כשהיינו ילדים, חלקנו היינו גונבים סיגריות מהתיק של אמא כדי להרגיש לרגע איך זה להיות "מבוגר". לימדו אותנו מגיל אפס שעישון גורם לסרטן. ידענו שזה רע, אבל נמשכנו אל הקסם של הסכנה, להתרגשות מלאת האדרנלין בעשיית מעשה שאנחנו יודעים שאסור. היום, ילדים יודעים שסיגריות הן רעות. אבל הסכנה מגיעה אליהם מכיוון אחר: הסיגריה האלקטרונית. היא נראית כמו עט - לא מזיקה, מעוצבת יפה. היא מגיעה בווריאציות רבות של טעמים, צבעים וריחות מתקתקים. אבל מאחורי טעמי האבטיח והקולה, הסיגריה האלקטרונית הפכה למעשה לשער הכניסה של הילדים והנוער אל עולם העישון. לפי סקר חדש של המרכז למיגור העישון, 40 אחוז מבני הנוער בגילי 17-15 שהתנסו בעישון, התחילו באמצעות סיגריה אלקטרונית. הבעיה העיקרית היא שרוב ההורים לא מודעים לכך שהם צריכים להזהיר את הילדים מהמוצר המגניב, ואלה מתחילים להתנסות כבר בגיל 10.
5 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
מתחילים להתנסות כבר בגיל 10. סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
"הורים לא חושבים שצריך לדבר עם ילדים בני 12-10", מסבירה מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שירה כסלו. "אבל הדבר הכי חשוב הוא להבין שזה בדיוק הגיל בו הילדים מתנסים בסיגריות אלקטרוניות ושכל מערך ההגנה שלנו, שמתבסס על כך שסיגריה זה מסרטן ומגעיל, לא עובד כשמדברים על סיגריות אלקטרוניות".
לפי הסקר החדש, ישנה מגמת עלייה במספר המעשנים בגילי 24-12. בנוסף, נמצא כי רבע מהילדים ובני הנוער בגילי 17-12 התנסו בעישון לפני גיל 10. למעלה מ-30 אחוז מבני הנוער בישראל התנסו בסיגריות אלקטרוניות. הנתונים הללו נאספו לפני כשנה, בחודשים אפריל-מאי 2023, כלומר אין להם קשר למצוקה בעקבות המלחמה.

טרנד מסוכן

סיגריה אלקטרונית, המכונה גם וייפ, היא מתקן אידוי שמכיל כמויות ניקוטין גבוהות בהרבה מעישון סיגריה רגילה. "זה התחיל עם ג'ול, סוג של סיגריה אלקטרונית שפנתה לשוק של בני נוער והתחילה מגפה של ממש", מסבירה כסלו. "אחרי הקורונה נכנסו לשוק גם הסיגריות האלקטרוניות החד פעמיות. את התחלואה בטח נתחיל לראות בהיקפים יותר גדולים ככל שיעבור הזמן".
5 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
ככה זה התחיל. ג'ול, הסיגריה האלקטרונית הראשונה שהגיעה לארץ
(צילום: Fabian Strauch / Shutterstock.com)
בארה"ב, לדוגמה, כבר מבינים את הסיכון, ומנסים לשלוט ברעם המתגלגל של תעשיית הטבק העשירה. נכון להיום, ב-19 מדינות בארצות הברית אסרו את השימוש בסיגריות אלקטרוניות במקומות עבודה, מסעדות וברים. לפי ארגון הלב האמריקני, "העלייה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות, בעיקר אצל צעירים, הוא טרנד מסוכן. מסיבות רבות, הסיגריות האלקטרוניות לא צריכות להיחשב כאלטרנטיבה בטוחה לעישון. העלייה בשימוש בווייפ אצל ילדים וצעירים הוא סכנה בריאותית חמורה".
