אסיפת הורים
גיל ורנר, "גילי בא לבקר", שובר שתיקה של שש שנים #46
43:49

ברניגהם, אנגליה. כ-12.000 בני אדם הגיעו מרחבי העולם לסמינר התפתחות אישית של המנטור טוני רובינס. כשהמאמן הכריזמטי עולה לבמה, מלווה אותו מוזיקת ריקודים קצבית. הקהל נעמד מיד על רגליו, ומקבל אותו בתשואות ובקריאות התלהבות שלא היו מביישות אף כוכב רוק.
דמותו של רובינס מתנשאת לגובה של 2.01 מטרים, ומוקרנת על מסכי ענק כיאה לכוכב נערץ. הוא מדבר שעות ארוכות, ברצף, בטון כריזמטי, והקהל - מתמסר. כך זה נמשך ארבעה ימים, שבהם הוא חוזר ואומר שוב ושוב: "אם אתם רוצים להשיג דברים שאף פעם לא היו לכם, עליכם לעשות דברים שאף פעם לא עשיתם".
2 צפייה בגלריה
טוני
טוני
רק תגידו כן. טוני רובינס
(צילום: milla kuhto)
רובינס בן ה-63, אב לחמישה ילדים, הוא אחד המאמנים העסקיים והאישיים המצליחים בעולם, אם לא המצליח ביותר. הוא כתב רבי-מכר בתחום ההתפתחות האישית, ובקהל מעריציו נמנים מנהיגי מדינות, מפורסמים, ספורטאי צמרת ועוד. הסמינרים הידועים שלו עוסקים בהעצמה אישית, בחשיבה חיובית כתפיסת עולם, בהגשמת מטרות ויעדים, וגם בנושאי קבלת החלטות ומימוש עצמי.
וגם אני הייתי שם בקהל הגדול, ואפילו צעדתי על גחלים, אפילו שלא האמנתי שאעשה זאת, מעין מבחן אומץ ואמון בכוחה של תודעה שיש בה חציית גבולות מנטליים ואמונות מגבילות. כשטוני שאל את הקהל הגדול מי מהנוכחים הוא הורה לילדים, הופתעתי לראות שכ-80% לפחות הרימו את ידם. היה לי ברור שבעידן שבו חקר האושר ו"האני" הופכים למשאב מבוקש, בדרך לחיים מלאי משמעות, יש מקום להתפתחות אישית גם בקרב הורים. אז לפניכם, הטיפים של רובינס ל"הורות מיטבית ומדויקת".
קראו עוד:

להיפרד מאמונות מגבילות

לדברי רובינס, אמונות מעכבות 'עוברות בירושה' ופוגמות בחופש של הילדים שלנו להגשים את עצמם. כלומר, הן מעכבות אותנו ולכן חשוב לזהותן. אמונה מעכבת כזו, לדוגמה, היא המשפט "כסף לא גדל על העצים", שהמשמעות שלו, למעשה, היא שכסף משיגים רק בעבודה קשה.
אם נסכים להיפרד מהאמונה הזאת, אומר המנטור, נאמין שאפשר להפוך תחביב למקצוע, כלומר לבחור מקצוע מתאים לכישרונות שלנו, ונעביר לילדים מסר שהפרנסה יכולה להגיע בשפע ובקלות, נצרוב בתודעתם מסר מעצים שלפיו כסף יכול לבוא בקלות כמעט כמו לגדול על עצים.
2 צפייה בגלריה
טוני רובינס
טוני רובינס
ורד בסמינר. להעז לחלום, ולעשות
(צילום: ורד גרנדיר פרוכטמן)

להימנע מהלקאה עצמית

הנטייה האנושית היא לחוש אשמים ולהלקות את עצמנו, וזו, לפי המאמן, עוברת לילדים שלנו. היות שמדובר בדפוס התנהגות שהם משכפלים, חשוב שנמקד את תשומת ליבנו בדברים חיוביים, נזהה הצלחות והישגים, נעריך את הילדים שלנו ואת עצמנו. "תחושת מסוגלת מתחילה מזיהוי עצמי ולא מהלקאה עצמית", הוא אומר. עכשיו נותר רק לזכור את זה ברגעים צובטים של תחושות אשמה.
קראו עוד:

להאמין ביכולות שלנו

לפיתוח תחושת מסוגלות, סבור המנטור, חשוב להפגיש לפעמים ילדים עם חוסר הוודאות, כדי "לפתח מיומנויות של גמישות, תעוזה ופתרון בעיות". איך עושים זאת? כשאתם מטיילים, למשל, תנו לילדים לנווט, החליפו תפקידים ועוד.

