מאות אלפי בני נוער בוחרים להיכנס לשוק העבודה בתקופת הקיץ ולהרוויח בעצמם כסף. הורים שהחליטו שיש בכך ערך, לא תמיד מכירים את הזכויות, החובות והנהלים הכרוכים בכך, כלכלית ורגשית גם יחד. מה נותנת העבודה לבני הנוער? האם היא מתאימה לכולם? איך מכינים את הילדים לעבודה, ומה עושים אם יש בעיה? המדריך המלא של ynet הורים לעבודות הקיץ.
3 צפייה בגלריה
עבודות קיץ לבני נוער, המדריך המלא
עבודות קיץ לבני נוער, המדריך המלא
עבודות קיץ לבני נוער, המדריך המלא
(צילום: shutterstock)
מה עבודות הקיץ נותנות לבני הנוער? "לצד ההיבט הכלכלי, מקום עבודה בגיל ההתבגרות תורם מהבחינה רגשית, כי הוא יכול להוביל לפיתוח תחושת מסוגלות עצמית, ללמד את הילדים איך הדברים מתנהלים בעולם האמיתי, לקחת אחריות, לתפקד גם כשהם עייפים או חסרי כוחות, וללמד להתנהל נכון עם כסף. מקומות עבודה הם גם שיעור מצוין ביחסי אנוש שכן הם מזמנים מצבים מורכבים מול חברים לעבודה, מול הבוס ומול לקוחות", מסבירה אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית ומטפלת רגשית בילדים ובנוער.
קראו עוד:
ומה הן דורשות מהם? "מעבר לתפקיד שהם נדרשים למלא, בני הנוער צריכים ללמוד להביע את עצמם, לומר כשמשהו מציק להם או מרגיש להם לא הוגן, להתנהל בצורה שיתופית עם חבריהם לעבודה, ולעשות גם דברים שהם לא בוחרים או רוצים. לעיתים מקום עבודה מייצר מסגרת חברתית חלופית או נוספת לזו הקיימת, ומספק אפשרויות להיכרויות שונות וחדשות שהן מחוץ ליום יום של בית הספר והשגרה".
אסנת גרתיאסנת גרתי
האם הורים צריכים להתערב? "חשוב שההורים יהיו מעורבים ויידעו מי עובד איתם, איך היחסים עם הממונים, האם מתייחסים לילדיהם באופן נאות ועם אילו אתגרים הם מתמודדים. שיח פתוח ותומך בבית יכול לסייע לבני נוער לצלוח מצבים מורכבים בעבודה, ולתת להם כלים וכיוונים להתנהל נכון, לעמוד על שלהם ומצד שני - לא לשבור את הכלים. כמובן שאם הנער או הנערה עדינים ופגיעים מבחינה רגשית, צריך לעקוב אחרי מצבם ולראות שאינם במצוקה, כי לפעמים בני נוער מגיעים למקומות תעסוקתיים שבהם רמת הלחץ גדולה עליהם מבחינה רגשית. ואם ההורים מתרשמים שסיטואציית העבודה לא משפיעה עליהם לטובה, תמיד אפשר ללכת לאחור. להפסיק להגיע למקום עבודה מסוים ולנסות משהו אחר, מתאים יותר".
  • יישומון עבודה + של הסתדרות הנוער העובד והלומד >>

הכנה לעבודה ומעורבות הורית

בסקר של הסתדרות הנוער העובד והלומד שנערך השנה, 70% מההורים לבני 14-19 העידו כי ילדיהם עובדים כיום או עבדו בשנה החולפת, ו85% מהם תומכים בבחירת ילדיהם לעבוד. כ-78% מההורים דיווחו כי הם מודעים רק באופן חלקי לזכויות המגיעות לילדיהם העובדים, ו-62% מהם לא יודעים כיום למי ניתן לפנות במקרה שנוצלו בעבודה.

מור שמיר, מדריכת הורים ויועצת זוגית לקשב וריכוז ולהורות הייטקיסטית, רואה במעורבות ההורית רכיב קריטי להצלחה. "זה לא כל כך מובן מאליו שילד מחליט להצטרף למעגל העבודה, ועוד פחות מובן מאליו לנו ההורים מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו להתחיל את חייו כאדם עובד ברגל ימין ועם חוויה מחזקת", היא אומרת.
איך מחזקים את הילדים? איזה כלים נוכל לתת להם? "זכרו שכשהילד שלנו מתחיל לעבוד, יש מקרים שבהם המעסיק הוא בגיל של ההורים. פער הגילים הזה מייצר את הצורך שלנו ההורים להכין אותו למציאות, לעזור לו לזהות מקומות שעליו להיזהר מהם, ולבדוק איתו יחד מה יכול לעזור לו להתמודד עם המשימה בצורה מוצלחת.
מור שמירמור שמירצילום: עדי גילגון כץ
"כדאי להתחיל ולהדגיש את היכולות שלהם ואיך הם יעזרו ויתרמו בעבודה. למשל, לילד שהולך למכור גלידה, נספר על היכולות החברתיות שלו שיעזרו ליצור לקוח מרוצה. לילד שהוא 'ליצן' מטבעו, נזכיר שהיכולת שלו להצחיק עוזרת לאנשים להיות שמחים לידו, והיא גם תוביל את המעסיק להיות מרוצה. חשוב שניתן דוגמאות ספציפיות ליכולות רלוונטיות לעבודה שהם הולכים אליה".
איך נדע אם הילדים מוכנים לעבודה? "חשוב שאנחנו נהיה אלה שנדריך את הילדים ונספר להם את מה שאנחנו חושבים שחשוב שהם יידעו על עולם העבודה. רק כשניקח את האחריות למשימת ההדרכה הזו, נדע בוודאות שהילד מוכן ומכיר את כל ההיבטים. לדוגמה, האם יש חוזה שהוא חותם עליו, האם הוא יודע בוודאות מתי מקבלים משכורת ומהי המשכורת שמשולמת. האם הוא יודע כמה משמרות בשבוע הוא יוכל לקבל, איך יגיע ובאיזו שעה יצטרך לחזור".

