החששות נערמים בלי הפסקה. חשש מפיגועים, מחיזבאללה, מהחמאס ומתגובה איראנית משפיע על השלווה הנפשית שלנו ועלול לערער אותנו. כדי להתמודד עם חוסר הוודאות הנוכחי בחיינו, קודם כל עלינו להכיר בכך שאין לנו שליטה על מה שיתרחש, או לא. "מכיוון שאין שום דרך לשלוט במה שקורה עם הטיל האיראני, אנחנו צריכים לנסות לחיות את חיינו, להיות כמה שניתן רגועים ולא בעשייה מתמדת סביב החרדה", מסביר הפסיכולוג החינוכי גיל פלג. "חשוב לשמור על עצמנו כדי שנוכל לשמור על הילדים", הוא מדגיש.
השלב הראשון, מסביר פלג, הוא לוודא שאנחנו לא במצב של חרדה, שעלול להלחיץ את הילדים. "קודם כל, המבוגרים צריכים להוריד את סף החרדה שלהם. אם אנחנו כמבוגרים נצליח להוריד את סף החרדה שלנו, כבר עשינו 99 אחוז מהעבודה בשביל הילדים. אם הילדים לא שואלים אותנו שאלות על המצב, אין סיבה להציף את הנושא מיוזמתנו".
מה כדאי לעשות כדי להתמודד? "אפשר ללכת לדרך של הסחות דעת כמו טלוויזיה, לראות סדרה שהילדים אוהבים. מומלצת מאד פעילות גופנית, לצאת מהבית, לעשות ספורט, לא לשבת על הספה ולראות חדשות. כדאי לצאת לטבע ולפגוש חברים. לאכול משהו טעים, לעשות מקלחת ארוכה או ללכת לג'קוזי. אפשר גם לעשות מדיטציה ותרגילי נשימות".
2 צפייה בגלריה
תרגול נשימות
תרגול נשימות
(צילום: shutterstock)
אם הילדים שואלים שאלות, מה להגיד? "אם הילדים שואלים אותנו שאלה כלשהי על המצב, אפשר להסביר להם, למשל, שאנחנו מעדיפים להישאר ליד מרחב מוגן ולכן אנחנו מעדיפים ללכת לפארק ליד הבית. אם הם שמעו משהו בגן או בבית הספר והם שואלים, כמובן לדבר איתם. כל אחד צריך להגיד את האמת שלו, את הדרך שלו להסביר".
מה קורה אם שואלים שאלות ישירות? אם הילד שואל ישירות - 'לאיראנים יש פצצה?' אני מציע קודם כל לחשוב על התשובה שלנו. להגיד שאנחנו נדבר על זה בערב, לשתות כוס תה, לחשוב. לזכור שמה שאני מביא לילד, זה לא בהכרח מה שהוא שאל. אנחנו רוצים את טובת ילדינו, לכן לספר להם שלאיראנים יש פצצה, זה מוגזם, הארדקור. אין צורך בזה. אנחנו לא חייבים לענות להם מיד, אפשר לחשוב על תשובה שלא תלחיץ אותם".
אפשר להגיד "כרגע המצב לא טוב אבל בקרוב זה ישתפר"? "אם זה עובד בשבילך, בטח. התשובות הלא נכונות הן כאלו שמעוררות פאניקה בילדים. זו לא דרך מיטיבה עם הילדים. זה קשור הרבה לכוונות שלנו, שנהיה בכוונה להיטיב, להרגיע, לא לעורר פאניקה".
2 צפייה בגלריה
ילד הסובל מסטרס מחבק את אמא שלו
ילד הסובל מסטרס מחבק את אמא שלו
(צילום: shutterstock)
גם אלה בן אהרון, מורה בכירה לפילאטיס והבעלים של סטודיו נעים, הציעה להקפיד על תנועה מכל סוג כדרך להירגע ולשמור על איזון. הנה כמה תרגילי תנועה פשוטים שניתן לעשות בבית על מנת להירגע, גם ביחד עם הילדים.

תרגיל ראשון:

נשב זקוף.
ניקח אוויר, נרים כתפיים חזק לעבר האוזניים, נחזיק את האוויר.
לשחרר את האוויר בבת אחת.
אפשר תוך כדי השחרור לתת לקול של אנחה לצאת.
לחזור על הפעולה כמה פעמים.

תרגיל שני:

להצמיד אוזן ימין לכתף ימין.
לעבור לצד השני: אוזן שמאל לכתף שמאל,
למתוח את הצוואר ובחזרה למרכז.
נחזור על הפעולה כמה פעמים.

תרגיל שלישי:

לשלב את אצבעות הידיים זו בזו ולהפוך אותן לעבר התקרה,
להימתח גבוה כך שננסה להרחיק את הצלעות מהאגן.
נמתח את כל הרקמות סביב הבטן והגב,
להרפות כשמרגיש לנו נכון להרפות.

תרגיל רביעי:

נניח את יד שמאל על ברך ימין, נבצע רוטציה קלה לצד ימין בנשימה עמוקה.
בהוצאת אוויר, נחזור בחזרה למרכז.
נניח את יד ימין על ברך שמאל, נבצע רוטציה בנשימה עמוקה.
לחזור כמה פעמים.