מחקר חדש קובע: בני נוער שחוו פגיעות והצקות על רקע משקלם ודימוי הגוף שלהם נוטים לצרוך יותר אלכוהול וסמים בהשוואה לבני נוער אחרים.
המחקר נערך במרכז הרפואי לילדים בקונטיקט, והשתתפו בו 1,344 בני נוער בגילים 11־14 ממספר בתי ספר ציבוריים מהעיר הרטפורד. על פי ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת האמריקאי Psychology of Addictive Behaviors, יותר ממחצית המשתתפים ‑ 55 אחוז ‑ דיווחו שעברו הקנטות על רקע משקלם, בין אם היו בעודף משקל ובין אם היו במשקל רגיל. כשמדובר במי שנמצא בעודף משקל המצב מחמיר: 75 אחוז מהנערות ו־71 אחוז מהנערים במצב זה דיווחו שעברו פגיעות על רקע משקל או צורה חיצונית.
קראו עוד
החוקרים ביקשו מהמשתתפים לדווח על הרגלי השימוש שלהם באלכוהול וסמים ‑ והמסקנה הייתה מדאיגה. שיעורי שתיית האלכוהול ועישון הסמים בקרב בני הנוער שחוו בריונות בגלל משקלם היו גבוהים במיוחד: 16% מהם שתו אלכוהול, 9% היו מכורים לאלכוהול ושתו באופן יומיומי ו־7% עישנו מריחואנה. בבדיקה חוזרת לאחר חצי שנה, התברר כי אצל מי שסבלו מהצקות באופן עקבי, המספרים רק גדלו. בנוסף, בנות שחוו פגיעה מצד קרוביהם (חברים ובני משפחה) על רקע משקל וצורת גוף דיווחו על שיעורים גבוהים יותר של שתיית אלכוהול וצריכת סמים בהשוואה לבנים שחוו פגיעה שכזו.

1 צפייה בגלריה
עודף משקל
עודף משקל
יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלת מעודף משקל
(צילום: shutterstock)

פרופ' כריסטין מקולי אוחנסיאן, מומחית לרפואת ילדים ופסיכיאטריה באוניברסיטת קונטיקט ואחת מעורכות המחקר, אמרה כי "על בתי ספר לתת את הדעת ולטפל באופן ספציפי בתופעה של הקנטות ופגיעות הקשורות למראה החיצוני, על מנת למנוע צריכה מסוכנת של אלכוהול ושימוש בסמים בקרב בני הנוער". לדבריה, גם על ההורים מוטלת אחריות: "חלק מהפגיעות וההקנטות על רקע המשקל הגיעו מההורים או האחים של בני הנוער. המשפחה צריכה לגלות יותר רגישות וחמלה בכל העיסוק בדימוי גוף".
ד"ר רז הגואל, המנהל הרפואי של "המרכז לטיפול בהשמנה", אמר כי "אותם נערות ונערים יגדלו עם דימוי עצמי ודימוי גוף נמוכים, ולכן הם בסיכון גדול יותר לצרוך אלכוהול וסמים בגיל צעיר. צריך לפעול בכל המסגרות החינוכיות על מנת להקטין את התופעות של בריונות, הקנטות והשפלות ילדים בשל משקלם וצורת גופם, ובמקביל לפתח התערבויות קליניות לטיפול בעודף משקל ובהשמנה כבר בגיל הנוער בשילוב אנשי מקצוע מומחים בתחום".
על פי הנתונים של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלת מעודף משקל ומהשמנת יתר ‑ כ־62 אחוזים מהגברים ו־55 אחוזים מהנשים בגילים 20־64. בשנת 2018, 6.9 אחוזים מהילדים בגילי שבע סבלו מהשמנה.