מדריך הזכויות והחובות

בהסתדרות הנוער העובד והלומד ניסחו את הזכויות והחוקים המעודכנים לעבודות בני נוער. הנה הדברים העיקריים:
מאיזה גיל מותר להתחיל לעבוד? בני נוער מגיל 14 יכולים להשתלב בשוק העבודה בתקופת החופש הגדול. בשנת הלימודים ניתן לעבוד מגיל 16 ומעלה, או מגיל 15 באישור משרד החינוך.


איזה מסמכים דרושים לפני שמתחילים? חשוב לדרוש מהמעסיק הודעה בכתב עם פרטי החברה ואמצעי יצירת קשר עם המעסיק, את תנאי ההעסקה וכרטיס עובד (טופס 101). מסמכים אלו יעזרו להבטיח שהמעסיק לא יתחמק וששכר העבודה ישולם.
מה שכר המינימום שחייבים לקבל וממתי? המעסיק חייב לשלם על כל שעת עבודה, כולל שעות התלמדות ולפי שכר המינימום השעתי הקבוע בחוק. לגילי 14-16 שכר המינימום השעתי הוא 21.45 שקלים. בגילי 16-17 שכר המינימום הוא 21.98 שקלים, בגילי 17-18 השכר השעתי הוא 25.43 שקלים, ומגיל 18 ומעלה - 29.12 שקלים.
3 צפייה בגלריה
טבלאות
טבלאות
(נתונים באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד)
כמה שעות עובדים ביום? ומה עם שעות נוספות? על פי חוק אסור להעסיק בני נוער יותר משמונה שעות ביום או 40 שעות בשבוע, וגם לא בשבת. התשלום לשעות נוספות או לעבודה בשבת הוא על פי שכר המינימום שנקבע למבוגרים.
3 צפייה בגלריה
טבלאות
טבלאות
(נתונים באדיבות הסתדרות הנוער העובד והלומד)
מה עם הפסקות וימי חופש? ביום עבודה של יותר משש שעות, המעסיק חייב לתת הפסקה של 45 דקות, ולפחות חצי שעה רצופה. במקרה כזה, מותר למעסיק לנכות את ההפסקה מהשכר. ומה עם חופש? משרה מלאה מזכה ב-18 ימי חופש בשנה, במשרה חלקית מחושבים הימים על פי היקף המשרה. בכל מקרה המעסיק מחויב לשלם בסיום העבודה את ימי החופש שלא נוצלו.
יש תשלום על נסיעות? החוק מחייב תשלום על הוצאות הנסיעה ולא יותר מ-22.6 שקלים ליום עבודה. קיימת החרגה על מי שגר במרחק של עד 500 מטרים ממקום העבודה או שתי תחנות אוטובוס. אם העבודה מסתיימת לאחר שעות פעילות התחבורה הציבורית, המעסיק חייב לשלם החזרים על נסיעה במונית.
מותר להעסיק בני נוער בלילה? בני נוער עד לגיל 16 יכולים להיות מועסקים רק עד השעה 20:00 בערב. מעל לגיל 16 ובחופש הגדול מותר לעבוד עד חצות, והמעסיק חייב לספק הסעה הביתה.
בני נוער משלמים מסים? נער המרוויח מתחת לסכום חודשי של 7,631 שקלים, ונערה המרוויחה מתחת לסכום של 8,516 שקלים, פטורים מתשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות.
איך שומרים על סביבת עבודה בטוחה? חשוב לוודא שבמקום העבודה יש תקנון למניעת הטרדות מיניות. בנוסף, קיימת בחוק מגבלה על סחיבת ציוד כבד (מעל 12.5 קילו לבנים ומעל שמונה קילו לבנות).
למידע נוסף על זכויות, חישובי שעות ופנייה ישירה במקרים של ניצול - הורידו את יישומון עבודה + של הסתדרות הנוער העובד והלומד
פורסם לראשונה: 20:08, 19.05.22