"אין מתווה קורונה למעונות היום - כנראה שבממשלה חושבים שילדים נולדים בגיל שלוש": שבוע וחצי לפתיחת שנת הלימודים, ובמעונות היום המפוקחים לגיל הרך, המיועדים לגילי אפס עד שלוש, עדיין לא יודעים איך תיראה שנת הלימודים.
אף שבמעונות היום בחרו לפתוח את השנה כסדרה, בעיקר כדי לתת זמן להורים להיערך - וגם כדי לנסות ולמצות את הליך גיבוש המתווה והמשא ומתן מול הממשלה - במסיבת עיתונאים שנציגיהם כינסו הבוקר בדחיפות בכפר המכביה מאיימים: "לא נחזור לגנים אחרי החגים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: נעמת)
עד אז צוותי המעונות והוריהם של יותר מ-100 אלף פעוטות, מצויים בחוסר וודאות: האם תהיה חובת לעטות מסכה, למי ואיפה? מה יהיה נוהל הבידודים? האם הילדים ישתתפו במבצע הבדיקות הסרולוגיות? איזה מענה יינתן למחסור במחנכות-מטפלות שאודותיו מתריעים כבר שנים? ומה יהיה גובה התשלומים השנתיים לאחר הסבסוד הממשלתי?
קראו עוד:
5 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקות סרולוגיות לגיל הרך? עדיין לא יודעים
(צילום: יאיר שגיא)
גם אחרי פרסום מתווה פתיחת שנת הלימודים בידי אגף מעונות היום במשרד הכלכלה, שלטענת ראשי המעונות לא התייחס לקשיים שהם מעלים, ולמרות דרישות חוזרות ונשנות של אנשי חינוך והורים - הם נותרו ללא מענה. נזכיר כי מסגרות החינוך לגיל הרך שהועברו לאחרונה לחסותו של משרד הכלכלה, כתחנת ביניים, עדיין מצויים תחתיו וטרם עברו לאחריות משרד החינוך.
הטענות המרכזיות שעולות מצד ראשי המעונות הן מחסור משמעותי בכוח אדם - היחס של מספר מחנכות-מטפלות לפעוטות שעומד כיום על מטפלת לשישה לתינוקות, ולפעוטות אחת לתשע, וכן היעדר נהלים לשגרה לצד הקורונה: חובת עטיית מסכה, הנהלים בנוגע לבידודים, בדיקות סרולוגיות שבשלב זה לא חלות עליהם.

5 צפייה בגלריה
חגית פאר
חגית פאר
נצא לרחובות, קוראת לכולם להיאבק". חגית פאר (באמצע)
(צילום: מוטי קמחי )
"ילדים לא נולדים בגיל שלוש, וחובה לייצר מיד מתווה ישים למעונות היום", אומרת ליאורה מינקה יו"ר תנועת אמונה, "אין לקיחת אחריות של ממשלת ישראל על גיל הרך. מצב מעונות היום במדינת ישראל מעולם לא היה כל כך חמור - יש מחסור עצום בכוח אדם שלא מאפשר לנו להבטיח טיפול מיטבי לילדים. התקציב שאושר בממשלה הוא לא פתרון למעונות - מזלזלים בהורים. לא ייתכן שעשרה ימים לפני תחילת השנה ההורים לא יודעים כמה היא תעלה.
"אנחנו דורשים לקיים משא ומתן תחום בזמן ובתקציב, בתקציב הנוכחי", היא מציינת, "משרד החינוך צריך לטפל במשבר היום - ולא בינואר. ללא פתרון מיידי, לא נפתח את שנת הלימודים לאחר החגים".
יו"ר נעמת חגית פאר התייחסה לדברים: "אנחנו נמצאים במשבר. אין לנו שום מתווה, שכחו אותנו. ידוע שהתקופה הזאת, בתחילת השנה ולפניה, היא משמעותית ביותר לילדים בגיל הרך, וכן להורים עבור השתלבותם בשוק העבודה. לצערי, שום לקח לא נלמד".
5 צפייה בגלריה
ליאורה מינקה
ליאורה מינקה
"ילדים לא נולדו בגיל שלוש". ליאורה מינקה (באמצע)
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
תפקיד בתקופה מאתגרת. מינס
תפקיד בתקופה מאתגרת. מינס
"המשבר הגדול אי פעם". מירה מינס
(אירנה רדזינסקי)
פאר קוראת לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון: "יושבים פה שותפים שלך למהלך ההיסטורי שחייבים לעשות. לא יהיו מעונות יום, כבר היום אין לנו כוח אדם מספק והאחריות על כלל הפעילות היא עלינו. אתם תמצאו אותנו ברחובות, נלחמות. אני קוראת לכולם להצטרף למאבק החשוב הזה על חיי הפעוטות".
מנכ"לית ויצו העולמית, מירה מינס: "המדינה חייבת לקחת אחריות על עולם הגיל הרך - המשבר במעונות חמור מאי פעם. יש חוסר של מאות מחנכות-מטפלות כדי לפתוח את השנה הקרובה, ואנחנו צריכים לשלם להן כראוי. נדרשת כאן לקיחת אחריות של הממשלה ומשרד החינוך. הגיל הרך הוא לא נטל אלא נכס. ההשקעה לאומית בגיל הרך מוכרחה לגדול, כבר בתקציב הזה. בצורה הזאת לא נוכל להפעיל את ענף הגיל הרך לאחר החגים".
בתוך כך, "בידיים טובות - המטה להשקעה בגיל הרך”, שותפות של 40 ארגונים חברתיים וחינוכיים וארגוני הורים, קוראת לשנות את סדרי העדיפויות ולהשקיע תקציבית בגיל רך. לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 המובילה את השותפות: "השקעה זו הכרחית למען הפעוטות, ורווחיה לחברה והכלכלה בישראל יהיו גדולים לאין שיעור מעלותה המיידית.
"ההשקעה חייבת לכלול שיפור בתנאי התעסוקה והשכר של המחנכות-מטפלות לגילים אלה, ויש להצמידה לרמת הכישורים המקצועיים של כל מחנכת. כך, מי מהן שתעבור הכשרה פדגוגית - תקבל שכר גבוה יותר", היא מציינת.
ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה לפניית ynet בנושא.
פורסם לראשונה: 11:28, 22.08.21