אסיפת הורים
הגישה, המחיר וההכשרה: המדריך להדרכת הורים #51
40:42
(האזינו לפרק המלא: המדריך להדרכת הורים)
"אסיפת הורים" הוא פודקאסט ההורות של ynet, שבו מדי שבוע מיטב אנשי המקצוע והמומחים מדברים על כל מה שבאמת חשוב, ומעסיק הורים. מוזמנים להאזין לנו כאן ב-ynet, וגם לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, ביוטיוב ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים להאזין לפודקאסטים שלכם. ואם אתם כבר שם, נשמח אם גם תדרגו אותנו. האזנה נעימה.
והפעם: הדרכת הורים. נורית ינקלביץ', יו"ר האגודה הישראלית להנחיית הורים, מסבירה מה זו הדרכה הורית, מה ההבדל בינה לבין טיפול פסיכולוגי, מהן הגישות הקיימות, ואיך בוחרים את מה שמתאים לנו. האזינו לפרק המלא שבמעלה הכתבה.
3 צפייה בגלריה
הדרכת הורים, המדריך
הדרכת הורים, המדריך
הדרכת הורים, המדריך
(צילום: shutterstock)
"הדרכת הורים היא ליווי, אישי או קבוצתי, שניתן להורה לגבי ההורות שלו. לכל אחד ואחת מאיתנו, אפילו באותה משפחה, יש גישות חינוכיות שונות, לצד זה שהילדים שלנו גדלים ומתפתחים, ולעיתים מתגלים קשיים - ביחסים, בהתנהגות, בשיתוף הפעולה שלהם. כשההורה מרגיש צורך לקבל ליווי, כדי שיהיו לו כלים להתמודד עם מצבים שונים ולעשות שינוי בבית, לייצר אווירה טובה ויחסים כפי שהוא מדמיין אותם, ניגשים להדרכה", ינקלביץ' מסבירה.
מה ההבדל בין הדרכה הורית לבין טיפול פסיכולוגי? "הנחיית הורים נותנת ידע וכלים, כשההורה הוא זה שמקבל את ההדרכה בקשר ליחסים עם הילדים ועם המשפחה בבית. בטיפול פסיכולוגי, העיסוק הוא בהורה עצמו, בדפוסים קודמים, בהתמודדויות שונות בחיים, וגם באופן שבו כל אלה משפיעים על הילדים שלו. ההדרכה לרוב היא קצרה וממוקדת יותר, ויש הבדלים בסוג ההכשרה שניתנת. בשניהם הדגש הוא על ההורים, וזו בחירה שונה".
זה המקום לומר שהבדלים ניכרים גם במשך תקופת ההכשרה: הכשרתם של מנחי ההורים נמשכת כשנה עד שלוש שנים, ההכשרה הפסיכולוגית יכולה לארוך כ-10 שנים ויותר מכך. בנוסף, יש פסיכולוגים שמציעים גם הדרכות הורים.

ומי שמגיע להדרכה הם ההורים, לא הילדים עצמם. "נכון. יש גם טיפולים בילדים, ולעיתים זה נכון ונחוץ ומקובל לחלוטין. אני רוצה להגיד שלא תמיד פשוט לפנות להדרכה, כשהאתגר הוא לכאורה של הילד. אבל, כשאנחנו כהורים מבינים מה הילדים שלנו מבקשים וצריכים, למה הילד משתטח על הרצפה או טורק את הדלת, כשיש לנו כלים להתמודד, אפשר לעשות שינוי. אין צורך שמנחת ההורים תפגוש את הילד. אנחנו כהורים אחראים לחינוך של הילדים שלנו. אם משהו לא עובד כמו שתכננו, אם יש איזושהי בעיה התנהגותית, אתגר, משהו מרגיש לנו שזה לא מה שתכנננו או כיוונו, זה המקום לקבל הדרכה בעצמנו. אנחנו רוצים שלילדים שלנו יהיה טוב, שהם יהיו בריאים ואהובים, אבל לפעמים משהו ביחסים לא מצליח. לכן ההורה הוא זה שמגיע לקבל ההדרכה, ודרכו אנחנו עוזרים גם לילדים".
