שלמה זוארץ, תלמיד כיתה י"ב בתיכון אמית רמלה, "יחגוג" בקרוב שנה לקטיעת רגלו שנגרמה ממחלה שממנה הוא סבל בילדות. אותה מחלה, וקטיעת הרגל, ממש לא מפריעות לו לשמש חלוץ בנבחרת ישראל לקטועי גפיים, לגשת לבגרויות, או להרצות על סיפורו ולשמש מנטור לבני נוער אחרים. למעשה, הוא אומר, "זה יום ההולדת האמיתית שלי".
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
שלמה זוארץ
שלמה זוארץ
לקנות נעליים ומכנסיים בפעם הראשונה. שלמה זוארץ
(צילום: בן ממן)
בילדותו הוא סבל מגידולים קשים, נעל נעליים אורתופדיות וגם נאלץ ללכת עם סד על רגלו, מגיל שש ועד לקטיעה. בשנה שעברה הוא שכב על מיטתו בבית החולים איכילוב בתל אביב במשך שישה חודשים, עבר תשעה ניתוחים, וטיפולי כימותרפיה, ולבסוף רופאיו המליצו לו לקטוע את הרגל. הוא נפגש עם קטועי גפיים, ולמד מהם שגם בלי רגל הוא יוכל להגשים את החלום שלו - לשחק כדורגל.
כשהיה מאושפז בבית החולים, מורים ותלמידים ביקרו אותו וסייעו לו להמשיך ללמוד לבחינות הבגרות, שאותן עשה שם, כשהמורים מלווים אותו.
"בעוד שבועיים אחגוג את יום ההולדת האמיתי שלי", הוא מספר, "עשיתי שינוי בחיים שלי ונולדתי מחדש. עד הקטיעה, לא יכולתי לנעול נעליים או ללבוש מכנסיים רגילים. אחרי הקטיעה, הלכתי בפעם ראשונה לקנות נעליים ומכנסיים. תמיד חלמתי להיות שחקן כדורגל, ולא דמיינתי שאצליח. מיד אחרי הקטיעה התחלתי לשחק. אנחנו משחקים עם שני קביים ובלי הפרוטזה. אין בארץ ליגה אבל התקבלתי לנבחרת ישראל. לפני שבועיים הבקעתי שלושה שערים תוך שש דקות מול נבחרת אלבניה בטורניר חשוב בבלגיה שבו זכינו. כשחזרתי ללימודים, כל בית הספר עמד בשער וקיבל אותי במחיאות כפיים, עם בלונים ושלטים. רק השבוע חזרנו מטורניר בסקוטלנד, ושם ניצחנו בפנדלים את נבחרת אירלנד שהיא מהחזקות בעולם".
את המהפך שעשה זוארץ הוא מנצל כדי לעזור לחברים ובעיקר לתלמידים צעירים בבית הספר. יזהר אפגן, מנהל "אמית רמלה", הציע לו להפוך את הסיפור שלו לשיחה שהוא מעביר תחת הכותרת: "איך מסתכלים נכון על החיים", וגם להצטרף לצוות בית הספר כמאמן וכמנטור לתלמידים צעירים שנתקלים בקשיים.
"המחלה יכולה להרוס אותך. אתה יכול להישבר ממנה, או למצוא דרך לבנות לך חיים, הכול תלוי בזווית הראייה שלך" אומר זוארץ, "אצלנו בנבחרת, לא בוכים מהרגליים הקטועות אלא הופכים אותן לחומר לבדיחות ולצחוקים. ההומור השחור הוא הדרך שלנו להתמודד, וזה עובד".
המנהל אפגן מנהל מסביר ששלמה הוא השראה לכל בית הספר: "תלמיד או תלמידה, מורה או איש צוות שקשה להם, מסתכלים עליו ופשוט לא יכולים להתייאש. זו זכות שלנו ששלמה לומד כאן ותומך בתלמידים אחרים. אחרי שהוא העביר הרצאה לכל התלמידים, ניגש אליי תלמיד עם לא מעט קשיים ואמר לי שהוא הבין שרק הוא יקבע איך ייראו החיים שלו ושהכול בידיו".
לשלמה יש עוד חלומות גדולים. כרגע הוא משלב את הלימודים ואת הכדורגל בהרצאות בבתי ספר נוספים ששמעו על הסיפור שלו. הוא מתכוון ללמוד משפטים ולהיות עורך דין, ולצד זה לחזור בעתיד לבית הספר ולהמשיך ללוות תלמידים בבית הספר כמנטור לחיים. "אני מרגיש שאת מה שאני קיבלתי כאן מהמורים ומהמנהל, אני חייב להעביר הלאה. אם אני הצלחתי להיחלץ מהרגל הפגועה ובחרתי בחיים, כל ילד יוכל להתמודד עם כל דבר. כשאני יושב עם תלמיד צעיר ל'שיחת מוטיבציה' אני אומר לו - 'רק אם באמת תאמין בעצמך, השמיים הם הגבול'".