2 צפייה בגלריה
אימא עובדת
אימא עובדת
אימא עובדת עכשיו! מהבית
(צילום: Shutterstock)
מגפת הקורונה הביאה איתה הרבה מצבים חדשים, אחד מהם הוא - העבודה מהבית. פתאום, אנחנו והילדים שלנו מצאנו את עצמנו יחד, והרבה יותר יחד. והנה הסגרים חלפו, האיסורים וההגבלות הוסרו, ועדיין, הרבה מאוד הורים נשארו עובדים מהבית.
ההבדלים בשוק העבודה בין גברים לבין נשים, וכמשתמע מכך גם בין אבות לבין אימהות, קיימים כבר הרבה מאוד שנים. לתפיסתי, כששני ההורים עובדים בבית, הפערים הללו רק בולטים יותר. קראו לזה רגשות אשמה אימהיים, או יכולת נשית לבצע כמה פעולות בו-זמנית, קראו לזה אפילו הפרעת ה'אני לא יכולה להתרכז כשהבית מבולגן', אבל כשאימא עובדת מהבית, העניינים מתנהלים אחרת. יש לכך הרבה סיבות, אבל יש לזה גם פתרון, ולתפיסתי, הוא ניהול זמן.
קראו עוד:
נשים הן מולטי-טסקינג, ולדעתי דווקא בנושא העבודה מהבית זה עובד לרעתנו. גם מבחינת תפוקת העבודה וגם בהיבט של ההתנהלות עם הילדים. אם אנחנו לא יושבות ועובדות בצורה מוגדרת וברורה, ובעוד שלעיתים קורה שאנחנו מתעסקות בעוד דברים תוך כדי כמו קיפול כביסה תוך כדי שיחת טלפון, או בישול תוך כדי קריאת מאמר, אנחנו בעצם משדרות לילדים שאנחנו זמינות ופנויות להתעסק בכל מה שקשור בבית.
היבא חלביהיבא חלביצילום: ירין נטור חלבי
חשבי רגע כמה פעמים הילדים מפריעים לאבא שלהם כשהוא בשיחת זום, או כשהוא יושב מול מסך המחשב, לעומת כמות הפעמים שהם קוראים לך. התשובה ברוב הפעמים היא ברורה, וכך גם הסיבה: את יותר זמינה עבורם. הילדים, מגיל מסוים כמובן, יכולים להתנהל בעצמם ולא צריכים את אימא או את אבא כדי שיסייעו להם, אבל אם ההורים שם, סביר להניח שהם ישתמשו בכך.
נכון, זה ממש לא פשוט להציב גבולות כשהילדים בבית, וגם את, וצריך לעבוד וגם להספיק לסדר ולבשל ולנקות, אבל בלי גבולות, ההתנהלות הכללית שלנו האימהות יכולה להיות מורכבת, ולא אחת גם מתישה מאוד.
"נכון, זה ממש לא פשוט להציב גבולות כשהילדים בבית, וגם את, וצריך לעבוד וגם להספיק לסדר ולבשל ולנקות, אבל בלי גבולות, ההתנהלות הכללית שלנו האימהות יכולה להיות מורכבת, ולא אחת גם מתישה מאוד"

זמן, ניהול וחלוקה

ניהול זמן לא קיים ללא ניהול עצמי, וזו נקודת המוצא העיקרית שאולי תסייע לכל אימא. אם תעצרי ותשאלי את עצמך מדוע את מבצעת דברים במקביל, או מדוע את מאפשרת לילד שלך להפריע לך באמצע ומתפנה אליו, אני חושבת שאת תקבלי את התשובה שתסייע לך להתנהל נכון ולייעל את העבודה שלך, ואת ההתנהלות בבית.
עכשיו בואו נהיה כנות לרגע: הרי זה לא משנה כמה פעמים ננסה למסגר את שעות העבודה שלנו, או לומר לעצמנו ש'עכשיו אנחנו רק עובדות וענייני הבית יחכו', או להיפך - שסיימנו לעבוד והנחנו את העט ועכשיו אנחנו כל כולנו בבית- זה לא יעבוד.
2 צפייה בגלריה
אימא עובדת
אימא עובדת
(צילום: Shutterstock)
מספיק שבאמצע הקלדת מאמר הילד יצטרך עזרה בשיעורים, או יהיה רעב, או שבערב כשאת כבר במיטה את תיזכרי במשהו שלא הספקת לעשות, או שיעלה לך רעיון מעולה למצגת מחר, והנה כבר השעות משתנות להן. וזה בסדר! החוכמה במסגור שעות עבודה היא להגדיר קודם כל לעצמך גבולות, וכאשר הגבולות ברורים לך - הם יהיו גם ברורים עבור שאר דיירי הבית.
אחד הקשיים הגדולים ביותר שנתקלות בו בעבודה מהבית הוא הסדר, או יותר נכון אי-סדר, בלגן ורעש שיש מסביב. הטלוויזיה, הכלב, הילדים, הבעל שעובד במקביל, הכלים בכיור, הכביסה שממתינה לקיפול ועוד ועוד. ולא כולן יכולות להתעלם מהבלגן ומהרעש ולעבוד, אבל גם לסדר ולנקות בכל רגע לא יאפשר עבודה רציפה. חלק מוצאות את הזמן לצאת לבית קפה בכדי לעבוד שם אבל מכיוון שזו לא המצאה של אימהות שמחפשות מקום עבודה מחוץ לבית - גם כאן סביר להניח שלא תמצאו שקט. אולי אפילו תמצאו את עצמכן מוציאות לא מעט כסף על שתייה ואוכל תוך כדי עבודה, ותחשבו שאולי האפשרות של הכלים בכיור עדיפה.
"לא כולן יכולות להתעלם מהבלגן ומהרעש ולעבוד, אבל גם לסדר ולנקות בכל רגע לא יאפשר עבודה רציפה. חלק מוצאות את הזמן לצאת לבית קפה בכדי לעבוד שם אבל מכיוון שזו לא המצאה של אימהות שמחפשות מקום עבודה מחוץ לבית - גם כאן סביר להניח שלא תמצאו שקט"
ההמלצה הכי טובה היא קודם כל לרכז את כל המשימות במקום אחד. זה יכול להיות בפתקים בנייד, בלוח תכנון יומי ששמור בעמדת העבודה, ואפילו בקבוצת וואטסאפ עם עצמכן. ברגע שהכול מרוכז במקום אחד, קל יותר לדעת עם מה אנחנו מתמודדות. לאחר מכןף נסו לבנות לוח זמנים יומי ובכך להימנע מלחץ מיותר של לעמוד בזמנים קבועים, אפילו שיהיו בלת"מים תוך כדי. כך לאט לאט ייבנה לוח זמנים שמתאים לשני ההורים והוא יזרום ביתר קלות. והילדים? ברגע שההורים ינהיגו את הדרך ויציבו גבולות ברורים ידעו בדיוק מתי הם יכולים וצריכים להסתדר לבד ומתי אפשר לבוא לנדנד לאימא. ואימא תצטרך לדעת מתי להגיד: לא עכשיו, אימא עובדת.
היבא חלבי היא יועצת לניהול ואסטרטגיה, בעלת חברת WEWIN