לא נעים ולא קל להתגרש, אבל כשמעורבים בתהליך גם ילדים - כל העסק הופך למאתגר ומורכב שבעתיים. אחת הסוגיות המהותיות והרגישות ביותר שעל ההורים להתמודד איתן במהלך הליך הגירושין היא סוגיית המשמורת על הילדים וקביעת הסדרי הראייה. לעיתים קרובות המשמורת הופכת לנקודת המחלוקת העיקרית בין ההורים המתגרשים, ועלולה להוביל לעימותים ולחיכוכים, שמשפיעים לרעה על הילדים.

המעבר משימוש במושג "משמורת" ל"אחריות הורית"

כיום נטיית בתי המשפט היא לא להשתמש במושג "משמורת" אלא במושג "אחריות הורית", שכן זו נובעת מעצם היותם של שני ההורים האפוטרופוסים הטבעיים של הילדים. לא פעם הגדרתו של הורה אחד כ"משמורן" רק מעצימה את הסכסוך בין ההורים. בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נקבע כי כל החלטה עקרונית ביחס לילדים צריכה להתקבל במשותף על ידי שני ההורים. אולם לעיתים, במקרים שבהם עצימות הסכסוך בין ההורים גבוהה ומתעורר קושי בקבלת החלטות בעניינים שאינם מהותיים – בית המשפט כן יקבע הורה משמורן שיוכל לקבל החלטות אלה לבדו, על מנת לאפשר שגרת חיים תקינה, ולהביא לירידה בעוצמת הקונפליקט בין ההורים.

כיצד נקבעים חלוקת זמני השהות?

השיקול העליון תמיד יהיה טובתו הכוללת של הילד - פיזית, רגשית וחינוכית. ברוב הסכסוכים שעניינם חלוקת זמני השהות, שני ההורים אוהבים את ילדיהם והם הורים טובים ומיטיבים עימם, אבל סכסוך הגירושין גורם לא פעם להקטין את יכולות ההורה האחר, והילדים הם אלה שניזוקים מהמתח שבין שני ההורים. מאחר שבפני בית המשפט מונחות טענותיהם של שני הצדדים, שהן לרוב מנוגדות, נדרש בית המשפט לעזרת מומחים. לשם כך הוא ימנה פקידת סעד, שהיא בעלת המומחיות והניסיון הנדרשים על מנת לבחון מהי טובתו של הילד במקרה הספציפי ולהציג בפני בית המשפט תסקיר אובייקטיבי ומקצועי שיסייע לו להכריע בסוגיה.
2 צפייה בגלריה
ניכור הורי
ניכור הורי
הילדים הם אלה שניזוקים מהמתח שבין שני ההורים
(צילום: Shutterstock)
ברוב המקרים חלוקת זמני השהות תהיה כזו שהילדים שוהים ולנים אצל האב פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני, ובשאר הימים הם אצל האם. במקרים אחרים, שבהם חלוקת זמני השהות זהה, הילדים לנים לילה נוסף אצל ההורה שהם אינם שוהים אצלו במהלך סוף השבוע (יום מתחלף). בנוסף, הילדים שוהים אצל כל אחד מההורים מחצית מחגי ישראל ומהחופשות במוסדות הלימוד. במקרים שבהם אחד ההורים אינו יכול להתחייב לזמני שהות נרחבים ורוב האחריות מוטלת על כתפי ההורה האחר, שנאלץ להפסיד ימי עבודה בעקבות מחלות ילדים, שביתות, מלחמות ועוד, בית המשפט יכול ואף קובע שיפוי כספי להורה הנושא בנטל.
חשוב לציין ולזכור, כי ההורה שהילדים נמצאים איתו, אחראי באותם ימים לכל הפעילויות שלהם, חוגים, הכנת שיעורי בית, אירוח חברים ועוד. כמו כן, אם הילד מתעורר חולה בבוקר, האחריות לטפל בו מוטלת על ההורה שבביתו התעורר.

האם אחריות הורית תלויה בחלוקת זמני השהות?

כאמור, השימוש במושג "משמורת" ו"משמורת משותפת" הולך ומתמעט. האחריות ההורית המשותפת של ההורים כלפי ילדיהם אינה תלויה בחלוקת זמני השהות.

ההסדר שתופס תאוצה בין זוגות גרושים - נסטינג

הסדר מיוחד שהולך וצובר פופולאריות בשנים האחרונות הוא "נסטינג" (Nesting). הפירוש המילולי של נסטינג הוא קינון. בשונה מההסדרים ה"רגילים" שבהם הילדים עוברים מבית לבית על פי חלוקת זמני השהות, בהסדר של נסטינג, ההורים הם אלה שבאים והולכים ושוהים בבית על פי חלוקת זמני השהות המוסכמת. הסדר כזה מאפשר לילדים יציבות מרבית במטרה למזער את ההשלכות של הגירושין עליהם. הסדר של נסטינג הוא הסדר ביניים לתקופה קצובה והוא יצליח רק כאשר הוא נוח ומתאים לשני ההורים.
2 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
חשוב לנסות לשמור על תקשורת תקינה
(צילום: Shutterstock)

ומה קורה כשההורים מתקשים להסתדר ולתקשר אחד עם השני?

הדרך הנכונה היא לשמור ככל הניתן על תקשורת עניינית ולא מתלהמת, רצוי בכתב ולא בשיחות טעונות רגשית. כדאי לשקול הליכים של גישור שיסייעו להגיע להבנות, ורק כמוצא אחרון כדאי לפנות להכרעה משפטית. חשוב מאוד להשאיר את הילדים מחוץ למתחים, ולאפשר להם לשמור על יחסים תקינים עם שני ההורים.
בסופו של דבר, חלוקת זמני השהות נועדה לשרת את טובתם וצרכיהם של הילדים. על ההורים הגרושים מוטלת האחריות, גם אם לעיתים היא קשה ותובענית, לפעול בהיגיון, בשיתוף פעולה ובכבוד הדדי, לצורך יצירת יציבות וביטחון בחיי הילדים ולמען התפתחותם התקינה. גם אם הקשר הזוגי מגיע לקיצו, ההורות המשותפת היא לכל החיים.

הכותבת היא עו"ד לדיני משפחה