התפשטות נגיף הקורונה בישראל הביאה את משרד הבריאות להורות על בידוד בית, לכל מי ששהה בקרבת נשאים או חולים, למשך 14 יום. במשרד הבריאות מדגישים כי מטרת הבידוד הינה עצירת ההדבקה. יותר ויותר משפחות מגלות שהן צריכות לשהות בבידוד ביחד, חלקן לאחר חזרה מחופשה משפחתית בחו"ל וחלקן לאחר ששהו ליד אדם חולה.
חשוב לזכור שבכל זמן הבידוד אין לצאת מהבית, מה שיכול להיות קשה יותר למשפחות עם ילדים, שכולם בבידוד וחייבים להעביר 14 ימים רק בבית. משרד הבריאות מסביר שבמידה וישנם מספר מבודדים באותו משק בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.
אם אתם כבר שם והורו לכם על בידוד של כל בני המשפחה, נצלו את השהות בבית לכל מה שתמיד רציתם לעשות ולא הספקתם - לצבור חוויות משפחתיות וזמן איכות עם הילדים. אספנו רעיונות לפעילויות מגבשות לימים בבית.

משחקי קופסה

אנחנו בטוחים שיש לכם בבית לא מעט משחקי קופסה, כאלה שקניתם או קיבלתם בימי הולדת. רובם נחים על המדף ומחכים לזמן מתאים למשחק. זה הזמן לאסוף את כל משחקי הקופסה ולבדוק מה אהבתם ומה עוד לא בדקתם. יום משחקי קופסה הוא יום מגבש. מלבד משחקים תוכלו לראות איך כל אחד מהילדים מתמודד עם הפסד או ניצחון, כמה קשה לילדים לחכות לתורם במשחק ואולי אפילו לעזור להם להתמודד עם הקשיים.
תנו לכל אחד מבני המשפחה לבחור משחק אחד אותו משחקים כולם, וכדי שהיום הזה יהיה נעים וזורם, כדאי לתאם ציפיות לפני המשחקים: כמה זמן נשחק בכל משחק ואיך מתמודדים עם הפסדים וניצחונות.
דליה כהן, מנהלת מרכזי העשרה למשפחה בחברה למתנ"סים הארצית, ממליצה לבחור משחקי אסטרטגיה כגון דמקה, שחמט, או מונופול. "דרך המשחקים האלה תוכלו להעביר לילדים מסרים של טקטיקה, חשיבה, דחיית סיפוקים וגם כיצד מפרגנים למנצח ואיך להפסיד בכבוד".
כהן חושבת שניתן לשחק במשחקים קיימים, אבל כדאי גם לחשוב על משחקים חדשים: "למדו את הילדים משחק שהם לא מכירים כלל. העלו מהזיכרונות שלכם כילדים את המשחקים שאהבתם ושחזרו אותם, כמו משחק הצוללות המשותף על דף נייר משובץ, ארץ עיר, הסיפור שאינו נגמר ועוד. כך תוכלו לאפשר להם להציץ אל עולמכם כילדים וללמד אותם על משחק משותף בעידן טרום המסכים".

3 צפייה בגלריה
להעביר לילדים מסרים של טקטיקה, חשיבה, דחיית סיפוקים
להעביר לילדים מסרים של טקטיקה, חשיבה, דחיית סיפוקים
להעביר לילדים מסרים של טקטיקה, חשיבה, דחיית סיפוקים
(צילום: shutterstock)

מאסטר שף - יום בישול ביתי

טוענים שאוכל מנחם, אבל גם בלי לחפש נחמה בבידוד, כדאי לנצל את הימים בבית לתזונה נכונה וטעימה. אפשר לוותר על השניצל והצ'יפס לטובת יום בישול ביתי. המטרה להכין אוכל טעים ובדרך אתם יכולים לקבל השראה מכל תוכניות הבישול.
כדאי להתחיל בבחירת תפריט ובחיפוש מתכונים ולשתף את כל בני המשפחה בבחירה. אם אתם חובבי בישול, אתם יכולים לבחור מדינה ולהכין מתכונים שמאפיינים את המדינה, כמו פיצות ופסטות ליום בישול איטלקי או יום בישול סיני. אפשר גם לערוך תחרויות בישול וכמובן תחריות ניקיון, לאחר כל הבלגן במטבח.
ורד יפה חאיק, דיאטנית קלינית, מסבירה שלהכנה משותפת יש יתרונות, החל מהעצמה ותחושת שייכות של הילדים ועד הרצון שלהם להתנסות יותר במה שהכינו: "כשמכינים יחד יש סיכוי גדול יותר שהילדים יסכימו גם לטעום וכך להגדיל את המגוון שנאכל. ההכנה המשותפת היא חלק מבילוי משותף ומזמן איכות משותף, וזהו כר מצוין לשיח על מגוון נושאים, וגם על נושא תזונה, אוכל ואכילה".

