2 צפייה בגלריה
ילדים "מבריקים"
ילדים "מבריקים"
ילדים "מבריקים", הבנים קצת יותר: מה שילדים חושבים
(צילום: Shutterstock)
בשלוש השנים האחרונות נערכו כמה מחקרים בנושא סטריאוטיפים של ילדים, שהראו שילדים אכן מחזיקים בדעות הללו כלפי סביבתם, וגם איך הם עושים זאת. מחקרים אחרונים בנושא מצאו את הקשר בין דעות הילדים לבין דעות הוריהם, לצד מסקנות מעניינות על עתיד הילדים, ובעיקר - על עתיד הילדות.
קראו עוד:
ילדים מחזיקים בדעות סטריאוטיפיות שלפיהן אדם "מבריק" יכול להתאפיין בכך רק אם הוא גבר, ודעות אלה מתחזקות בקרב הילדים ככל שהילדים גדלים, עד גיל נעוריהם. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטה הטכנולוגית של נאניאנג בסינגפור, בשיתוף אוניברסיטת ניו יורק, ופורסם בכתב העת המדעי Child Development.
המחקר כלל מדגם של כ-400 הורים סינים-סינגפורים ו-342 מילדיהם בגילי שמונה עד 12. החוקרים רצו להבין עד כמה הורים וילדיהם מקשרים את תכונת ה"הברקה" עם גברים, ובכך לבחון את הקשר בין הורים לבין השקפות ילדיהם. המחקר הגדיר "הברקה" כרמה יוצאת דופן של יכולת אינטלקטואלית, והתוצאות הראו שילדים נוטים לשייך את התכונה הזו כגברית - בדומה להוריהם.
אמונה זו התחזקה בקרב ילדים בוגרים יותר, וכן בקרב ילדים שהוריהם החזיקו באותה דעה. בעוד שמחקרים קודמים על סטריאוטיפים מגדריים מצאו שהתפיסה שלפיה "מחוננות" היא תכונה גברית, והיא מופיעה בקרב ילדים בני שש בערך, לא היה ידוע אם וכיצד הסטריאוטיפ הזה משתנה במהלך הילדות, עד עכשיו.
2 צפייה בגלריה
אינטליגנציה בקרב ילדים
אינטליגנציה בקרב ילדים
"מחוננות היא תכונה גברית": מה שילדים חושבים
(צילום: Shutterstock)
מחברת המחקר הראשית, פרופ' פייפיי סטו מבית הספר למדעי החברה בנאניאנג, סבורה שהמחקר בסינגפור הוא הראשון לזהות שהנטייה לשייך "הברקה" עם גברים, עולה בעוצמתה מבית הספר היסודי ואילך, בדומה כאמור למה שמשתקף מדעותיהם של המבוגרים שהשתתפו במחקר.
"השקפות סטריאוטיפיות לגבי התפיסה שלפיה בנים חכמים יותר מבנות עשויות להכות שורש בילדות, ולהפוך לנבואה שמגשימה את עצמה", היא מסבירה "זה עלול להוביל את הבנות לפקפק ביכולותיהן, ובכך להגביל את רצונן ללכת בעקבות תחומי העניין שלהן ומה שהן רוצות ומסוגלות להשיג בחיים. עבודת המחקר שלנו מראה שהורים חייבים להיכלל במדיניות ובתוכניות בית-ספריות כדי להילחם ביעילות בסטריאוטיפים המגדריים של ילדים מגיל צעיר".
מכיוון שמחקרים קודמים מצאו שהורים בעצמם מפלים בין בנים לבין בנות תפיסתית, צוות המחקר טען כי על ההורים, כמו גם על המורים בבית הספר, לגלות מודעות ולשמור על איזון ושוויון במהלך אינטראקציות עם ילדים - במיוחד עם בנות. הכול במטרה לסגור את הפער המגדרי בסינגפור בין המינים במקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה.
