מי אמר שמחמאות צריכות להגיע בכל זמן נתון ולהיות כמה שיותר גדולות? הורים רוצים לחזק את הביטחון העצמי של הילד ולעתים נוטים לפזר מחמאות ריקות מתוכן, שלא תמיד ניתנות על הישג ספציפי. לפעמים גרוע מכך, המחמאות ניתנות רק כדי להעלות את הביטחון של הילד ולייצר לו תחושה של שלמות.
התוצאה של עודף מחמאות, בעיקר עבור ילדים המזהים כי המחמאה שניתנה להם מוגזמת, עלולה לפגוע ביכולת של הילד לפתח ערכים ובאמונה ביכולותיו. ילד מתרגל למחמאות, וברגע שהן נעדרות, הוא מרגיש שווה פחות ופחות מוצלח. ולפעמים היעדר מחמאות גורם לתחושה קשה - אם התרגלתי לשמוע כמה אני מושלם ולא אמרו לי את זה לאחרונה, האם זה אומר שאני ההפך ממושלם?
1 צפייה בגלריה
ילד
ילד
לא תמיד חייבים להשתמש במחמאות כמו אלוף ומלך
(צילום: shutterstock)

איך להחמיא נכון?

מחמאה יכולה להיות מורכבת ממילה טובה אחת או משפט, המביעים את הערכת ההורה כלפי הילד, באופן כזה שהילד יבין את המשמעות וידע בדיוק מדוע הוא זכה למילים אלו. לדוגמה – הילד אוסף את הלגו בסיום המשחק ומחזיר את הקופסה אל המדף. ללא ספק מדובר במעשה שדורש חיזוק חיובי, אבל זה יכול להיות נפלא גם אם ההורה יאמר, "אני גאה בך שהחזרת את הלגו למקום, עכשיו החדר מסודר ונעים בזכותך".
בדרך זו הילד חש גאווה, הוא מרגיש שותף ליצירת תחושה נעימה בבית ויודע שהוריו העריכו אותו על מעשה שבחר לעשות. אם אותו הורה היה בוחר להחמיא לילד ולחזק באמירות כמו "יופי אלוף", או "איזה נסיך אתה", הילד ייהנה מהמחמאה, אבל לא באמת יפנים את המשמעות שלה. יתכן שבפעם הבאה שיסדר שוב את המשחקים בחדר, הוא יצפה למחמאה גדולה יותר, עוצמתית יותר או שיתכן שהוא כלל לא יבחר בפעם הבאה לסדר אחריו.
ומה קורה כשהורים מחמיאים לילד על כל יצירה בהתלהבות? אם הילד חוזר עם ציור מהגן ומראה לכם אותו, לפעמים הוא בכלל לא חושב על המחמאה, אלא מצפה שתדברו איתו על מה שצייר. האם הוא צייר את עצמו או את חבריו? האם הוא צייר חוויה שהייתה לו? בדרך של שיח על הציור תוכלו לגלות פרטים על עולמו, במקום להחמיא לו מבלי באמת לדעת מה רצה להראות לכם.

יותר מדי או מעט מדי – מה המינון הנכון למחמאות?

אין נוסחה מדויקת לגבי כמה מחמאות הורים צריכים להרעיף על ילדיהם, ובאופן כללי כדי להגדיר זאת כמילים טובות או כחיזוקים חיוביים ופחות כמחמאות, אך חשוב לא להפריז מדי, כדי שהילד לא יתרגל מדי להיות מוחמא. אין ספק שילד, שמתרגל לשמוע שבחים מהוריו, יכול לפתח תחושת חוסר ביטחון כאשר המחמאה לה הוא מצפה לא מגיעה. האם הוא פחות טוב עכשיו? האם הוא כבר לא יפה או מקסים או מדהים בעיני הוריו?
ככלל, מומלץ לשים לב על מה אתם הורים מחמיאים ואיך עושים את זה. ילדים לא תמיד מצליחים לעשות דברים, אבל הם לא מפסיקים לנסות. כשם שתינוקות לא מפסיקים לנסות להתהפך לצדדים, גם אם הם חווים כישלונות, כך גם ילדים בגיל הרך יעשו. אולי הם לא תמיד ירכיבו את הפאזל בדרך הנכונה, ולא יצליחו להשחיל שרוך לחרוז, אבל חשוב לעודד אותם ולתמוך בהם. כדי לאפשר לילד להצליח, מומלץ לתת משימות ולאפשר לו להתנסות, כך שגם אם לא הצליח, חשוב שההורה יתייחס במחמאה לדרך, לניסיון, למאמץ, ולא רק לתוצאה.
בסופו של דבר, כאשר ההורה משקף לילד כי כל ניסיון מקדם אותו אל עבר המטרה ומעודד את הילד, הילד ימשיך לנסות עד שיצליח. חשוב לציין כי לעתים ההורים חווים תסכול כשהילד לא מצליח לעשות דברים ולכן התגובה לכישלון או חוסר הצלחה צריכה להיות מכילה יותר ותומכת.
נסו לעשות שימוש בדברי עידוד למאמץ ולדרך שעושה הילד, ושימרו את דברי השבח לתוצאה, כאשר גם הם צריכים להיות מותאמים ובהתייחסות להישג הספציפי.
הכותבת היא רונית ורדי, מומחית לגיל הרך, מנחה פדגוגית ומנהלת הדרכה בחברה למתנ"סים הארצית