1 צפייה בגלריה
כמה שזה עולה לנו. חנוכה
כמה שזה עולה לנו. חנוכה
אפשר דמי חנוכה גם להורים?
(צילום: Shutterstock)
חופשת החנוכה בפתח ואיתה מגיע הפלונטר שמלווה אותנו ההורים במהלך כל השנה - חוסר הסנכרון בין חופשות הילדים מהמערכות החינוכיות לבין החופשות בעולם התעסוקה הישראלי.
החישוב הוא פשוט: לרוב ההורים יש 28-14 ימי חופשה בשנה, בעוד שמספר הימים שבהם הילדים מחוץ למערכת החינוך הוא 100-93. המציאות הזו דורשת מאיתנו ההורים להפוך עולמות כדי לשרוד את תקופת החופשות, וזה נכון בעיקר להורים לילדים בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים. במקרה הטוב, אנחנו מצליחים לג'נגל עם עזרה מסבא וסבתא, במקרים אחרים אנחנו נאלצים לשלם לבייביסיטר, ובאחרים - עלינו לקחת חופש מהעבודה.
באותה נשימה, בל נשכח, גם הוצאות המחייה בימי החגים גדלות. הפלונטר הזה משפיע בעיקר על הכיס שלנו ההורים, ומורגש במיוחד בחג החנוכה שהרי מדובר על שמונה ימי חופשה ממוסדות החינוך - ואף יום אחד המוכר בעולם התעסוקה הישראלי.
אגב, ישראל היא שיאנית במספר שעות העבודה בעולם המערבי. ישראלי במשרה מלאה עובד כ-44 שעות בממוצע בשבוע, לעומת ממוצע של 41 שעות במדינות OECD. במקביל, ישראל מחזיקה בשיא שלילי של ימי חופשה בתשלום לעובדים - ונמצאת בתחתית הפער בין ימי החופשה של הילדים להורים בשוק התעסוקה.

חנוכה: ההוצאות

לתמהיל הזה כדאי להוסיף את הכפלת ההוצאות כאשר הילדים לא נמצאים במסגרות החינוכיות, ובעיקר בחג החנוכה. בימים הקרובים עתידים להתפרסם ולשטוף את שלל המדיות פרסומים שונים הנוגעים למופעים, להצגות ולאטרקציות שונות בהשתתפות כוכבי הילדים. עלויות הכרטיסים, כפול מספר הילדים ובתוספת ליווי של הורה אחד לפחות, הופכים את החג ליקר במיוחד.
הילה קניסטר בר דודהילה קניסטרצילום: שי קדם
חישוב הוצאות משפחתיות לזוג עם שני ילדים למשך כשמונה ימי חג החנוכה יכול להגיע לממוצע של 4,500-1,500 שקלים, כמובן תלוי בכמות ההצגות, האטרקציות והחופש הכרוך בתשלום, לא כולל חופשות במלונות בארץ ובחו"ל.
בואו ניקח לדוגמה זוג פלוס שני ילדים שהולכים לשתי הצגות, קונים אוכל ושתייה, משלמים על חנייה ועל דלק, בשילוב רכישת כרטיסים לשתי אטרקציות במהלך ימי החג. החישוב נעשה על פי עלות כרטיסים מוזלים של מועדוני צרכנות או מועדוני כרטיסי אשראי: שתי הצגות עולות 1,300 שקלים (100 שקלים לכרטיס לאדם כפול ארבע נפשות), שתי פעילויות נוספות, להלן האטרקציות, נרכשות בעלות של 800 שקלים (100 שקלים לאדם בממוצע), ההוצאה עבור אכילה בחוץ כמה פעמים בחג יכולה להגיע לכ-500 שקלים, כך שממוצע ההוצאות לזוג עם שני ילדים עומד על 2,800-2,000 שקלים.

אז איך מוציאים פחות כסף?

הנה סוד קטן - הנס כנראה לא יגיע גם השנה, כך שעד שמממשלת ישראל תפתור את הפלונטר ותוביל לסנכרון בין ימי החופש בעולם התעסוקה לבין החופשות במערכות החינוך, וגם תיצמד לממוצע החופשות מהעבודה של מדינות הOECD, עלינו לנסות ולצמצם את העלויות הללו בעצמנו. הנה כמה רעיונות:
קבוצות הורים. אפשר ליזום קבוצה משותפת של כמה הורים, ולהבטיח משמורת אצל כל הורה ביום אחד מימי החופשה. קבוצה של שמונה הורים תדרוש מכם לקחת יום חופשה אחד מהעבודה מה שעשוי להקל עליכם ולהבטיח תעסוקה לילדים.
השוואת מחירים. העולם הדיגיטלי הפך את השוואת המחירים לקלה ולנוחה יחסית. תוך דקות בודדות אפשר למצוא ברשת את אותו מוצר שנמכר אצל מגוון רחב של ספקים, וכך לאתר את המחיר המשתלם ביותר. השקעה של כמה דקות יכולה לחסוך עשרות ולפעמים מאות שקלים בכל קנייה.
יש עמלת הזמנה? לרוב, למחיר הבסיס של המוצר יש להוסיף עמלת דיגיטל באינטרנט, שמעלה את סכום הפריט בעוד כמה שקלים. הזמנת כרטיסים למופעי חנוכה לרוב תעשה בכמויות של שלושה או ארבעה כרטיסים בכל הזמנה, כך שהדבר יכול לעלות את הסכום הסופי בעשרות שקלים. בכלל, תמיד שווה לבדוק עם הספק אם יש תוספות נסתרות.
מבצעים וכרטיס מועדון. חפשו מבצעים או כרטיסי הנחה של מועדוני צרכנות השונים (על ידי קוד קופון וכדומה). כיום לעסקים רבים יש מועדון פנימי המאפשר הטבות והנחות שוות. בדקו מה הם מציעים וגם בדקו אם אתם או בני משפחתכם חברים במועדוני צרכנות שונים שנותנים הטבות אצל הספק שרציתם.
בודקים נקודות. יש מועדונים שמנפיקים כרטיסי מועדון מיוחדים המספקים הנחות משמעותיות בכל רכישה, ולפעמים כרטיסים מסוימים מאפשרים צבירת נקודות במועדון להנחות עתידיות. אנחנו כלקוחות צוברים נקודות זכות לאורך השנה ומגיעים ליעדים שעשויים להוריד לנו משמעותית את עלויות הרכישות.
קניות משותפות. מעבר לחיזוק הקשר החברי, קנייה עם חבר קרוב יכולה להוזיל את הקנייה משמעותית. במקרים מסוימים אין צורך אמיתי בכמות המוצעת למכירה במינימום הקנייה, לכן חלוקה ושיתוף עם עוד אדם גם תוזיל את הקנייה בעשרות אחוזים וגם תמנע בזבוז וחוסר שימוש מלא ברכישה שביצענו.
רגע, באמת צריך את זה? קחו רגע ושאלו את עצמכם - האם אתם קונים מתוך צורך אמיתי או מתוך רגש והתלהבות של הילד? האם יש בכלל התאמה בין התוכן לבין הגיל? לפעמים הקנייה היא אימפולסיבית, בטח כשמדובר בילדים. נסו את חוק ה-24, שאומר להיכנס לאתר, לראות את המוצר, לסמן בעגלת הקניות ולהמתין יממה. אם עדיין תרצו בזה אחרי 24 שעות, רכשו את מה שרציתם. אם לא, עברו הלאה.
הילה קניסטר בר דוד היא מנכ"לית מועדון צרכנות "שלך"