים וילדים באתגרים משפחתיים ומחברת הספרים "בטן" ו"מעשה אהבה".