סמדר שיר ומשה דץ כתבו יחד עשרות שירים פופולריים לילדים, ביניהם "איפה העוגה", ומכרו כ-700 אלף עותקים מקלטות "טיף וטף" שהוציאו יחד. קצת אחרי השבת השחורה, חלק מנכדיה של שיר עברו לגור בביתה משום שבדירות התל-אביביות שבהן התגוררו אין ממ"ד, והיא החליטה לעזור לילדים להתיידד עם המצב המפחיד וכתבה יחד עם דץ את השיר "הגמד שבממ"ד".
1 צפייה בגלריה
yk13690009
yk13690009
(צילום: ירון ברנר)
"הבנתי שאנחנו נכנסים למציאות חדשה, מפחידה, של אזעקות ובומים, ושחייבים לעזור לילדים להתיידד עם הממ"ד", היא אומרת. "התחושה הזאת החריפה כשילדה בת תשע מאשדוד לקתה בליבה תוך כדי ריצה לממ"ד ובהמשך נפטרה. הרגשתי שאם הממ"ד הפך בבת אחת לחלק מהשגרה שלנו, הילדים צריכים לראות בו מקום טוב ששומר עליהם, לא לחשוש ממנו. חשבתי על ילדים שנרדמים עם בובה אהובה או עם השמיכי שלהם. הצעתי לנכדתי סהר בת השלוש להשאיר בממ"ד את הבובה שהיא אוהבת, ושתחכה לה שם כשתחזור לממ"ד".


דץ לא התלהב תחילה מהרעיון. "כשסמדר באה אליי עם הרעיון - הזדעזעתי", אומר דץ, "אמרתי לה, 'מה קורה לך? למה שאשיר שיר על ממ"ד? בשום פנים ואופן לא'. אבל באותו יום התפרסם הסיפור על הילדה שנפטרה מהתקף לב בדרך לממ"ד, ואז אמרתי לעצמי, 'זאת המציאות, אמנם מציאות מאוד הזויה, מפחידה, אבל זה הריאליטי שאנחנו חיים בו עכשיו, ריאליטי שממשיך גם כשהטלוויזיה סגורה ועלול להימשך מי יודע עד מתי. הבנתי שחייבים לכתוב שיר שיגשר בין המצוקה הזאת של לרוץ לממ"ד והבומים שנשמעים באוויר. החלטנו שלא יהיה כתובות בשיר מילים כמו 'טילים', ושהוא יהיה שיר מרגיע ומקפיץ".
ידיעות אחרונות ו-ynet נרתמו ליוזמה של סמדר ודץ והפיקו לשיר קליפ, שקוראי "ידיעות אחרונות" ו-ynet יהיו הראשונים לצפות בו. העבודה נעשתה בהתנדבות: אסי טל עיבד; דץ, סמדר שיר ומקהלת הילדים שרונית בניצוחה של תמר אקרחתוכה שרו; ואסף קוזין ביים. "אני מקווה שהילדים יקשיבו לקליפ בהנאה ובשמחה, ובזה תרמנו את חלקנו", אומר דץ.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.11.23