בשיתוף שופרסל
מאחורי כל תות יש סיפור על צמד אחים ממושב בשרון. מאחורי כל בננה מסתתרת משפחה של חקלאים שממשיכה את המסורת. אלו הסיפורים של המשפחות החקלאיות שדואגות שתמיד תהיה על המדפים תוצרת חקלאית טרייה וטעימה במשך עשרות שנים. כיצד הן התמודדו עם האירועים הביטחוניים ועזיבת העובדים הזרים? וכיצד תמכה בהם רשת שופרסל במגוון דרכים יצירתיות?
3 צפייה בגלריה
אילן יוחנן - יבולי השדות
אילן יוחנן - יבולי השדות
אילן יוחנן - יבולי השדות
(יבולי השדות)
"גם בזמנים קשים, אנחנו לא עוזבים את הייעוד שלנו"
אילן יוחנן ממושב עין הבשור הוא דור שני לחקלאות, שאחרי קריירה משטרתית החליט להמשיך את הדרך המשפחתית ולהקים עם אשתו משק, אשר מתמחה כיום בצמחי תבלין וחסות. "חקלאות זה מקצוע שנולדים איתו, לא כזה שבוחרים. זו דרך חיים", אומר אילן. "כל יום יש התמודדות חדשה ולא צפויה. התגמול הכספי הוא לא הסיבה שהחקלאים ממשיכים - התגמול האמיתי הוא התשוקה והסיפוק מכך שאתה מייצר תוצר מאפס, שמגיע לאנשים עד לצלחת. גדלתי כחקלאי מהבית, ספגתי חקלאות בעורקיי".
בשבת של ה-7 באוקטובר יוחנן נקלע לקרב עם עשרות מחבלים שתקפו את המושב. אחרי שכל המשפחות פונו מהיישוב, אילן נותר עם חקלאים אחרים כדי להמשיך לעבד את השדות. "אין לנו ברירה, אנחנו לא יכולים לעזוב. צמח זה כמו תינוק, צריך לדאוג לו 24 שעות ואי אפשר להשאיר אותו לבד. גם כשהלב התפוצץ מפחד - ידעתי שזו המציאות שלנו וכאן ביתנו".
3 צפייה בגלריה
החקלאי רונן כהן - חוות השקמים
החקלאי רונן כהן - חוות השקמים
החקלאי רונן כהן - חוות השקמים
(מתוך דף הפייסבוק של שופרסל)
"מה שמשך אותי לחזור לחקלאות הוא ההרגשה שמגלים ומייצרים משהו כאן בישראל"
רונן כהן מחוות שקמים הוא דור שני לחקלאים, אשר החליט אחרי לימודי משפטים לחזור לחקלאות ולהמשיך את דרכו של אביו, שגידל ירקות מהיום הראשון בישראל אחרי שעלה מעיראק. היום מגדלים בחווה המשפחתית ברוקולי, כרישה, עגבניות תמר, עגבניות שרי, פלפל חריף ומלון. "מה שמשך אותי חזרה זה העבודה בשדה, ההרגשה שאתה מגדל ומייצר משהו, וכן, גם קצת ציונות".
אחרי אירועי ה-7 באוקטובר נשארה בחווה קבוצת עובדים מצומצמת, "איתם יצאתי לעבודות דחופות כדי להשאיר את העסק בחיים". כמות המתנדבים שהגיעו למשק ריגשה אותו. "אני מחזיק את המשק ממש בקושי רק בזכותם. מחזק לראות סולידריות ואנשים שאכפת להם מהחקלאות ומאיתנו".
החיים שלנו תותים - האחים ראובן בדש ואורלי חדד מגדלים בכיף בשרון
ראובן בדש מגדל כבר 40 שנה תותים במושב פורת בשרון. אחותו, אורלי חדד, הצטרפה אליו בשנים האחרונות ויחד הם אחראים ליותר מ-100 דונם של תוצרת - בקיץ עגבניות שרי ובחורף תותים.
אורלי מספרת כי "כיף לעבוד בחקלאות. קמים בכל בוקר לטבע ומבחינתי זה לחיות את החלום. בחקלאות הדברים קורים לאט ורואים איך הכל מתפתח והופך לתוצרת".