רוב ההורים לא יודעים על העישון של ילדיהם. כמעט חצי (46.6%) מהילדים ובני הנוער ציינו בסקר כי הוריהם יופתעו אם יראו אותם מעשנים. הילדים, מסבירה כסלו, מצפים מההורים שיסבירו להם שמדובר במוצר מסוכן, וללא הסבר אין להם סיבה לחשוד בו. כפי שאנחנו ידענו כילדים קטנים שסיגריות עלולות לגרום להתמכרות ונזקים בריאותיים, יש להעביר את אותו המסר כיום בנושא הסיגריות האלקטרוניות, שנראות "תמימות" לכאורה. "הילדים מצפים מההורים לנקוט עמדה. אבל אם ההורים לא יודעים שזה מסוכן, הם לא אומרים. ברגע שאין הורים שמזהירים, הילדים חושבים שזה בסדר או לא נורא. אחרת המבוגרים היו אומרים להם משהו", אומרת כסלו.
מה צריך להגיד להם? "זו בעיה להסביר לילדים שזה יזיק להם בעתיד. זה קצת כמו להסביר לילד שהוא צריך להשקיע עכשיו בפנסיה. צריך להסביר שהחומר שנמצא בתוך הסיגריה האלקטרונית, הניקוטין, ממכר באותה מידה כמו טבק. כלומר, המוצר הזה מסוכן בריאותית כמו סיגריה רגילה. למשל, אצל חלק מהילדים בזמן העישון, קשה להם לנשום ואין להם אוויר, וקשה להם לבצע פעילות ספורטיבית. חייבים להבהיר שיש תוצאות מידיות. אפשר לספר על מה שקרה למידן קלר ז"ל".
5 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית
הריאות קרסו. מידן קלר ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
מידן קלר בן ה 16 התאשפז בבית החולים שניידר לאחר שריאותיו קרסו עקב עישון סיגריה אלקטרונית. הוא חובר למכונת לב-ריאה, אולם לא שרד. אביו סיפר ל ynet: ״כל הילדים מעשנים. לצערי, הסיגריה האלקטרונית נגישה להם. זה זמין, זה נראה שטויות, לא כמו סיגריה אמיתית. כהורים היינו מעורבים בחיים של מידן, אבל אין שליטה. אפשר לחנך אבל קשה למנוע את הסיגריות. להתרחק מסיגריה אלקטרונית כמו מאש, באמריקה יש עשרות מקרים של קריסת ריאות".

"כמו צעצוע"

חלק מההורים, מסבירה כסלו, חושבים שמדובר במוצר לא מזיק במיוחד. "עבור מוח מתפתח, עד גיל 24, המוצר הזה מסוכן יותר", היא מדגישה. "ההתמכרות חזקה ומהירה יותר. התעשיה מיצבה את הסיגריה האלקטרונית כמוצר חליפי לסיגריות למבוגרים. אבל המוח של ילדים שונה מזה של מבוגרים".
למה דווקא המוצר הזה כל כך מושך את הילדים הצעירים ואת הנוער? "זה מוצר שמדבר אל בני נוער וצעירים, במכוון. בתחילת דרכן הסיגריות האלקטרוניות היו בצבע שחור וכסף, ויועדו למבוגרים. היום הן צבעוניות כמו צעצוע. הילדים קוראים לזה 'מרקר'. זה לא נראה מסוכן. כשאת שואפת, את לא משתעלת כמו בסיגריה רגילה. זה מאפשר התנסות יותר קלה, וזה יוצר אשליה שזה לא מסוכן. למה למכור מוצר שיודעים שהוא מסוכן, בטעמים שונים? ברור שזה נועד למשוך את הילדים".
5 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
''הילדים קוראים לזה 'מרקר'''. סיגריות אלקטרוניות
(צילום: Shutterstock)
מה ההבדל בין סיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית? "ההבדל משמעותי. אנחנו לוקחים סיגריה אלקטרונית שהיא לכאורה בודדת, אבל היקף העישון הוא לא של סיגריה אחת בלבד. בסיגריה אלקטרונית אחת יש בין 3,000 ל-7,000 שאיפות ואף יותר. כלומר, היא שוות ערך לעישון של פאקט שלם של סיגריות. המוצר הזה גורם להתמכרות גדולה יותר. יש פה הברקה של התעשייה, שהצליחה לגרום לקיצור בזמן הכניסה לעולם העישון. כלומר הרווח במעבר בין ההתנסות להתמכרות התקצר".
