רגע לפני שאני נשכבת על מיטת חדר הניתוח ושוקעת בשינה עמוקה, אני ניגשת לחלון המעבדה ופוגשת את האמבריולוגית שבעוד כמה רגעים תקבל לידיה את הביציות שלי. המפגש בינינו אורך פחות מ-20 שניות. היא מחייכת אליי בנימוס, שואלת לשלומי ומבקשת ממני להזדהות. אני מחייכת בחזרה, אומרת את שמי, מדקלמת את מספר תעודת הזהות שלי וזהו, המפגש מסתיים.
איך יכול להיות שאישה זרה מעבר לחלון, תיצור בעוד רגעים חיים חדשים לי ולבן זוגי, עוברים בני כמה שעות שיוחזרו לרחמי ואולי יהפכו אותנו להורים?
3 צפייה בגלריה
ליאת לפקוביץ'
ליאת לפקוביץ'
להכיר את האישה הזרה מאחורי החלון. ליאת לפקוביץ'
(צילום: אלבום פרטי)
למעלה מ-20 מחלקות IVF יש בישראל, בכל אחת מהן יש מעבדה ובכל מעבדה יש אמבריולוגים שאחראים על הפריית הביצית עם הזרע. החלטתי שאני רוצה להבין טוב יותר את המתרחש מאחורי הקלעים ולהכיר את הנשים מאחורי החלון הקטן. נפגשתי עם ד"ר יעל חריר, מנהלת מעבדת IVF, ורונה הלוי עמירן, אמבריולוגית בכירה.
איך הגעתן לזה? "עוד בתיכון התחברתי מאוד לתחומי הביולוגיה", מספרת הלוי עמירן. "כשלמדתי תואר בביולוגיה באוניברסיטה, המרצה הראה סרטון שמציג פרוצדורה של הפריה ונשמטה לי הלסת. מאז ידעתי שאמצא את מקומי במעבדת IVF".
ד"ר חריר: "שנים רציתי ללמוד רפואה ובסוף החלטתי שאני רוצה ללמוד ביולוגיה. אחרי סיום הלימודים חיפשתי תחום שישלב בין העולם הרפואי-טיפולי לבין הביולוגיה המדעית. כששמעתי שמחפשים אמבריולוגית, ידעתי שמצאתי את מה שחיפשתי".
העבודה שלכן מאוד טכנית. ד"ר חריר: "לצד השגרה שמתקיימת ברוב העבודות, יש המון סיפורים מרגשים בתחום שלנו. אני זוכרת שבתחילת הדרך הכרתי מטופלת שהייתה בטיפולים כבר 16 שנה ותהיתי איך יכול להיות שהיא עדיין ממשיכה בטיפולים למרות שיש לה מעט ביציות והפריות. יום אחד היא הגיעה וסיפרה שהיא בהיריון. קיבלתי שיעור גדול בחיים, הבנתי שיש ניסים ושאסור להתייאש".
"את מזכירה לי סיפור שקרה לי", מוסיפה הלוי עמירן בהתלהבות, "הייתה מטופלת שהחליטה להיות אם יחידנית והיו לה המון קשיים בחיים מלבד טיפולי הפוריות שעברה. הגיע יום שאיבת הביציות, ורק ביצית אחת הופרתה וזה העציב אותה מאוד. אחרי כמה ימים הביצית הזו הפכה לעובר, הוא הוחזר לרחמה ואחרי הריון קשה שכלל כמה סיבוכים, נולדה ילדה בריאה. מאז המקרה הזה אני מדגישה בפני מטופלות עם מעט ביציות שצריך רק עובר אחד מוצלח. אל תוותרו על התקווה".
כמטופלת פוריות, אני מאוד מתרגשת לשמוע על המקרים האלו, הם מעניקים אופטימיות, ולצד זה, יש לי גם חששות רבים. הזרע של בן זוגי והביצית שלי, מגיעים לידיכן, זו המון אחריות! זה לא מפחיד אתכן? ד"ר חריר: "זה בהחלט מלחיץ אבל לא מפחיד. כמנהלת מעבדת הפריה חוץ גופית אני בודקת את עצמי ואת התהליכים שמתבצעים במעבדה כדי שנהיה הכי טובים שאנחנו יכולים, אני נותנת כבוד לגודל האחריות שיש לי".
הלוי עמירן: "אותי זה מפחיד ומלחיץ בו זמנית. אני עושה את העבודה בחרדת קודש ומתייחסת במרב הרצינות לכל שלב בתהליך. ככל שהשנים חולפות אני צוברת ביטחון, ניסיון וטכניקות שמייעלים את העבודה, אבל כובד הראש והחשיבות של התפקיד תמיד לנגד עיניי".
3 צפייה בגלריה
יעל חריר ורונה הלוי עמירן
יעל חריר ורונה הלוי עמירן
''יש המון סיפורים מרגשים בתחום''. ד"ר יעל חריר ורונה הלוי עמירן
(צילום: אלבום פרטי)
איך אתן מרגישות מול מחדל החלפת העוברים באסותא שזעזע מטופלות פוריות ואת המדינה כולה? הלוי עמירן: "תחושה קשה, ליבי עם כל המטופלים המעורבים. מקרים כאלה הם הסיוט הכי גדול של העובדים, כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד יש נהלי עבודה הדוקים בתחום הזה".
