ההכנות לקראת ליל הסדר בעיצומן, אנחנו כבר יודעים איפה נחגוג ומה נלבש, אבל גם מביטים קדימה אל ארוחת החג בחשש ומקווים שהילדים יעברו אותו בטוב. נכון, ליל הסדר הוא חוויה חגיגית ומיוחדת, אבל כזו שיכולה גם להיות גם ממש מאתגרת כשיש ילדים. הם רבים, מתווכחים, משועממים וחסרי סבלנות, והכול מול עיניי כל המשפחה.
2 צפייה בגלריה
חג שמח
חג שמח
לא ככה מקריאים את זה. אבל אל תגידו!
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
בכלל לא נעים לקבל מבטים מהדודים והרמות גבה מההורים, וגם בכלל לא נעים להרגיש ביקורת מהסביבה. לא בכדי הורים מרגישים מתח וחרדה לקראת המפגש המשפחתי המורחב הזה, תחושה שאגב גם עוברת לילדים ומלחיצה אותם. אז מה עושים? מתכוננים.
פסח 2022

ציפיות הגיוניות

אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב, כך שאם אתם יודעים שבארוחת ערב רגילה הילד שלכם מתקשה לשבת הרבה זמן, שלא נאמר קם מהשולחן בכל חמש דקות, אל תתאכזבו אם יהיה לו קשה לשבת זמן ממושך בליל הסדר. אם מדובר בילדים צעירים, שנת צהריים באותו יום יכולה לעזור להם להיות ערניים יותר, ואז גם רגועים יותר.
2 צפייה בגלריה
תמונת ליל סדר משפחתי
תמונת ליל סדר משפחתי
דודה, בלי פרצופים בבקשה
(צילום: Shutterstock)

בקשו עזרה

רוב הסיכויים שהילדים ישמחו להרגיש שותפים ותורמים, אז כדאי לשלב אותם בהכנות. בקשו מהם עזרה בניקיונות, בעריכת השולחן או הכנת תגי שמות לאורחים. עזרה בהתארגנות תגביר את שיתוף הפעולה שלהם, וכך גם את ההתרגשות שלהם לקראת החג.

ארוחה מקדימה

ליל הסדר הוא ארוך, כידוע, ועד שמגיעים לשלב האוכל כולנו עומדים בפני מבחן בדחיית סיפוקים. אין ספק שזו מיומנות חשובה, וחשוב שהילדים יידעו לדחות סיפוקים, אבל ליל הסדר הוא לא הזמן המתאים לאמן אותם בכך. פתרון פשוט, לפחות בהיבט הרעב, הוא לתת לילדים לאכול לפני ארוחת החג - ילד רעב יהיה חסר סבלנות ועצבני יותר. אל תחששו שהם לא יאכלו אחר כך, הרי עם האוכל בא התיאבון.

מתרגלים הגדה

קריאת ההגדה העתידית יכולה להעלות את מפלס הלחץ, ויש ילדים שיושבים דרוכים וחוששים לקראת הגעת תורם לקרוא. בואו נזכור ששפת ההגדה המקראית לא קלה עבורם, וגם לא עבור מבוגרים. אם הילד עדיין בשלבי לימוד קריאה, או מתקשה בה, הוא עלול לחשוש עוד יותר שמא הוא יתבלבל, לא יידע משהו או פשוט לא יקריא יפה.
אז התאמנו בבית. בחרו עם הילדים קטע או שניים מתוך ההגדה ותרגלו זאת יחד מראש. ידיעת הקטע ותזמון הקריאה יסייעו להם ברגע האמת, ויפחיתו חששות לקראתו. אם הילדים עדיין לא מרגישים בנוח עם הקריאה מול כל המשפחה, אל תתעקשו ואל תכריחו.

מה פתאום משעמם

זמן קריאת ההגדה עשוי להיראות כמו נצח לילדים, וכולנו יודעים שילדים משועממים יכולים להפריע, ולכן כדאי להיערך לכך מראש. תכננו יחד מה אפשר לעשות בזמן שמשעמם, למשל, להביא חוברת צביעה, הדבקת מדבקות, צעצוע אהוב (לא מרעיש) וכדומה, כדי לאפשר לילדים להעסיק את עצמם בשקט. אם עדיין קשה להם, קבעו ביניכם סימן מוסכם ואפשרו להם לקום מהשולחן לכמה דקות ולהתאוורר - ללכת לשירותים, למזוג כוס מים או לבצע פעולה קצרה שתאפשר להם להזיז את הגוף.

בגדי החג

איזה כיף שבליל הסדר רבים לובשים בגדים וחגיגיים, אולי גם חדשים ואפילו לבנים. כדי להימנע מעצבים ומאכזבות, זכרו שילדים (ולא רק הם) מתלכלכים בזמן הארוחה, והביאו בגדים להחלפה. אם שכחתם, תמיד תוכלו להיעזר בחולצה גדולה וישנה של המארחים.
לסיום, אל תשכחו לפרגן לילדים על ישיבה נאותה וסבלנית לאורך הארוחה, על אכילה מסודרת ועל האיפוק שהם הפגינו. וכמובן, לשמוח בהם ובמשפחה.
תמר כהן לביא היא מנתחת התנהגות, מדריכת הורים וצוותי חינוך