יותר מ-1,000 אימהות הצטרפו בימים האחרונים לקבוצת הפייסבוק "אימא קרבית" שמיועדת לאימהות של לוחמים שנמצאים כעת בחזית.
מקימות הקבוצה, שירי קניגסברג לוי ושלומית שפיגלבלט, הכירו זו את זו כשבניהן התגייסו במרץ האחרון לגולני: "הבנים שלנו הכירו בטירונות, המשיכו יחד להכשרה, ומאז הם בלתי נפרדים", מספרת שירי. "באחת השבתות, כשהבן של שלומית סגר שבת ונשאר בבסיס, רז, הבן שלי, הביא את הכביסה שלו הביתה וביקש שנכבס עבורו. שלומית סימסה לי שהיא מודה לי ומאז, מדי פעם, המשכנו להסתמס".
השתיים, אגב, לא נפגשו פנים מול פנים מעולם. שירי מתגוררת במושב גיאה שבדרום, ואילו שלומית מתגוררת ברעננה.
2 צפייה בגלריה
שירי קניגסברג לוי
שירי קניגסברג לוי
הלב בחזית. שירי קניגסברג לוי
(צילום עצמי)
ב-7 באוקטובר, השבת השחורה, הבנים הוקפצו מיד ליחידה: "ברגע שהם נסעו, באופן טבעי שתינו נכנסנו ללחץ. מהר מאוד מצאנו את עצמנו עוברות מהודעות וואטסאפ לשיחות נפש ארוכות. אנחנו פותחות את היום בשיחת טלפון וככה אנחנו גם סוגרות את היום. אנחנו מעדכנות זו את זו בנוגע לבנים, ובכל פעם שאנחנו רואות את צמד המילים 'כניסה קרקעית', אנחנו נלחצות ביחד.
"אנחנו יושבות שעות בטלפון, פורקות, בוכות, משתפות ובעיקר מעודדות ותומכות זו בזו. באיזשהו שלב נפל לנו האסימון: כמו שאנחנו זקוקות אחת לשנייה, כך יש אימהות נוספות לחיילים לוחמים, שזקוקות לאוזן קשבת, למקום שבו הן יוכלו לפרוק את התחושות שלהן".
וכך נולדה קבוצת הפייסבוק שמקבצת אליה מאות אימהות שלא ישנות בלילה. "קראנו לה 'אימא קרבית', לא רק כי אנחנו אימהות לחיילים קרביים, אלא כי אנחנו לגמרי חלק מזה, הלב שלנו כולו בחזית", הן אומרות.
למה דווקא קבוצה לאימהות לחיילים קרביים, ולא לחיילים בכלל? "כי הדאגה והחשש מלווים אותנו ללא הרף בכל שעות היום והלילה. רק מי שנמצאת באותו מצב, תוכל להבין ולהזדהות. אין ספק שכל חייל וחיילת שלנו הם עולם ומלואו, ואין כוונה לזלזל בשום תפקיד. עם זאת, הידיעה והמחשבה שהילד/ה שלך נמצא ממש בקו האש, בסיכון גבוה מאוד, יוצר מצב שבו הפחד מדיר שינה מעינייך. הפחד מהדפיקה בדלת ברור ועוצמתי יותר כשאת אימא לחייל/ת ביחידה קרבית".
2 צפייה בגלריה
שלומית
שלומית
להרים את המורל. שלומית שפיגלבלט
(צילום עצמי)
מעבר לפחדים, חששות ומחשבות מדירות שינה, הקבוצה מנסה גם להרים את מצב הרוח של החברות בה. למשל, אימא אחת סיפרה מה עוזר לה להירגע וביקשה מאימהות אחרות לשתף מה עוזר להן. מהר מאוד החל שרשור תגובות ארוך שבו כל אחת שיתפה מה מקל עליה.
"מעבר לעובדה שזה היה מרגש, זה היה יעיל", הן מציינות, "בעיקר כי עלו רעיונות שאימהות אחרות יכלו ליישם. במציאות שאנחנו נמצאות בה, כל רעיון להעלאת מצב הרוח, מתקבל בברכה".
איך אתן מתמודדות? "אנחנו משתדלות להעסיק את עצמנו בעשייה תמידית, ולצפות כמה שפחות בחדשות. אנחנו משוחחות המון, וכמובן ההתעסקות עם הקבוצה מסייעת מאוד. אנחנו מנסות להימנע ממחשבות שליליות כי קל מאוד להישאב לזה. לשם כך אנחנו נאחזות בתפילות, בהומור, בחברים ובמשפחה, וכמובן בקבוצה שגדלה מיום ליום.
"המטרה שלנו היא לא רק לפרוק, אלא גם להרים את המורל בתקופה הלא פשוטה הזאת. קיימנו מפגש זום עם שרון אדם, מקימת מיזם 'אדם שלם - אהבה, שלום ואחדות במערכות יחסים וזוגיות', שהעניקה לכולן כלים להתמודדות עם הלחץ והדאגה. בהמשך נקיים ערב סטנד-אפ בזום וגם נארח זמרים. התכנון שלנו הוא להביא לקבוצה אורחים מעניינים כדי שהאימהות הקרביות ירגישו פחות לבד בהתמודדות הזאת".