"לא תמיד פשוט לפנות להדרכה כשהאתגר הוא לכאורה של הילד. אבל, כשאנחנו כהורים מבינים מה הילדים שלנו מבקשים וצריכים, וכשיש לנו כלים להתמודד, אפשר לעשות שינוי"
איך נראית הדרכת הורים, ? "אפשרות אחת היא הדרכה פרטנית, פגישה של 50 דקות עד שעה בקליניקה או בזום. אפשרות שנייה היא הדרכה קבוצתית שבה משתתפים כמה זוגות הורים בליווי של מנחה. בדרך כלל לכולם יש איזשהו מכנה משותף, גיל דומה, סטטוס משפחתי, נושאים כמו הפרעות קשב ועוד, ודנים בה במקרים ובהתמודדויות, בכל פעם משפחה אחרת. יחד, לומדים גם מתוך הניסיון של הורים אחרים, וגם מניסיונה של המנחה. יש הבדלים בתכנים ובהתמחויות, יש מנחות שעוסקות בעיקר בגיל ההתבגרות, אחרות בתאומים וכן הלאה. הבחירה היא או לפי מאפייני גיל, או לפי ההתמודדות המסוימת שיש בכל משפחה".
כמה זמן התהליך צפוי להימשך? ובאילו מקרים הוא נותן מענה? "יש הדרכות שנמשכות ארבע, שש או עשר פגישות, גם בהדרכות קבוצתיות יש מספר מוגדר של מפגשים. קשה לומר כי תלוי עם איזה קושי באים ומה קורה בדרך. לפעמים יש קשיים בשינה, ולפעמים יש משהו בהתנהגות שלנו שמייצר קושי, כך גם בנושאי גמילה, מאבקי כוחות, מתבגרים, אתגרים בבית הספר ועוד. אנחנו צריכים לעדכן את ההורות שלנו בהתאם להתפתחות של הילדים שלנו ולמה שהיינו רוצים שיקרה בבית".
3 צפייה בגלריה
טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי
לעדכן את ההורות שלנו. הדרכת הורים
(צילום: shutterstock)
זאת אומרת, הדרכה הורית גם עוזרת לנו להבין בכלל את השקפת העולם שלנו לגבי הבית שלנו, העקרונות, הערכים והחוקים שאנחנו רוצים להנחיל, ואת הדרכים לעשות את זה. "זה מדויק כי הרבה פעמים אנחנו נכנסים להורות במעין מהלך טבעי, נולד לנו ילד, ואנחנו מגדלים אותו. בהדרכה יש שלב שבו אנחנו עוצרים ושואלים, רגע, איזה ילדים אנחנו רוצים בכלל לגדל?".
"לפעמים משהו בהתנהגות שלנו מייצר קושי. אנחנו צריכים לעדכן את ההורות שלנו בהתאם להתפתחות של הילדים, ולמה שהיינו רוצים שיקרה בבית"
הכלים נגישים וזמינים לכל ההורים שרוצים בהם? בואי נדבר באמת על נגישות ועל עלויות. "לגבי נגישות, קודם כל יש לנו הדרכות חינמיות כאלה ואחרות ברשת. אני יכולה לצרוך המון תוכן וידע, וזה לגיטימי ומצוין, ומצד שני התוכן עלול לבלבל ואפילו לערער על מה שאני כאמא מביאה להורות שלי. לגבי המחיר, העלויות הן אחד החסמים הגדולים שעומדים בפני ההורים בדרך להדרכה. ויש כמה אפשרויות. אפשרות אחת היא הערוץ הפרטי - לשלם למנחת הורים כמה מאות שקלים, זה שוק פתוח, כל אחד ואחת יכולים יכול לבקש את הסכום שבו הם מעוניינים, וההורה יבחר. אפשרות שנייה היא הדרכה קבוצתית, והיא קצת יותר זולה כי העלויות נחלקות בין כמה משתתפים.
