אסיפת הורים
גישת החינוך המונטסורית: מה זה בדיוק ואיך מיישמים עם הילדים בבית #52
36:29

מה לא אמרו עליהם - שהם מבולגנים, מלוכלכים ומסריחים. ובינינו, כל מילה אמת. אצל רוב המתבגרים החדר הוא פיגוע תברואתי קשה. להם זה ממש לא מפריע, לעומת זאת, אותנו זה מוציא מהכלים. כמה חשוב שנתעקש איתם על חדר מסודר? האם לסדר בשבילם? ואיך בכל זאת להניע אותם לסדר את החדר שלהם?
למה זה כך? חשוב להבין שהכאוס בחדר המתבגרים שלנו הוא עוד ביטוי לתהליך ההתבגרות שהם עוברים. יש להם צורך חזק מאוד בנפרדות, כדי שיוכלו לגבש זהות עצמית שונה ונפרדת מאיתנו ההורים. מבחינתם, החדר הוא שלהם וברשותם, מבצרם, המקום היחיד כמעט שבו רק הם מחליטים.
1 צפייה בגלריה
בלגן בחדר
בלגן בחדר
החדר והבלגן
(צילום: Shutterstock)
המשמעות היא שחשוב לתת להם עצמאות וסמכות, בוודאי כשמדובר על המרחב שבו הם ישנים. אם הלכלוך והבלגן לא מפריעים להם, ולא פולשים לאזורים המשותפים בבית, רצוי לאפשר להם לקחת אחריות ולא להתערב. על כל המשתמע מכך, כולל לינה בחדר שנראה ומריח כמו חירייה.
האם להתעלם ולא לדבר עם המתבגרים שלנו בכלל על החדר? כהורים, חשוב לדבר עם הילדים על הכול, ולתווך להם איך אנחנו רואים את העולם ומהן הציפיות שלנו. אם אנחנו באמת רוצים שייקחו אחריות, כדאי להימנע מלסדר עבורם. קשה לראות ולהריח? נשמו עסקו וסגרו את הדלת.
קראו עוד:
כדי לדבר עם הילדים, נסו למצוא טיימינג מתאים ולא להתנפל עליהם עם הנושא בשנייה שהם נכנסים הביתה. רצוי לדבר איתם כשהם לא רעבים, עייפים או בדרך לחברים. זה לא משאיר הרבה אפשרויות.החדר שלהם הוא מבצרם, זוכרים? בקשו מהם לסדר אותו ממקום שמכבד אותם, אבל גם משום שזה חשוב לכם, כבעלי הסמכות בבית.
שנית, הימנעו משפה של ציווים, איומים, הטפות מוסר ונאומים חוצבי להבות. בקשה קצרה ועניינית תספיק לגמרי. הם אוהבים שאנחנו מדברים קצרצר. וגם, היו ערוכים נפשית לשמוע שזה ממש לא מזיז להם כרגע, ושהם יסדרו כשיתאים להם. אני מציעה להמשיך לנשום. לא מדובר באירוע לבבי בהול. הבלגן יכול לחכות יום או יומיים.
"הימנעו משפה של ציווים, איומים והטפות מוסר. בקשה קצרה ועניינית תספיק לגמרי. הם אוהבים שאנחנו מדברים קצרצר. וגם, היו ערוכים נפשית לשמוע שזה ממש לא מזיז להם כרגע"
ואם כל זה לא עוזר, אתם מוזמנים להציע להם לסדר יחד. בסידור משותף תוכלו להשיג הרבה יותר מאשר פינוי פסולת. לפעמים הם באמת לא יודעים איך לגשת לסידור החדר. הרי עד עכשיו ביקשנו, נדנדנו, ובסוף סידרנו בעצמנו, נכון? זו הזדמנות נפלאה לאמן אותם בארגון ובסדר.
עוזית שלחעוזית שלחצילום: maya neeman
בנוסף, ניקיון וסידור החדר יחד הם רק תירוץ עבור שני הצדדים לבלות במשותף. אפילו שנדמה לנו שהם לא סובלים אותנו, ועל אף הפרצופים והנביחות, המתבגרים שלנו רוצים וצריכים את הזמן עם ההורים. חוץ מה-SETTING המפוקפק, הבילוי המשותף עשוי להוביל לרגעים מצחיקים וכיפיים, ולפיסות שיח אינטימיות ומשמעותיות. נצלו את הרגעים הקסומים והכניסו הומור. ואם הם כבר הם הסכימו שאתם תסדרו יחד, נסו להימנע מאנחות, צקצוקים או קריאות אימה וגועל. לשיפור מצב הרוח שימו מוזיקה שעושה כיף, ופה מומלץ להתפשר ולזרום עם הטעם שלהם. עוד קצת סבל לעומת חדר מסודר. קל.
"ניקיון החדר יחד הוא תירוץ עבור שני הצדדים לבלות במשותף. אפילו שנדמה לנו שהם לא סובלים אותנו, ועל אף הפרצופים והנביחות, המתבגרים שלנו רוצים וצריכים את הזמן איתנו"
כן, יש סיכוי טוב שיום אחרי שתסדרו, הבלגן יזדחל שוב ובמהירות שיא יגיע לממדים מזיקים. גם הפעם רק לכם זה יפריע. וחוזר חלילה. אני יודעת שזה לא נראה ככה, אבל הם לומדים ומפנימים, ויום אחד זה יקרה. פתאום תגלו שהארון שלהם מוכן כמו למסדר, ואתם תצליחו לראות את הרצפה.
עוזית שלח היא מדריכת הורים, מנחת קבוצות ומגשרת משפחתית