כסלו מסבירה שכיום, החוויה הראשונית אחרת מאיך שאנחנו מדמיינים את הסיגריה הראשונה שלנו. המרלבורו שגנבנו מהתיק של אימא התחלף במכשיר קטן וחללי, שנראה בטוח לחלוטין. "אני בת 50, ילידת 1952. בילדותי, גיל התחלת העישון היה סביב חטיבת הביניים או התיכון. יכולתי לבחור רק מוצר עישון אחד: סיגריות. אם לא התחברתי לזה, נגמר העסק. היום, לילדים יש שפע אפשרויות: סיגריה, סיגריה אלקטרונית, סיגריה אלקטרונית חד פעמית, נרגילה. עולם העישון השתנה. פעם ילדים היו מעשנים כי הם רצו לחקות את המבוגרים. היום הילדים רוצים לנסות את כל הטעמים של המוצר הצבעוני".
אם גילינו שהילד או הילדה שלנו כבר התחילו לעשן, מה עושים? "ככל שההתנסות מוקדמת יותר, יש צורך בפחות התנסויות כדי להפוך למכור לניקוטין. בגילים צעירים, 2 מתוך 3 שיתנסו יהפכו למעשנים. לעומת זאת, בגילים 24-18, צריך למעלה מ-20 התנסויות כדי להתמכר. כלומר, חברות הטבק מכוונות למוצר אטרקטיבי לגילים צעירים מאוד. כהורים, אנחנו צריכים להגיע לשיחה הזו כשאנחנו כבר מגובשים עם העמדה שלנו. צריך להגיד שסיגריה אלקטרונית, סיגריה רגילה ונרגילה - כולם מסוכנים לבריאות וממכרים. כבר בגיל 10 כדאי לשאול את הילדים איפה זה פוגש אותם. אני מבטיחה שההורים יהיו מופתעים לגלות שהילדים יודעים לא מעט. במסגרת הסקר שלנו, נערה בת 17 סיפרה שלעולם לא תעשן סיגריה, כי ההורים שלה הבהירו לה שזה רע. אבל אף אחד לא דיבר איתה על וייפ".
5 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
יש שוק שלם שמתפתח בסביבת בית הספר. סיגריה אלקטרונית
(צילום: shutterstock)
אסור על פי חוק למכור לילדים סיגריה אלקטרונית. איך הם משיגים את זה? "החוק אוסר על מכירה של כל מוצרי העישון, אבל כמעט מחצית מבני הנוער רכשו את הסיגריות האלקטרוניות בעצמם. ילדים מוכרים אחד לשני. להורים יש חור שחור בהבנה שלהם, אבל יש שוק שהתפתח בסביבת בתי הספר וברשתות החברתיות. יש ילדים דילרים ויש שוק שחור עם מחירים נמוכים. ילדים מצליחים לממן את זה מדמי הכיס שלהם".
גם אם הילד כבר משתמש בסיגריה אלקטרונית, עדיין לא מאוחר מדי. "אם הוא כבר התנסה ומספר על זה, צריך להביא את הידע שלנו כמבוגרים אחראיים, ולהציב גבולות. כשאנחנו בשלב ההתנסות, הרבה ילדים יגידו שהעבירו בין הילדים, והם רצו לנסות בגלל סקרנות. פעם-פעמיים זה לא נורא, אבל המעבר להתמכרות הוא החלק המסוכן. ואז צריך לעסוק בשאלה של התמודדות עם לחץ חברתי. אם בעבר היה מדובר בקבוצה קטנה של נוער, עכשיו מדובר בכולם וכולן, בלי יוצא מן הכלל".
פורסם לראשונה: 09:38, 30.04.24