3 צפייה בגלריה
לא רק שניצ'ל וצ'יפס - אפשר ללמוד לבש
לא רק שניצ'ל וצ'יפס - אפשר ללמוד לבש
לא רק שניצ'ל וצ'יפס - אפשר ללמוד לבש
(צילום: shutterstock)

עושים סדר בבית

כמה פעמים התלוננתם על כמויות המשחקים והספרים שלהם ועל הבלגן בחדרים? כמה פעמים הבטחתם לעצמכם, שתעשו סדר עם הילדים? הנה הזמן הזה הגיע ואפשר לעבור מדף מדף ולראות מה נחוץ ומה פחות. אפשר להכין עם הילדים ארגז תרומות של משחקים שניתן לתרום ולמיין את כל המשחקים בחדר ואת הצעצועים.
סדר בחדרים הוא זמן לדבר על תרבות הצריכה שלנו ועל הקניות שאנחנו עושים. אפשר לבדוק איפה המשחקים שלנו מיוצרים, לחשוב כמה פעמים שיחקנו איתם ולצאת עם תובנות על כמות המשחקים ועל קניות.
קראו עוד:

יום קולנוע

אתם כבר בבית עם הילדים, אז למה לא להכיר להם את כל הקלסיקות שאנחנו גדלנו עליהן? בידוד ביתי הוא זמן נהדר למרתון סרטים. אפשר להכין פופקורן ואם אתם ממש יצירתיים, אפשר להכין כלי אישי לפפקורן לכל אחד מבני הבית, ולארגן את הסלון כקולנוע.
ערכו את רשימת החלומות שלכם, את הסרטים שהכי אהבתם לראות כילדים או כבני נוער ובמקביל תנו להם לארגן רשימת סרטים, שהם אוהבים לראות. עכשיו מה שנשאר לעשות זה למצוא את הסרטים ברשת או בנטפליקס ולראות ביחד.
סרטים ישנים כמו אי - טי או הסיפור שאינו נגמר יראו לילדים בטח מיושנים, אבל הם דרך מצוינת לתת להם לצלול קצת לעולם הילדות הקסום שלנו.

3 צפייה בגלריה
אם אי אפשר לצאת לקולנוע נביא את הקולנוע אלינו
אם אי אפשר לצאת לקולנוע נביא את הקולנוע אלינו
אם אי אפשר לצאת לקולנוע נביא את הקולנוע אלינו
(צילום: shutterstock)

יום אוהלים

אולי אי אפשר לצאת מהבית, אבל זה לא אומר שאי אפשר להביא את החוץ פנימה. אם בסוף שבוע רגיל הייתם בוחרים יעד לטיול, יוצאים לראות רקפות ואולי אפילו מבלים בקמפינג עם מגדיר צמחים, אפשר לבנות אוהלים בבית ולצאת לקמפינג בלי יתושים וחול. אין לכם אוהל? בנו כזה מסדינים. אם הייתם בצופים אתם יכולים ללמד ילדים קשירות וכפיתות.
כדי להעביר עוד זמן, תנו להם דפים וצבעים, שיכינו פרחים ופרפרים, לאווירת אביב ולקמפינג מושלם. אפשר לפתוח את מגדיר הצמחים ולהבין אילו צמחים פורחים בעונה זו ולצייר אותם וללמוד עליהם. בסוף היום אל תשכחו לפתוח שקי שינה ולישון ביחד באוהל.

מחפשים את המטמון

אנחנו רגילים לשחק את המשחק הזה בימי הולדת בחוץ או בתנועת נוער, אבל בדיוק כמו יום אוהלים, גם כאו ניתן להפוך את הבית למגרש משחקים ולשחק עם הילדים. אחרי שתסבירו את כללי המשחק אפשר לבקש מהם להחביא את המטמון, לצייר מפה ולפזר רמזים. המטמון לא חייב להיות מתנה או פרס מוחשי, הוא יכול להיות גם תכנון יום כיף עתידי, לאחר הבידוד, או בחירת סרט לצפייה בבית.