על רקע אירועי ה-7 באוקטובר, בדש וחדד החליטו להקים גידולי תותים על כל השטח, קיבלו אליהם מתנדבים והמשיכו במלוא המרץ עם העובדים שבכל זאת נשארו. "כמות המתנדבים ריגשה אותי. לשמחתי העובדים המקסימים נשארו לויאליים למרות הקשיים", אומרת אורלי.
בכל הנוגע לעבודה המשפחתית הצמודה, אורלי אומרת כי "כיף לנו ביחד. הסנכרון מקסימלי ואנחנו משלימים אחד את השניה".
"סבא היה גאה, אין לנו ספק"
ברק ויאיר אבני הם בני 26 ו-34, צעירים יחסית למרבית החקלאים בישראל, אך הם החליטו שהם ממשיכים את הדרך של סבם, שנטע את מטע הבננות הראשון במושב גבע כרמל והקים את אחד מבתי האריזה הראשונים בישראל, ושל אביהם שהמשיך במסורת. "כל המשפחה המורחבת בתחום", אומר ברק. "זה עובר ב-DNA אצלנו".
עם פרוץ המלחמה ובשיא העונה, ברק ויאיר גויסו למילואים. אביהם הוא זה שנכנס לסייע שוב לעסק ומצא את עצמו נוהג בטרקטור, מתרוצץ בבית האריזה וקוטף בננות.
ברק מספר כי "אחרי הצבא עבדתי בסטארט-אפים, אני עורך דין במקצועי. יש משהו בעולם החקלאות, בלא להיות קבור במשרד אלא להסתובב ולהנות מהטבע ולעבוד עם המשפחה. אין לזה תחליף". יאיר מוסיף ואומר כי "זה תחום מעניין ויש הרבה מה ללמוד, לפעמים אפילו מפתיע עד כמה. מעבר לזה, אנחנו לא רק שותפים בעסק אלא גם חברים טובים".
השניים מביאים גם חדשנות לעסק, "הרבה ידע מהאקדמיה ומעולמות של ניתוח דאטה", מסביר ברק. ברמה הערכית, לדבריו, "היום יש המון שליחות בלהיות חקלאי, במיוחד החקלאים בצפון או בעוטף, הם שומרים על המדינה. במלוא מובן המילה".
3 צפייה בגלריה
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
(אלעד גוטמן/באדיבות שופרסל)
שופרסל השיקה תכנית סיוע לחקלאים בדרום, בצפון ובכל רחבי הארץ
קבוצת שופרסל נרתמה לסייע לחקלאים דרך תכנית סיוע, הכוללת אספקת אשראי והקדמת תשלומים, רכישה של כל סחורת הפירות והירקות ללא בקרת האיכות המבוצעת בשגרה. מנהלי הרשת סיירו בכל הארץ כדי להקשיב לצרכים של החקלאים והחקלאיות מתוך מטרה לעזור להם מול גורמי מדינה ורגולציה, ועובדי הרשת התנדבו בשדות ובמטעים. בנוסף, הרשת התחייבה כי בכל רגע נתון 90% מהסחורה החקלאית הנמכרת בסניפים תהיה מתוצרת ישראלית.
ברק מספר כי "הקניין של שופרסל, איתו אנחנו עובדים מעל 30 שנה, תמך ועזר ודיבר איתי בכל יום בטלפון. בחלק מהמקרים הוא אפילו הגיע לשטח ועזר בתפעול. קיבלנו תמיכה מדהימה, הרגשנו שאנחנו חלק מהמשפחה".
גם אילן מספר כי "קיבלתי משופרסל תמיכה, אוזן קשבת וחיבור חם, לצד סיוע כמו מקדמה על חשבון שיווק עתידי. זה מחמם את הלב".
רונן מספר כי "שופרסל הוא הלקוח הכי גדול שלי, העוגן החקלאי שלי. יש לנו מערכת יחסים ארוכת שנים של שיתוף פעולה פורה. הם גם היו הראשונים שהתייצבו כאן בפורום נרחב של ההנהלה. התמיכה של שופרסל גרמה לי להבין שאני לא לבד וזה מחזק ובונה".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 07:00, 02.01.24