3 צפייה בגלריה
 המחיר שהילדים משלמים על הגנים הסגורים
 המחיר שהילדים משלמים על הגנים הסגורים
המחיר שהילדים משלמים על הגנים הסגורים
(צילום: shutterstock)
עשרות גני ילדים נסגרו לסירוגין בשבועות האחרונים, בכמה מימות השבוע, ובעיקר בערים באזור המרכז, בשל מחסור בגננות ובסייעות. ההורים שמתבשרים על כך נכנסים מיד למרוץ נגד הזמן בניסיון למצוא סידור לילד, ולעיתים נאלצים להיעדר מהעבודה. אבל לא רק להם קשה: יש ילדים שהשינוי הפתאומי בשגרת היום שלהם גובה מהם מחירים גבוהים - רגשיים, התנהגותיים וחברתיים.
קראו עוד:
כאשר הרשות העירונית לא מוצאת החלפה לצוות החסר של הגן, היא נאלצת להודיע על סגירת הגן באותו יום. הגננת שחולה, הסייעת שלה ילד חולה, כל אלה מאיימים תדיר על סגירת הגן העירוני, בעיקר בתקופת החורף שבה יש מחלות רבות. כתוצאה מכך, הילד המופתע יקבל "יום חופש" עם אבא או אימא בבית. אומנם יום שכזה נתפס על פי רוב כמאורע משמח עבור רוב הילדים, אבל כשהוא פתאומי ותדיר הוא בהחלט עלול לגבות מהילדים מחירים רגשיים.
כאשר נסגר הגן בפתאומיות אנחנו ההורים חווים פגיעה משמעותית בעבודתנו. במקרה הטוב נהיה פחות פרודוקטיביים עם ילד מתרוצץ בין הרגליים, ובמקרה הטוב פחות נאלץ לקחת יום חופש ואף לחוות פגיעה בשכר בעקבות כך. גם המשק חווה פגיעה כלכלית בעקבות הפסד יום העבודה של כ-30 עובדים עבור כל גן שנסגר. כאשר מדובר במאורעות בודדים, אכן נגרם לנו ההורים חוסר נוחות גדול, אך מה קורה כאשר "גן סגור" הופך לשגרת חיים עבור ילדינו?

המצב אצל ילדינו עגום הרבה יותר והם עלולים לחוות פגיעה רגשית משמעותית בעקבות אי-יציבות הצוות וסגירת הגן. עבורם, צוות הגן הקבוע הוא "המקום הבטוח" בשגרת היום-יום שלהם. הגננת והסייעת הקבועות הן המפלט הבטוח של ילדינו כשהם חווים רגשות לא-נעימים - געגועים להורים, אכזבה בעקבות חוסר הצלחה במשחק, עלבון בעקבות אמירה של אחד החברים ועוד רגשות רבים.
חשוב להבין, בגיל הרך ילדים רבים עדיין נעזרים בתהליך הדדי של ויסות רגשי, כלומר, הם עדיין לא מצליחים לווסת את רגשותיהם באופן עצמאי והם זקוקים לדמות התקשרות שתסייע להם בתהליך. ביסוס ההתקשרות הוא תהליך שלוקח זמן, ולכן כהגדרה יכול להתקיים רק עם הצוות הקבוע המלווה את הילד לאורך השנה. כתוצאה, גן שבו הצוות מצומצם מראש בשגרה ומקבל "גננת מחליפה" חיצונית שאינה מוכרת לילד, הוא פתרון חלקי בלבד לבעיה המורכבת של היעדר שגרה יציבה במסגרות החינוך של ילדינו.

