זינוק בכמות הפניות לקו הפתוח של משרד החינוך בשלושת החודשים הראשונים של המלחמה, החל מ־7 באוקטובר, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הפונים הם ילדים, הורים וצוותי חינוך.
הצוותים הטיפוליים שהפעיל השירות הפסיכולוגי־ייעוצי במשרד החינוך בכל שעות היממה לאורך התקופה העניק מענה ל־6,000 פניות בסך הכל, מ־7 באוקטובר ועד סוף דצמבר. ביומיים הראשונים בלבד התקבלו 1,500 פניות. בתקופה המקבילה אשתקד התקבלו 195 פניות לקו החם. השיחות נמשכות בממוצע בין 45 דקות לשעה וחצי. לאחרונה חזר הקו לפעול עד חצות.
מרבית הפניות היו קשורות לחרדות ממחבלים, אזעקות, פחד להיות לבד, שהייה בממ"ד ומי יגיע להציל במקרה הצורך. בחודש וחצי האחרונים רוב הפניות עוסקות בשירות מילואים של אב או אח, חרדות, דאגה וגעגוע אליו; מצוקה על רקע חשיפה לסרטונים ולמידע ברשתות החברתיות; וכן קשיים בלימודים.
בן היתר פנו לקו הפתוח ילדים שנשארים ערים בלילות עד שאביהם שמשרת במילואים יגיב בחזרה בווטסאפ. אלה לא פעם מגיעים עייפים לבית הספר, לפעמים מאחרים, ומתקשים להתרכז בשיעורים.
מנהלת השירות הפסיכולוגי־ייעוצי במשרד החינוך, עינב לוק, מספרת כי הקו נפתח ב־7 באוקטובר בשעה תשע בבוקר. "בהתחלה התקשרו רבים מהעוטף וביניהם ילדה קטנה בחרדה שהייתה בממ"ד", היא מספרת, "הם אמרו שיש אזעקות ושהם מפחדים, לא יודעים מה לעשות. אלה היו שיחות מורכבות".
בשגרה מאויש הקו באופן מצומצם למתן מענה ותמיכה. תוך כדי השבת השחורה גויסו רבים למשימה וקיבלו הדרכה. "במרכז הארץ לא רגילים לכמות אזעקות כמו שהייתה באותה שבת", לוק מוסיפה, "וגם מהאזור הזה הגיעו פניות רבות. באופן טבעי כולם הביעו חשש מהמלחמה, פחדו לצאת מהבית".
בשבועות האחרונים כאמור גברו הפניות לקו החם בנושא המילואים. למשל מצד ילדים שרגילים שאחד ההורים מסייע להם בשיעורי בית, וכעת הם מתמודדים עם החוסר. ההמלצה להורים היא לשתף את הילדים ולנרמל את הדאגה והגעגוע. אפשר לספר שגם אמא מתמודדת עם געגועים ולהדגיש שמדובר במצב זמני. "אנחנו מסבירים להורים שהרבה פעמים התגובות שלהם משפיעות על הילדים", אומרת לוק.
בנוגע לחשיפה של סרטונים קשים, מוסיפה לוק: "הורים מודאגים מכך שהילדים לא יוצאים מהרשתות וצופים בסרטונים קשים. זה אכן לא בריא. יש ילדים שנכנסים לחרדות בגלל זה, שמתקשים להירדם, שמפסיקים ללכת לחברים ולפעילויות. אנחנו ממליצים להורים לא להגיד רק לא, אלא לקיים שיחה עם הילד כדי שיבין בעצמו מהן השפעות הצפייה במסכים השונים".
מוקד הקו הפתוח: 6552* , שלוחה 5
פורסם לראשונה: 00:00, 19.02.24