מערכת החינוך מנסה להמשיך בשגרת החיים לצד המצב הביטחוני המתוח, וזו כוללת גם יציאה לטיולים מחוץ לבתי הספר. משרד החינוך הנחה את מוסדות הלימוד לתגבור האבטחה, אך הורים לילדים שנסעו לטיול בן ארבעה ימים בצפון, הופתעו לגלות כי הנהלים לא מחייבים ליווי של מאבטח חמוש. במשרד מאשרים טיולים שבהם לנים באכסניות שבהן יש אבטחה.
קראו עוד:
"בעקבות הפיגועים האחרונים, התקשרתי למורה ושאלתי אם אפשר לצרף עוד מאבטח", מספרת בריאיון לאולפן ynet רוית אפנגר, אם לילד הלומד בכיתה י"ב בבית הספר אמי"ת בעיר. "התקשרתי להזהיר, להגיד שיש צורך בעוד מאבטחים, ונדהמתי לגלות שאף לא מאבטח חמוש אחד מתוכנן להיות איתם. מדובר בכ-50 תלמידים שהיו רק עם שני מורים".
1 צפייה בגלריה
מעיין עין דבשה ברמת הגולן
מעיין עין דבשה ברמת הגולן
ארכיון. מעיין עין דבשה ברמת הגולן. לאתר אין קשר לתוכן הכתבה
(צילום: ערן גל-אור)
ההורים המודאגים יצרו קשר עם חברת הטיולים וניסו לצוות מאבטח מטעמה. "אחרי כמה טלפונים, הם אמרו לנו שהם 'ידאגו לנו' ושמאבטח יפגוש את הילדים למחרת בבוקר בצפון. זה לא קרה, הם אמרו שאין להם עובדים ושאולי נצליח למצוא מישהו פרטי. פנינו להמון גופים, כתבנו הודעות ברשת, אבל לא הצלחנו להשיג אף אחד".
רוית אפנגררוית אפנגרצילום עצמי
בסופו של דבר נמצא מאבטח פרטי, שהגיע ליומו האחרון של הטיול. "זה מחדל, לא ישנתי כבר כמה לילות", היא אומרת, "הבנתי שלמשרד החינוך אין בכלל מאבטחים מאושרים. אני יו"ר ועד ההורים מאז שהבן שלי למד בכיתה א', ותמיד היו לנו מלווים, חובש ומאבטח. רק בשנים האחרונות, אולי בעיקר בקורונה, גיליתי שאין מספיק כוח אדם".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מתוך הבנה לחששות ההורים, מנהל הישיבה החליט להוסיף מאבטח חמוש שילווה את התלמידים במהלך ביקורם באתרים בירושלים. כללית, אישור האבטחה ניתן בהתאם לאופי הטיול. במקרה הזה, הילדים מבקרים באתרים שיש בהם אבטחה, ובלינת לילה יש מאבטח חמוש".

הנחיות ונהלי אבטחה

בימים כתיקונים, לפי נוהל האבטחה בטיולים מנהלי בתי ספר מחויבים לקבל אישור מתאים ממנהלת הטיולים במשרד החינוך, המתואמת ומונחית על ידי גורמי הביטחון. לאור המתיחות הביטחונית בימים אלה, במשרד שיגרו אמש הנחיות בנושא האבטחה במוסדות החינוך, ובין היתר ניתנה הוראה לדווח גם על טיולים שאינם מחייבים תיאום עם מנהלת הטיולים.
בהנחיות צוין עוד: "יש לדווח לקב"ט המחוזי על כל יציאה מהמוסד החינוכי ולקבל ממנו הנחיות לפני היציאה, להקפיד על המלווים הביטחוניים והרפואיים כפי שנדרש באישור הטיול, לבצע תדרוכים ובקרות טרום-יציאה לטיולים על ידי קב"ט המוסד. תגבור הטיול בהורים מלווים נוספים לרבות נושאי נשק אישי להגנה עצמית הוא יתרון, לא על חשבון האבטחה הנדרשת על פי התקן וחוזר מנכ"ל ותיאום הטיול".