לפני 50 שנה היה זה השם מיה ‑ ראשי התיבות של מלחמת יום הכיפורים ‑ שסימן את הילדים של חורף שנת 73', אלה שנולדו אחרי המלחמה ההיא. גם השמות המיוחדים שמככבים היום במחלקת יולדות, המקום השמח ביותר בבית החולים, שמעיד שעם ישראל חי וקיים לצד האבל והשכול ‑ מגלים שהתינוקות האלה נולדו אחרי מלחמת חרבות ברזל.
4 צפייה בגלריה
yk13688055
yk13688055
לירז ודודו סמדג’ה עם עוז
(צילום: שי כהן)
לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מאז 7 באוקטובר ועד אתמול נולדו בישראל 17,629 תינוקות. 49 בנים מתוכם ובת אחת ‑ זכו לשם עוז בעל המשמעות הכפולה: גם סמל לגבורה וגם כשמם של הקיבוצים שנלחמו בעוצמה בעוטף ישראל: נחל עוז וניר עוז. 34 הורים לבנים ועוד 11 הורים לבנות בחרו בשם בארי, שם הקיבוץ בעוטף שנלחם באומץ, אך ספג גם אבדות רבות.
שמות נוספים של פעוטות שנולדו ב-47 ימים האחרונים, גם הם קשורים לאירועי המלחמה המלווים אותנו, למשל ארז - שאותו נושאים שמונה בנים ושתי בנות, על שם הקיבוץ שבו הצליחה כיתת הכוננות להציל את יושביו, וכן על שם המעבר והמוצב. חמישה בנים ושלוש בנות נקראו בשם ניר, ויש גם דקל ומגן. שלוש בנות מתוקות זכו אפילו לשם המאוד מקורי "נובה", שפירושו "חדשה" בלטינית, כשם פסטיבל המוזיקה ברעים, שהסתיים בטרגדיה.
4 צפייה בגלריה
yk13688176
yk13688176
מור לוי עם בארי. “כשאני קוראת לה, אני מיד חושבת על הקיבוץ”
לירז ודודו סמדג'ה ממושב עזריקם בחרו לקרוא לבנם השלישי שנולד במהלך הלחימה "עוז", אבל מתברר שהם מכירים מקרוב את הקרבות בדרום. "התחתנו ביום הראשון של מבצע צוק איתן", מספרת לירז, "החתונה נקבעה מראש ועוד לא ביטלו את האירועים, ככה שהתחתנו באזעקות וילדתי באזעקות".
על בחירת השם היא מספרת כי לא יכלה להתעלם מאירועי התקופה. "בכלל לא חשבתי על השם הזה קודם, אבל מאז שהתחילה המלחמה היינו מחוברים לסיפורים ולחדשות. מאוד כאבנו את מה שקורה, עם המון דמעות וצער. השם עוז עלה לי בעיקר בגלל הפירוש שלו: גבורה, ולא רק בגלל שמות הקיבוצים. זה התחבר לי לכוח, לעוצמה והגבורה שמגלים החיילים הגיבורים שלנו. 'ה' עוז לעמו ייתן', זה הפסוק שעלה לי בראש. בברית, כשהרב הקריא את השם שלו, בירכנו בקול ומהלב את החיילים והחיילות שלנו, והמילה עוז התאימה בדיוק".
4 צפייה בגלריה
yk13688410
yk13688410
קיבוץ בארי
( צילום: גדי קבלו)
אחרי ששיה, בתם הבכורה של מור ואיציק לוי מחריש, נולדה במהלך הקורונה, בארי הגיעה לעולם בבית החולים שיבא במהלך המלחמה. "עוד לפני שידעתי אם זה בן או בת החלטתי על השם בארי", משתפת מור, "לא היה בהתחלה קשר למלחמה. בכלל לא ידעתי שזה קיבוץ בעוטף. התלהבתי מהפירוש: הבאר שלי. איציק לעומתי לא היה סגור על השם בכלל, וכשהכול התחיל, הוא לגמרי היה בעדו, זה מה שנתן לו גם את המשמעות הגדולה".
מור מודה שלאור האירועים, היו גם חששות להעניק לה את השם המיוחד הזה. "אני מוצאת את עצמי מסבירה לאנשים שהתכוונתי לקרוא לה ככה עוד לפני 7 באוקטובר. כשהתחילה הלחימה חששתי שפתאום יהיו עוד הרבה ילדים בשם הזה, וגם דאגתי שזה יתקשר למקום שהיו בו המון אבדות קשות. גם כשאני קוראת לה, אני ישר חושבת על הקיבוץ וכל מה שקרה שם. אבל למרות שהיה לי גם שם נוסף, אחרי שגיסתי בדקה לי אותו מבחינה נומרולוגית, היא אמרה שבארי טוב יותר. אני שמחה שבחרנו בשם הזה".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.11.23