להיות "חברי הצוות של הילדים"

הסכימו להיות חברי הצוות של הילדים שלכם ולא אלה שאומרים את המילה האחרונה בבית. המאמן מדגיש כי יש הרבה מה ללמוד מילדים, ולכן כדי שנקשיב לרצונות שלהם ולאינסטינקטים שלהם, ונסכים "להיות תלמידים נצחיים", כאלה שבוחרים בלמידה ולא באגו.

לשנות הרגלים, לא התנהגות

לדברי רובינס, אל תשנו את עצמכם ולא את הילדים שלכם. אלא, שנו את ההרגלים שלכם וכך יבוא גם השינוי ההתנהגותי שאליו אתם מייחלים. בהמשך, שינוי דפוסי התנהגות מוביל לשינוי דפוסי חשיבה, הוא מבטיח.


להתפעל מהילדים שלנו

החליפו את הציפיות והאכזבה מהילדים בהוקרה אמיתית ובהערכה עמוקה וכנה על כל הישג קטן ועל כל הצלחה זעירה, הוא אומר. הצורך כל ילד ושל כל מבוגר הוא שיראו אותם ושהם לא יחושו שקופים, וזו הדרך לפיתוח חוסן מנטלי ולפיתוח תחושת מסוגלות.

להתמקד בחלומות ולא בפחדים

חלומות יכולים להפוך לחזון, לתוכנית עבודה ובהמשך למציאות, מאמין המאמן. על כן, היו אמיצים וצאו להגשים חלומות על מנת שילדיכם ילכן בעקבותיכם ויאמינו בהגשמת חלומות ולא בהימנעות. "העזו לחיות חיים לא רגילים", הוא צועק.

לדבר לילדים במילים מעצימות

בקשר עם הילדים, הורים לא תמיד בוררים את המילים שלהם, וחשוב להיות מודעים לעובדה שמילים מחלישות הופכות למציאות ופוגמות בתחושת המסוגלות שלהם. ילד שישמע ללא הרף שהוא כישלון, או מאכזב את הוריו, יפתח התנהגות מותאמת והיעדר תחושת מסוגלות.

להיות אותנטיים ולומר את האמת

"האמת הפשוטה" מנצחת כל מציאות, אומר רובינס, "היו עבורם מודל חיקוי לאמת ויושרה". כוונתו היא שהחושים של הילדים חדים, וחוש הצדק שלהם מפותח מאוד, וכדאי שנהיה מודעים לתמימות שלהם שמאפשרת להם לזהות שקרים בקלות. למדו אותם להיות נאמנים לאמת שלהם, כמוכם. הרגילו אותם לנתינה כתפיסת עולם ואהבת אדם.

לשמור על אורח חיים בריא

הקשר בין גוף בריא לנפש בריאה מתחיל באורח חיים של ההורים, שמותיר את חותמו על הילדים. אורח חיים בריא, תזונה בריאה, הקשבה למנגנון שובע ורעב, הימנעות מאוכל מעובד ושמירה עת תדר אנרגטי בפעילות ספורטיבית ותנועה - הם הרגלים שמפתחים נפש בריאה בגוף בריא. זכרו, אומר רובינס, ילדים "משכפלים" אתכם ומערכת היחסים שלכם עם הגוף תשפיע גם עליהם. אם נזכור זאת, יהיה לנו קל יותר לתרגל התנהגויות שיש בהן העצמה.
האם העצות הללו יעילות? האם הן קלות ליישום, או מורכבות? האם הן מסוגלות לחולל שינוי? אני לא יודעת. מה שאני יודעת הוא שאין גיל להתפתחות אישית, והיא חשובה לכולם. אז מדוע לא לנסות?