הנפגעים העיקריים מסגירת הגנים

יש כמה קבוצות ילדים אשר עבורם המחירים הם כבדים במיוחד, אחת מהן מונה את הילדים שזקוקים לוודאות גבוהה ומתקשים להתמודד עם שינויים ומעברים. עבורם, כל שינוי ויציאה מהשגרה הופכים למשבר רגשי שדורש הסתגלות. הכנה מראש לשינוי היא דרך טובה להתמודד עם היעדר האיזון הרגשי שילדים אלה חווים בעת יציאה מהשגרה.
3 צפייה בגלריה
 צוות הגן ו"המקום הבטוח". סגירת גנים, וההשפעות על הילדים
 צוות הגן ו"המקום הבטוח". סגירת גנים, וההשפעות על הילדים
צוות הגן ו"המקום הבטוח". סגירת גנים, וההשפעות על הילדים
(צילום: shutterstock)
אולם, סגירת הגן באופן פתאומי בבוקר או בערב לפני, לא מאפשרת לאותם ילדים הכנה נאותה לשינוי וכתוצאה הם עלולים לחוש מעורערים ותלושים. עבור אותם ילדים, יום החופש הפתאומי עם ההורה עלול להיות רחוק מההגדרה של "כיף". אז גם ייתכן שנראה התנהגויות כמו התפרצויות זעם, כעסים, בכי, צעקות, המרמזות לנו על האתגר שהילד חווה בעקבות הפרת השגרה הפתאומית.
גם ילדי החינוך המיוחד עלולים להיפגע משמעותית מהמחסור הכללי בצוותים לגיל הרך, וספציפית מסגירת הגן באופן תדיר. עבור ילדים אלה, המסגרת החינוכית מתפקדת גם כמסגרת טיפולית, וכאשר הגן נסגר הם מפסידים טיפולים חשובים, החשובים מאוד להתפתחות שלהם. כאשר מצב זה מתקיים תכופות, מתרחשת פגיעה קשה ברצף הטיפולי של הילדים הללו, וכתוצאה הם לא ממצים את מלוא הפוטנציאל מהמסגרת החינוכית שלהם.
לצערי, תופעת "הגן הסגור" נהיית שכיחה יותר ויותר במחוזותינו, והיא דוגמה נוספת להזנחת צרכיהם של ילדי הגיל הרך בישראל. עד שיימצא פתרון מערכתי ועמוק לנושא, כנראה שנאלץ להתמודד עם גן שנסגר בפתאומיות ועם המשמעות של זה עבור ילדינו.
3 צפייה בגלריה
בדרך לגן
בדרך לגן
לא, ממש לא נעים לראות גן סגור
(צילום: Shutterstock)

איך לעזור לילדים?

תיווך הולם של המצב לילדים עשוי לעזור להם, ולכם. ייתכן שאתם נסערים ומתוסכלים מהמצב, אך שימו לב שהבעת התסכול הזו מול הילד עלולה להובילו לחוש לא רצוי וכן לפגוע בתחושת הביטחון שלו מול הצוות - שפעמים רבות מקבל את האש המיידית שלנו.
רגשותיכם חשובים ומקובלים, אך חשוב למצוא את המקום הנכון לאוורר אותם - שיחה עם חברה טובה או עם בן הזוג בערב, או בזמן שהילד לא נמצא לידכם, מתאימים במיוחד לכך. מול הילד המסר צריך להיות מרגיע, וככדאי שההסבר יהיה בר-הבנה, למשל: "היום לא יהיה גן כי הגננת חולה". מומלץ להוסיף הסבר בנוגע להמשך הרצף, כמו: "אני מקווה שמחר היא תחלים, הגן ייפתח ונחזור אליו".
נסו גם לשמור על סדר היום שמתקיים בגן, שכן ריתמוס הגן כולל שלל אירועים - פעילויות משותפות עם חברים, משחק או עבודה עצמאיים, אכילה, האזנה לסיפור ועוד. נסו להשתמש בסדר היום של הגן כדי לאפשר לילד תחושת מוכרות. לא, אין צורך לשבת ולשחק עם הילד באופן פעיל במשך שמונה שעות. נסו לחלק את הזמן בין משחק ופעילות משותפת, לבין משחק וזמן עצמאי עבור הילדים. בזמן זה גם אתם תוכלו להתאוורר מהאינטראקציה ואף להשלים מעט עבודה.
וגם, כדאי להיפגש עם חברים מהגן, שעבור הילדים הם חלק מהשגרה הקבועה והבטוחה. לכן, קבעו במידת האפשר מפגש עם חברים אהובים בגינה השכונתית או באחד הבתים. המפגש יענה על הצרכים החברתיים ויאפשר להם לחוש שגם נוכח השינוי הפתאומי הקביעות החברתית נשמרת.
הכותבת היא ליאת עזריה אהרונוביץ', פסיכולוגית, ייעוץ פרטני להורים בגיל הרך