ירדן רומן גת, בת 36 מגבעתיים, נחטפה מקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר. בן זוגה אלון, ובתה בת השלוש גפן, ניצלו. יחד עם ירדן נחטפה כרמל גת, אחותו של אלון. בריאיון ל-ynet live היום (שלישי) מספר אחיה של ירדן, לירי, על בני המשפחה שעזבו את הקיבוץ כי "לא הצליחו להסתגל למציאות הזאת ולגדל בה ילדים", ונקלעו למתקפת הטרור בעת ביקור משפחתי.
"ירדן אחותי ובן זוגה אלון הם במקור מקיבוץ בארי, הם חיו שם בשלוש השנים האחרונות וגידלו את הילדה שלהם, גפן", אומר האח, "הם עזבו את הקיבוץ חודש לפני המתקפה בשל הנסיבות הביטחוניות. ירדן לא הצליחה להסתגל למציאות הזו ולגדל בה ילדים. היא לא הסכימה לכך. הם עזבו, נסעו לטייל, וזה מצמרר שהם חזרו מדרום אפריקה ביום שישי בבוקר ישר להורים של אלון לארוחת חג, ונשארו לישון".


"אמא של אלון נרצחה, יש סרטון שלה שוכבת ומדממת. לאלון ולגפן, שנמצאים עכשיו איתנו בבית, הייתה הזדמנות לקפוץ מרכב ולברוח. הם רצו כמה מטרים לפני שהמחבלים שמו לב וירו לעברם. ירדן העבירה את גפן לאלון, שיוכל לרוץ מהר יותר, והיא עצרה, שמה ידיים על הראש, לתפיסתי כי ניסתה לתת לו עוד כמה רגעים. אלון באמת הצליח לתפוס מחסה ולהסתתר עם גפן בידיים, מתחת לשיח עם קוצים, כשכל היריות והרעשים מעל הראש שלהם.
"הדבר האחרון שהוא ראה זה את ירדן עוצרת ושמה ידיים על הראש. כבר באותו יום אנחנו ארגנו סביבנו כוחות של גששים, של מאבטחים, שיחפשו אותה בתא השטח הזה. באותו יום אלון ירד להראות להם בדיוק את הנקודה, כדי שיידעו איפה לחפש. אני נשארתי עם גפן, שאומרת לי, 'אבא הולך לחפש את אמא, היא הלכה לאיבוד ואנחנו צריכים למצוא אותה".
1 צפייה בגלריה
ירדן רומן־גת
ירדן רומן־גת
ירדן רומן גת. "הדבר האחרון שאלון ראה זה את ירדן שמה ידיים על הראש"
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
איך גפן מתמודדת עם המצב הזה, כבר יותר מחודש? "גפן היא ילדה בת שלוש שראתה דברים שאף אחד מאיתנו לא יודע לדמיין, יש לה איזה סיפור שהיא מספרת כשהיא משחקת עם הבובות. אנחנו מאוד משתדלים לתת לה לבטא את זה, אף אחד מאיתנו לא מוכשר לכך. אני מבלה איתה רוב היום, אבל גם גננות שמבלות איתה, אנחנו לא יודעים איך מתמודדים עם טראומה כזאת. נראה לנו שהכי חשוב זה לעזור לה לתת מילים לספר את הרגשות שלה. בלילה לפני שהולכים לישון אנחנו אומרים שאנחנו מאוד מתגעגעים לאמא, ושאנחנו מקווים לפגוש אותה בחלום, ואיזה כיף שבחלום אפשר לפגוש את אמא ולהיות איתה. היא שואלת הרבה מאוד שאלות, והיא הבינה שעל השאלה הכי חשובה על אמא - אין לאף אחד מאיתנו תשובה. הבית מלא באנשים, הקמנו חמ"ל משפחתי לחיפוש, למאמצים דיפלומטיים של הסברה בחו"ל, כל הבית מלא אנשים עם לפטופים. מבחינת גפן, אדם שיושב עם לפטופ הוא אדם שמחפש את אמא".
"בלילה לפני שנרדמים אנחנו אומרים שאנחנו מתגעגעים לאמא, ומקווים לפגוש אותה בחלום, ואיזה כיף שבחלום אפשר לפגוש את אמא ולהיות איתה. גפן שואלת הרבה מאוד שאלות, והיא הבינה שעל השאלה הכי חשובה על אמא - אין לאף אחד מאיתנו תשובה"
על ההתמודדות של אלון הוא מספר: "הוא קיבל החלטה של רגע, להציל את גפן, שאני אפילו לא יודע איך לדמיין להתחיל להתמודד איתה. עם הימים הוא נאסף בחזרה וחוזר אלינו, חוזר לעצמו. הוא איבד את אמא שלו, גם אחותו במקום לא ידוע. בעזה מתחת לאדמה".