"עוד אפשרות, שלא רבים מכירים, היא מרכזי הורות. זה שירות נפלא שניתן בעשרות רשויות ברחבי הארץ: הדרכה פרטנית, קבוצתית, הרצאות, ליווי הורים בכל מיני תחומים. העלויות נמוכות יותר, או בסבסוד מלא או במחיר סמלי. עדיף לחפש מקומות נגישים לנו מאשר לא לקבל הדרכה בכלל".
3 צפייה בגלריה
טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי
(צילום: shutterstock)
מהן הגישות שיש בתחום הזה? "זה תלוי במנחים ובהכשרתם. מרכזי הכשרה מביאים גישות והתמחויות שונות, לעיתים המיקוד הוא היקשרותי יותר, לעיתים התנהגותי יותר, יש מנעד. זו שאלה חשובה כי הורה צריך לבחור בגישה שתתאים לו. אחת השאלות שצריכות להישאל היא אודות הגישה. ואם שואלים ומקבלים תשובה גנרית, אני מזמינה את ההורים לשאול למה הכוונה, מה זה אומר, במה המנחים מאמינים.
"בסוף, במפגש הבין-אישי שלי עם מי שתיכנס לחיי המשפחה שלי ולגידול הילדים שלי, למקומות הכי רגישים שלי, אני רוצה לדעת שאני מתחברת לגישה האישית של המנחה. הקשר, והאמון שנוצר בו, הם חשובים מאוד. אנחנו צריכים להרגיש נוח להביא את כל מה שקורה בבית, את כל המחשבות והרגשות, כדי שהתהליך יקרה בצורה הכי טובה, שארגיש שלא מבקרים אותי במרחב הזה, שאני יכולה לומר הכול. רק ככה אפשר לצמוח ולתרגל מיומנויות שונות בהורות שלנו".
"במפגש הבין-אישי שלי עם מי שהולכת להיכנס לחיי המשפחה שלי ולגידול הילדים שלי, למקומות הכי רגישים, אני רוצה לדעת שאני מתחברת לגישה האישית של המנחה. הקשר, והאמון שנוצר בו, הם חשובים. אנחנו צריכים להרגיש נוח להביא את כל מה שקורה בבית"
יש מקרים שבהם הדרכת הורים לא מתאימה? או לא מספיקה? "אני חושבת שזה תלוי בעוצמת המשבר שהמשפחה חווה. כשהמשבר גדול מאוד, יש הדרכות שמתאימות, אבל יש כאלה שלא. מנחה מקצועית תדע להקשיב לבעיה ולהגיד, 'זה לא תחום ההתמחות שלי, כאן אני לא יכולה לעזור', ולהפנות הלאה".
איך את מציעה להורים לבחור את המנחה? ומה עליהם לעשות קודם? "כיושבת ראש האגודה הישראלית להנחיית הורים, אני רוצה להמליץ להורים לכנס לאתר של האגודה ולחפש מנחים מוכרים על ידה. תוכניות ההכשרה המוכרות על ידי האגודה, עומדות בתנאי התקנון שנכתב על ידי מייסדי התחום ואושר בידי משרד החינוך".
זו נקודה מורכבת כי יש ביקורת על התחום, שהוא פרוץ, שההכשרה קצרה מדי. "אני מציעה להורים לשאול ולחקור, ולא להתבייש. תשאלו את המנחים איפה הם למדו, כמה זמן הם למדו, שוב, מהי גישתם. אנחנו עושים סקרי שוק על המון דברים בחיי היומיום שלנו, וזה בסדר גמור לעשות את זה כאן. זה מתבקש, זו האחריות ההורית שלנו".
האזינו לפרק המלא כאן ב-ynet, וגם עקבו אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, ביוטיוב ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים להאזין לפודקאסטים שלכם.