אחרי השביתות והעיצומים בסוף שנת הלימודים האחרונה, ועל רקע המשך הדיונים בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר נוכח מאבק המורים לשיפור תנאיהם, הורים מביטים בדאגה אל פתיחת שנת הלימודים הקרובה - ולא מאמינים שהיא תתחיל כסדרה.
אחז אגם, אב לארבעה ילדים ויו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיפר בריאיון לאולפן ynet על התחושות והחששות. "האם הלימודים יתחילו כרגיל ב-1 בספטמבר? לדעתי ממש לא. אני לא אופטימי. יש לי הרגשה שבהסתדרות המורים ימשכו את המו"מ עד לתחילת השנה כדי להחזיר לעצמם את הכוח. עכשיו, בחופש הגדול, אין להם באמת כוח. אני לא אופטימי בכלל", הוא אמר.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
אחז אגם והילדים
אחז אגם והילדים
"אין סוף לדרישות". אחז והילדים
(אלבום ביתי)
המצוקה מובנת, אבל אתה לא חושב שמאבק המורים הוא צודק? "ברור שכן, אבל אני חושב שזה לא קשור למערכת החינוך. אני חושב שדווקא משרד האוצר מרים את הדגל כל הזמן עם פתרונות, והסתדרות המורים רוצה עוד כסף מתוך איזו תפיסה שאולי זה יעזור. אני חייב להגיד שאצלנו, כשניסו לגייס עוד אנשים, הציעו להם עוד כסף וזה לא ממש הצליח. אז ייתכן שהפתרון הוא לא בכסף, אלא במחשבה כוללת על מה שבאמת מפריע למורים. אני חושב שההתמודדות מול ההורים הפכה מורכבת יותר בשנים האחרונות, ויש עוד גורמים. למה לא למצוא פתרון רוחבי?".
"דווקא משרד האוצר מרים את הדגל עם פתרונות, והסתדרות המורים רוצה כל הזמן עוד כסף מתוך איזו תפיסה שאולי זה יעזור. אולי זה לא?"
נראה שההצעות של האוצר נראות כמו הצעות של החינוך, ולהיפך. "השבוע ראיתי מודעה בבית ספר לגיוס צוות שבה נכתב שאין צורך בתעודת הוראה, למשרה של מחנך! לא לכוח עזר או משהו אחר. שוב, לדעתי הכסף הזה לא יפתור את הבעיה, לכל היותר הוא יהיה כמו פלסטר קטן. בכל שנה יש בעיות לפני ה-1 בספטמבר, ועלינו לחשוב על פתרון כולל. אנחנו ההורים מושיטים את היד להסתדרות המורים - בואו נעשה את הדברים".
2 צפייה בגלריה
אבי סרוסי
אבי סרוסי
אבי סרוסי ומשפחתו. "להבין מה באמת מפריע למורים"
(צילום ביתי)
אבי סרוסי, אב לחמישה ילדים ויו"ר הנהגת ההורים בלוד, סיפר במשדר על מצב כוח האדם בבתי הספר בעיר. "החוסר בצוותים קיים ומורגש. זה עניין שהתחיל בשכר, אבל היום כשמגיע סוג של מתווה, הפתרון עדיין לא נראה באופק. אנחנו נגד המושג הזה, 'שביתה', הוא לא הכרחי. עוד מפרוץ משבר הקורונה המדינה נכנסה לסוג של שביתה, אז צריך לעצור אותה קודם.
"זה עניין שהתחיל בשכר, אבל היום כשמגיע סוג של מתווה או פתרון מסוים, הפתרון עדיין לא נראה באופק. אנחנו נגד המושג הזה, 'שביתה'"
"בהסתדרות המורים כל הזמן מספרים על תפקיד ההוראה, ועל כמה שהוא לא כדאי ולא כלכלי. אני יכול להגיד שאנחנו רואים את זה - יש אנשים שרוצים ללמוד הוראה וחינוך, ואני שומע את המנהיגים ואת הסתדרות המורים אומרים שזה לא שווה ולא כדאי, שאין יחס ואין תנאים, אז בסוף באמת אנשים לא יגיעו. אומרים לנו כמה טוב בהיי טק, אז למה שהם לא יעבדו שם? אנחנו שומעים את התפיסות בחברה על מעמד המורה, אף שאנחנו רק משבחים אותו. אמרנו בתחילת הדרך - השיפור צריך להיות טמון במורים החדשים. ראיתי תלושי משכורת מסוימים, ואמרתי לעצמי שאם מעלים שכר למנהלים, צריך להעלות אותו גם למורים.
"דיברו גם על ימי חופשות, אבל מה לעשות, זה המשק. אלה החיים של כולנו. את ל"ג בעומר לא ראיתי אף אחד חוגג במדינה. יש ימים שהם בסיסיים, וכך גם בכל הקשור לפיטורי מורים. יש דרישות של האוצר, הן בסיסיות וכולנו חייבים לקבל אותן, אבל לא משנה מה יתנו להם וגם אם האוצר יעבור על החוק, תמיד תהיה הכרזת שביתה. ככה זה נראה מהצד. לא משנה מה ייתנו, נראה שיהיו תלונות".