מחקר שנערך לאחרונה על ידי תוכנית קידום נשים בהנדסה, מחקר ומדעים בסינגפור, מצא שנשות המדינה פחות בטוחות ביכולות המתמטיות והמדעיות שלהן בהשוואה לגברים, ואף נוטות להיבלם באותם "מחסומים מגדריים", להבדיל מהגברים, כשהן מעוניינות לפתח קריירה בתחום.

תוצר של מסרים

הפסיכולוג פרופ' אנדריי סימפיאן מאוניברסיטת ניו יורק, שנמנה על מחברי המחקר, אמר כי "מחקר זה מוסיף לראיות שחוסר האיזון המגדרי שנצפה בקריירות יוקרתיות רבות אינו פונקציה של הבדלים בין נשים לגברים בכישורים או בתחומי העניין שלהם, אלא תוצר של המסרים שצעירים מקבלים מהסובבים אותם לגבי מה שהסביבה מצפה מהם להיות. כחברה, יש לנו אחריות לטפל בנושא הזה".
למעשה, אין זו הפעם הראשונה שמחקר מדעי מעלה תמונה שלפיה ילדים מקשרים בין התכונה "מבריקות" לבין גברים. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Social Issues, הובל גם הוא על ידי צוות פסיכולוגים מאוניברסיטת ניו יורק, והעלה תמונה שלפיה ילדים בגיל חמש עד שש, ללא קשר למוצאם, נוטים לגישה סטריאוטיפית בכל הנוגע לגברים ולנשים בהירי עור, אך לא עושים זאת כשהם מביטים על גבר ואשה בעלי גוון עור כהה. "בקרב מבוגרים, סטריאוטיפים מגדריים חלים באופן שונה על גברים ועל נשים בהתאם לגזע שלהם. לכן, חשוב לבדוק כיצד מגדר וגזע מצטלבים גם בקרב ילדים, כאשר בוחנים סטריאוטיפים מגדריים לגבי יכולת אינטלקטואלית", הסביר פרופ' סימפיאן.
מעניין לדעת שבשנת 2019 החוקרים הציגו סדרה של שאלות ליותר מ-200 ילדים מבתי ספר יסודיים ציבוריים בעיר ניו יורק, כשהם עורכים השוואה בין ההנחות שלהם לגבי היכולות האינטלקטואליות של גברים ונשים לבנים - לבין זו של גברים ונשים שחורים. כדי לאמוד זאת, החוקרים הראו לילדים צילומים של שמונה זוגות מבוגרים (זוג אחד בכל פעם) בסביבות שונות (בבית או במשרד). כל אחד משמונת הזוגות כלל אישה וגבר מאותו מוצא (ארבעה זוגות בהירי עור וארבעה כהי עור). לילדים נאמר שאחד או אחת מבני הזוג הוא "חכם מאוד" והם התבקשו לנחש במי מדובר.
התוצאות הראו כי הילדים קישרו בין גברים לבנים ביחס לתכונת ה"הברקה", יותר מנשים לבנות, אך כאשר החוקרים השוו את תגובותיהם של ילדים לבנים לאלה של ילדים עם גוון עור שונה, הם מצאו שיש הסכמה רבה בין הקבוצות. עם זאת, השקפותיהם של הילדים לגבי היכולות האינטלקטואליות של גברים ונשים כהי עור היו שונות בתכלית.
למעשה, כך מצאו החוקרים, ילדים בדרך כלל רואים בגברים כהי עור פחות "מבריקים" ממה שהם רואים בנשים כהות עור. "בסך הכול, הממצאים הללו מחזקים את המסקנה שסטריאוטיפ 'ההברקה המגדרית' נרכש בשלב מוקדם יחסית בחיים, אך הם גם מצביעים על כך שהסטריאוטיפ הזה עשוי 'להיראות' אחרת בהתאם למוצא האתני של הנשים והגברים. הבנת הניואנס הזה, של האופן שבו מוצא משנה סטריאוטיפים מגדריים, היא חשובה והופכת מחקר כזה לחיוני אם אנחנו רוצים להילחם בהשפעות של סטריאוטיפים אלה על שאיפות החינוך והקריירה של כל הילדים", אמרו החוקרים.