המאמץ שמקרב את ירדן הביתה

לירי נשאל על תחושותיו מול תמונותיהם של חיילי צה"ל ברצועת עזה, ואמר: "כללית, אני חושב שזה מעודד. כאדם פרטי, עד כמה שלא רצינו את המלחמה הזאת, אני מבין היום שזה המאמץ שמקרב את ירדן בחזרה הביתה".
יש לכם מאז איזה פרט מידע חדש? "אין מידע חדש. אנחנו מגדירים אותה רשמית כחטופה, אבל אין שום אינדיקציה, אין שום סרטון. זו מציאות מטורפת שבה אנחנו לא יודעים אם היינו רוצים לראות אותה בסרטון או לא".
לירי מתייחס גם לעסקת שבויים עתידית ואומר: "השיח סביב העסקה הוא מתיש נפשית ברמה הכי גבוהה. רכבת הרים. לרצות שיהיו כותרות, לא לרצות. האם עדיף שזה יהיה בשקט מאחורי הקלעים? האם הציפייה היא שמישהו ידפוק בדלת? הרצון כל כך גדול, קשה לעבור אפילו את הלילה".
"אין מידע חדש. אנחנו מגדירים אותה רשמית כחטופה, אבל אין שום אינדיקציה, אין שום סרטון. זו מציאות מטורפת שבה אנחנו לא יודעים אם היינו רוצים לראות אותה בסרטון או לא"
האח פנה לשר האנרגיה ישראל כץ שהצטרף לשידור: "אני רואה את העיניים של חברי הממשלה, עיניים עייפות כמו שהעיניים שלי עייפות. אני שמח להרגיש היום שאני סמוך ובטוח שעושים מה שצריך לעשות. הבקשה שלי בכל מקום שאליו אני מגיע, בארץ ובחו"ל, היא שאני לא צריך לשמוע מה הם עושים, אני צריך שהם יסתכלו לי בעיניים ויגידו - 'אנחנו עושים מה שאפשר'. זו הבקשה היחידה שלי ממי ששם למעלה. העם שלנו פצוע וכואב. אני לא יודע אם אני אביא בכלל ילדים לעולם במדינה שבה יום אחד יכולים לתלוש את הדלת של הבית שלי ולקחת את הילדים, ושאפשר לעבור על זה לסדר היום. אני חושב שלכולם ברור שהעם יוכל להתאחות ולהתאושש מהכאב האדיר הזה רק כאשר מי שעדיין בחיים, ייצא מהמנהרות החשוכות האלה".
בתגובה אמר כץ: "הממשלה היא לא למעלה, אני נמצא כאן יחד איתך. מהרגע הראשון שהתכנסנו בקבינט ושקלנו את יעדי המלחמה, קבענו שתי מטרות - להכריע את החמאס ולהחזיר את החטופים הביתה. שני הדברים מזינים זה את זה, כי אין ניצחון בלי החזרת החטופים, וזו המטרה הקדושה והנעלה. אחר כך, הכרעת חמאס הוא האמצעי בדרך להבטיח שלא יקרה עוד דבר כזה, לא לתושבים הסמוכים ולא לכלל תושבי מדינת ישראל. אני מסתכל לך בעיניים, אני קם מוקדם והן לא עייפות, ואני אומר לך - כולם מחויבים לחלוטין למטרה. אין ניצחון בלי החזרת החטופים".