עילאי בן ה-16, מקיבוץ מירב שבצפון, עבר לפני כחודש השתלת כליה שהצילה את חייו במרכז שניידר לרפואת ילדים. כששואלים את אביו מה שלומו של עילאי, הוא אומר ללא היסוס: הילד שלי נולד מחדש, וגם אני.
ימים ספורים אחר לידתו, אובחן אצל עילאי מום בכליה הגורם לאי-ספיקה. הרופאים מיהרו להרגיע את ההורים המודאגים והבטיחו שבזכות מעקב וטיפול תרופתי, אפשר לחיות עם זה חיים מאוזנים. 15 שנים אחרי, לצד ליווי צמוד של נפרולוג המתמחה בכליות, ניתוח שכיח הפר את האיזון.
1 צפייה בגלריה
עילי
עילי
עילאי והוריו. "נולד מחדש"
(אלבום ביתי)
לפני כשנה עילאי התלונן על כאב בטן חד שהסתיים בניתוח אפנדיציט. כאמור, ניתוח קל ושכיח אצל אחרים, אבל אצל עילאי, זה היה טריגר להחמרה של אי-ספיקת כליות שהידרדרה לסכנת חיים אמיתית.
כשהיה ברור שצריך למצוא לעילאי תורם, המשפחה פנתה ל "עמותת מתנת חיים", שמחברת בין חולים לבין תורמים אלטרואיסטים. השנה שקדמה להשתלה הייתה קשה מנשוא, ורצופה באתגרים שדרשו מעילאי תזונה מוקפדת, טיפול תרופתי ואמונה שיגיע התורם הנכון.
קראו עוד:
משפחתו של עילאי מונה אם ואב, שישה ילדים ביולוגיים וילדה אחת מאומצת. הסיטואציה המורכבת של מחלת כליות מוכרת למשפחת כהן יותר - משום ששני בני משפחה נוספים סובלים מאי-ספיקה כלייתית.
לעילאי אח נוסף שנולד עם מום כלייתי, אבל מצבו כרגע לא מצריך התערבות. יוחנן, אביו של עילאי, מכיר את הנושא מקרוב. לפני כשמונה שנים, כשהיה בן 40, הוא נבדק בבדיקה שגרתית וגילה להפתעתו, שהוא שבעצמו סובל מאי-ספיקת כליות. מצבו הידרדר והוא נדרש להשתלת כליה.
זו הייתה הפעם הראשונה שהמשפחה נחשפה לעמותה. כשהחל המסע לחיפוש התורם, שלא היה קל, אחד המועמדים שלא התאים אז, הפך לבסוף להיות התורם של עילאי.
האב מספר: "אני נולדתי מחדש לאחר ההשתלה בזכות אנשים טובים שכל רצונם הוא נתינה לאחרים מתוך ערכים ואהבת האדם. יש לי זיכרון עוצמתי והוא של המעטפת הרגשית של הקהילה שלנו. באחד הימים, ברגע אחד של ייאוש ולאחר שיח עמוק, אשתי ואני החלטנו לפרסם פוסט בפייסבוק , המספר את הסיפור שלי וקורא לאנשים לפנות על מנת לבדוק התאמה. הפניות לא איחרו לבוא, וכמות הפונים והמשתפים הייתה מחממת לב, אף שלא היה קל למצוא התאמה מדויקת, משום שאני בעל סוג דם נדיר".
לאחר מאמצים, לבסוף נמצא התורם הנכון. ארבע שנים לאחר שהוא בעצמו עבר השתלת כליה מוצא את עצמו האב יוחנן באותו באותו מצב עם בנו ועם משפחתו. התורם של עילאי מעדיף להישאר בעילום שם, אך נספר שהוא גר בשכנות למשפחה בקיבוץ מירב, והוא קצין בקבע שהשתחרר ממש לאחרונה שתרומתו התאפשרה בשל שחרורו.
לשמחת כולם נמצאה ההתאמה , ואכן, לפני כשבועיים עם השחרור המיוחל, נכנס התורם לחדר הניתוחים בבוקר יום ראשון ולאחר ארבע שעות יצא ממנו. לאותו חדר ניתוחים הוכנס עילאי, כשכל הניתוח המורכב הזה מתנהל על ידי צוות רופאים בראשותה של ד"ר סיגל אייזנר, אחראית ההשתלות בבית החולים.
בשבוע שחלף המשפחה חוותה שעות דרמטיות כשנדמה היה שהכליה לא נקלטת. שעות מתוחות הסתיימו בבשורה שהסכנה חלפה והניתוח הצליח.
"ניסינו לחשוב איזו מתנה נוכל להעניק לתורם, והבנו ששום מתנה חומרית שנתן לא תשתווה למתנת החיים של אותו אדם", אומר האב, "כל אותם תורמים שמעניקים חיים לאחרים בדרך הכי אצילית ומרגשת שאפשר, אמרנו שוב ושוב תודה, אבל המילים מגמדות את עוצמת הנתינה".
ד"ר הדס אלפנדרי, רופאה בכירה במכון הנפרולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, אומרת: "עילאי הופנה אלינו ממרכז רפואי העמק כמרכז השתלות כליה בילדים לאחר שחלה החמרה משמעותית במצבו והוא נזקק להשתלת דחופה. עילאי נולד עם מום בכליה שהתדרדר עם השנים לאי-ספיקת כליות חמורה ולסכנת חיים אמיתית. מאחר שהמשפחה לא נמצאה מתאימה, חיכינו לתרומה אלטרואיסטית. התרומה המיוחלת הגיעה ממש בדקה ה-90 והודות לה, עילאי קיבל את חייו במתנה".