למנהג מציאת האפיקומן יש משמעות מסורתית עתיקה, אבל עבור הילדים שלנו מדובר גם במשחק מחבואים, בניצחונות ובפרסים. "הראשון שימצא את האפיקומן יקבל מתנה!", אנחנו מכריזים לפני תחרות האחים והאחיות הגדולה. לפני ששוב נתהה איך ולמה הם כל הזמן מתחרים אחד בשנייה, בואו ננסה לעשות את זה אחרת.
2 צפייה בגלריה
חג שמח
חג שמח
אני מצאתי ואתם לא! מנהג האפיקומן
(צילום: Shutterstock)
תתפלאו, אבל אפילו בערב החג אפשר לעזור לילדים שלנו להתקרב ולחזק את הקשר ביניהם. הנה שלוש דרכים לעשות זאת.
פסח 2022

פשוט מחפשים יחד

במקום לעודד את הילדים להתחרות אחד בשנייה בחיפוש האפיקומן, בואו נעודד אותם לעשות בדיוק את ההיפך. במקום שכל ילד יחפש לבד את האוצר, נעודד אותם לחפש אותו יחד, כאחים, בשיתוף פעולה, כצוות.
אם הילדים כבר רגילים אחרת, אפשר להכין אותם מראש ולומר להם שהשנה אנחנו נפעל אחרת: שהשנה הצוות המנצח יהיה הם כאחים יחד, והשנה הם גם יקבלו יחד מתנה, כזו שתחזק את הקשר ביניהם עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
חג שמח
חג שמח
המנהג, התחרות והיחסים בין אחים ואחיות. אפיקומן
(צילום: Shutterstock)

מתנת החוויה

המתנה לילדים שמצאו את האפיקומן יכולה להיות חוויה משותפת, שבאמצעותה הם אפילו יחזקו את הקשר ביניהם - ולאו דווקא מתנה. כשאנחנו מעודדים חוויות בין הילדים שלנו, לעומת קניית מתנות, אנחנו מקדימים חיבור, הנאה וכיף, קרבה וחברות, ובסופו של דבר הם הדברים שהילדים יזכרו מהילדות שלהם, מהאחים שלהם, מהבית שלנו.
בקשו מכל ילד לחשוב על שני רעיונות שונים לחוויה משותפת, אותם הוא יציע לאחיו בשיחה משותפת של כולכם: סדנת שוקולד, חדר בריחה, טיול בטבע, ג'ימבורי, יום כיף בים או כל דבר אחר שהילדים שלכם נהנים לעשות יחד, ומתאים לגילים ולתקציב המשפחתי. כל ילד יציע את הרעיונות שלו לאחיו, ולכל ילד יש זכות וטו אחת, משהו אחד שאליו הוא לא מתחבר ולכן לא נבחר בו.
מתוך הרשימה הזו, מפו עם הילדים דבר אחד שהם אוהבים והיו רוצים לעשות יחד, וזו תהיה המתנה שלהם. ואם בכל זאת תרצו לקנות לילדים מתנה, שימו לב שבמקום לבחור משחק שמעודד את התחרות ביניהם, שבו יש מנצח ומפסיד, בחרו במשחק שמאפשר לילדים לעבוד יחד כצוות, כשהם מתחברים סביב מטרה משותפת, כאשר שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית נדרשים להצלחתם במשחק.

זיכרונות

היות שחופשת הפסח ארוכה, ובמהלכה הילדים יאספו להם חוויות משותפות מהנות, או מהנות פחות, השתמשו בהן לחיזוק הקשר. למשל, לקראת סוף החופשה עודדו כל ילד להכין מתנה לאח או לאחות. למשל, לכו יחד לחנות הקרובה וקנו מסגרות אישיות לתמונות - כל ילד יבחר תמונה אחת של חוויה משותפת ויכין מתנה לאח עם הקדשה אישית, שאותה הוא יקבל בערב משפחתי חגיגי שנקדיש בדיוק לזה.
בחג הפסח הזה, בואו נעודד את הילדים שלכם לקרבה ולחיבור, לשיתוף פעולה ולעבודת צוות, לחוויות משותפות ולהרבה כיף והנאה יחד. בסופו של דבר, אם נרצה שהילדים שלנו ייהנו מחג הפסח, ומחגים נוספים יחד כאחים ואחיות וכמשפחה, חשוב להבין שזה התפקיד שלנו ההורים, כבר עכשיו.
אביטל להב היא עובדת סוציאלית, מומחית ליחסי אחים ולקשרים משפחתיים