2 צפייה בגלריה
אהבה של הורים לילדים
אהבה של הורים לילדים
האם הורים הם אנשים מאושרים?
(צילום: Shutterstock)
כ-40% מההורים מדווחים על קשיים בהורות, כ-50% מהם חוששים על רקע כלכלי, וכ-52% סבורים שהם הורים טובים יותר לילדיהם מההורים שלהם: אלה הממצאים העיקריים שהתקבלו בסקר שבדק את מידת האושר של הורים, ואת הגורמים שמשפרים את החוויה ההורית - או מעיבים עליהם.
קראו עוד:
בסקר של החברה למתנ"סים הארצית, שנערך באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה" בקרב מדגם מייצג ארצי של 514 הורים לילדים עד גיל 18 בכל המגזרים, ההורים נשאלו מה הדבר שיקל עליהם בתחום ההורות. כ-66% מהם השיבו כי מדובר בהכנסה גבוהה. 37% השיבו כי זמן ופנאי יקלו עליהם, ו-27% בחרו בזמן לזוגיות. עם זאת, לצד חוויית האושר שמתלווה להורות, עם האחריות הרבה מגיעות גם חששות שמעיבות עליה. לפי הסקר, הסיבה המרכזית לחששות היא כלכלית (50%), ובמקום השני צוין עומס המשימות הקשורות לגידול הילדים, והירידה בפנאי האישי (35%). מעניין לראות שהמשיבים דירגו את רמת האושר שלהם כהורים במקום גבוה יחסית, 8.1, לעומת דירוג רמת האושר לפני ההורות, שעמד על 7.3.
"כאשר ההורים נשאלו מה הדבר שיקל עליהם בתחום ההורות, כ-66% מהם השיבו כי מדובר בהכנסה גבוהה. 37% השיבו כי זמן ופנאי יקלו עליהם, ו-27% בחרו בזמן לזוגיות"
שתי הסיבות המרכזיות שצוינו כמסבות אושר לפני ההורות היו כאמור זמן אישי וחופשות וטיולים, אך לאחר היותם הורים, הגורם העיקרי שצוין כמסב אושר הוא זמן משותף עם הילדים (76%) ואחריו חופשות וטיולים (49%).
בנוסף, 40% מהמשיבים ציינו כי הם מתקשים בתחום ההורות. בקרב מי שציינו כי הם משתכרים מתחת לממוצע, יותר מ-50% דיווחו כי הם מתקשים בהורות, לעומת 36% ששכרם ממוצע וכ-30% ששכרם הוא מעל הממוצע. 57% בקרב מי שציינו שהם מתקשים בהורות, מעריכים כי ילדיהם מרגישים בקושי זה.
2 צפייה בגלריה
כמה שזה עולה לנו. חנוכה
כמה שזה עולה לנו. חנוכה
יותר הכנסה, וגם יותר זמן פנוי. אושר הורי
(צילום: Shutterstock)

מה משפיע על מידת האושר?

הגורם העיקרי הנתפס כהורות טובה או פחות טובה ניכר בהשקעה בזמן איכות ופנאי עם הילדים, ולאחר מכן - השקעה כספית, חינוך לערכים וחינוך לעצמאות.
52% מהמשיבים ציינו כי הם הורים טובים יותר מאשר היו הוריהם. 64% מההורים שציינו שההורות שלהם טובה משל הוריהם, העידו שהם משקיעים יותר בזמן איכות ופנאי עם הילדים. 46% ציינו את ההשקעה הכספית בילד ובחינוך, ו-45% ציינו את השקעתם בערכים.
בקרב הורים שציינו את עצמם כפחות טובים מהוריהם, 39% ציינו שהם משקיעים פחות זמן איכות עם הילדים. ההורים שדירגו את עצמם כ"פחות טובים" הגיעו לשיעור דומה - 39% ציינו שהם משקיעים פחות זמן בחינוך לערכים מהוריהם, ו-34% ציינו שהם פחות יכולים להשקיע כספית בילדים ובחינוך.
"52% מהמשיבים ציינו כי הם הורים טובים יותר מאשר היו הוריהם. 64% מההורים שציינו שההורות שלהם טובה משל הוריהם, העידו שהם משקיעים יותר בזמן איכות ופנאי עם הילדים"
44% מאלה שתופסים עצמם כטובים יותר אמרו שהם משקיעים בחינוך לעצמאות כגורם משפיע, בעוד ש-31% כהורים שתופסים עצמם כפחות טובים שהם פחות מצליחים (31%) לחנך לעצמאות כגורם משפיע לשלילה. 55% מההורים מאמינים שילדיהם, שיהיו הורים בעתיד, יראו את ההורות שהם חוו כחיובית יותר ממה שהם עצמם רואים אותה כיום.
דליה כהן, מנהלת מרכזי המשפחה וההורות בחברה למתנ"סים הארצית, התייחסה לממצאים: "כללית, אפשר לראות שהורים מאושרים יותר בתפקידם ההורי, ושהזמן עם ילדיהם חשוב ומוערך. לצד זאת, ניתנה חשיבות גם לזמן של פנאי עצמי, לחופשות ולזוגיות.
"האושר בא לידי ביטוי בדרכים שונות בחיי המשפחה, גם אם זה לא רציף וגם אם זה מאתגר, להורים יש תחושת גאווה גדולה שמעניקה להם אושר. הורים מביעים סוג של חותם באמצעות הילדים - הם מתגאים בהישגי הילדים, בהתפתחות שלהם ובתכונות שלהם, הם רואים בילדים הצלחה כפי שאומן גאה ביצירתו, וגם כאשר יש קושי מהותי בגידולם ובהתנהלות היומיומית, בחוויה הכללית מדובר באושר ובתחושת הצלחה והישגיות.
"הקושי בהורות מתבטא בכמה מישורים, ועל אף שהרבה ציינו בסקר כי הכנסה גבוהה יותר תקל עליהם, חשוב להגיד כי לא תמיד קושי יכול להיפתר באמצעות הכנסה גבוהה יותר, אף שהיא יכולה לעזור".
טל בסכסטל בסכסצילום: רמי זרנגר
לדבריה, חשוב לעודד הורים לשנות את התפיסה ולקבל את ההורות בשלוות נפש: "זה לא קל ולעתים קרובות המתח גובר והדילמות מתרבות, דבר שמעורר את תחושת הקושי והתסכול, אך חשוב להבין שגם אם עכשיו יש קשיים, רובם ברי חלוף וכך קל יותר לראות את האושר".
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, הוסיף כי הסקר מוכיח עד כמה המשפחה חשובה ומשמעותית ועד כמה חשוב להמשיך ולהשקיע בכל אחד מבני המשפחה בקהילה, כדי להסב כמה שיותר אושר להורים ולילדים.