ד"ר חריר: "זו אכן תחושה מטלטלת מאוד, מלחיצה. הרגשה שאם זה קרה במעבדה אחת, זה יכול לקרות בכל מקום ולכן כדאי להתייחס לזה כקריאת השכמה ולבדוק את עצמנו לעומק. יש לנו מחויבות לחדד ולחזק נהלים כדי לשמור עלינו ועל המטופלות והזוגות".
יש שינוי בעבודה שלכן מאז 7 באוקטובר? ד"ר חריר: "מתחילת המלחמה יש תחושה שאנשים מחפשים את התקווה, את הדבר שייתן להם אור בתקופה הזו. שמענו מטופלות שמספרות שלמרות שעד עכשיו הם לקחו את הטיפולים באיזי, עכשיו פתאום הן מרגישים שחייבים להעלות הילוך בנושא. נתקלנו גם בנשות מילואימניקים, שהבעל בכלל לא נמצא, והן מספרות שהן חייבות להמשיך בטיפולים אחרת הן ישתגעו. אנחנו עושים במעבדות כל מה שאפשר כדי לאפשר לזוגות להמשיך, כולל הקפאות זרע לגיבוי כשהבעל יוצא הביתה".

מידע נגיש

במקביל לעבודה האינטנסיבית של השתיים במעבדה הן פתחו עמוד אינסטגרם משותף ששמו E_Zuggiֹ במטרה להנגיש מידע אמין ומדויק בנושא הפריה חוץ גופית.
"הרעיון הנפלא הזה היה של יעל", מספרת הלוי עמירן. "העמוד נולד מתוך הצורך לעשות סדר למטופלות וזוגות שנמצאים בתוך תהליך של טיפולי פוריות ולשפר להם את ההרגשה שהם 'הולכים לאיבוד' תוך כדי התהליך. יש המון מידע על הנושא ברשתות, לעיתים הוא לא נכון ואף סותר".
ד"ר חריר מהנהנת בראשה להסכמה ומשתפת: "במשך שנים אני פוגשת במסדרונות בית החולים מטופלות מתוסכלות מחוסר הבנה. היו להן שאלות בלי סוף וחלקן אף ביקשו שנסביר להן במפורט מה אנחנו עושות במעבדה. הייתי יושבת ומסבירה להן. רציתי שיהיה מקום שבו אוכל להסביר את היתרונות והחסרונות של כל שיטה. הרבה נשים וזוגות עוברים את התהליך כמעט על אוטומט, הרופא נותן הוראות והם מבצעים. לא תמיד יש כוח להעמיק ולשאול שאלות וגם לא תמיד יש את מי לשאול. אמנם יש המון עמודים של רופאים ושל אחיות בנושא הפריה חוץ גופית אבל עם כל הכבוד, הם לא אמבריולוגים. האמבריולוג הוא זה שמכניס את הזרע לביצית ומנסה לייצר הפריה, הוא זה שבוחר האם העובר ראוי להחזרה או להקפאה. בעמוד אנחנו מציגות מידע חשוב מתחום ה-IVF שיוכל למקסם את הצלחת הטיפול כי אנחנו מאמינות שמגיע למטופלים ולמטופלות להכיר את כל האפשרויות הקיימות בפניהם".
3 צפייה בגלריה
יעל חריר מנהלת מעבדה להפריה חוץ גופית
יעל חריר מנהלת מעבדה להפריה חוץ גופית
''מגיע למטופלים ולמטופלות להכיר את כל האפשרויות הקיימות בפניהם''. ד"ר יעל חריר במעבדה
(צילום: רונה הלוי עמירן)
העמוד הוא לא רק מקור מידע. מטופלות, ביניהן גם אני, משתפות בו את הסיפור האישי שלהן, פורקות את הקושי. לוי עמירן: "נכון, העמוד נותן מענה אישי לכל מי שפונה וגם מאפשר למטופלות לשתף וללמוד, מה שמעניק להן ביטחון ושלווה בתהליך. זה אדיר בעיניי".
בכל קליניקה של רופא פריון שפגשתי יש קיר עמוס בתמונות של תינוקות שנולדו בליווי מילות הערכה ותודה, הזוגות והנשים יזכרו את הרופא ולא את האמבריולוגיות למרות ההשפעה הגדולה שיש לכן על התהליך. ד"ר חריר: "זה נכון, אבל זה לא חייב להיות כך. באופן אישי המציאות הזו מפריעה לי ואני מאמינה שאפשר לשנות אותה. בבית החולים שבו אני עובדת התחלתי להדריך מטופלות וזוגות שמגיעים לטיפול. אני מספרת להם מה אנחנו עושים במעבדה כדי שיהיו שותפים לתהליך שמתרחש מאחורי הקלעים. אני מאמינה שזה נותן להם שקט נפשי".
הלוי עמירן: "חשוב לציין שבבתי החולים הציבוריים נשמר איזשהו קשר ישיר מול המעבדה אולם ביחידות הפרטיות כמעט שלא. שם האמבריולוגיות נסתר מעיני המטופלות והזוגות. הייתי שמחה שכל מי שעובר ועוברת את המסע הזה ייחשף לצוות המעבדה, ולא כדי לקבל הכרה או תודה, אלא כדי שיבינו שהעבודה במעבדה היא לב ליבו של התהליך, שבלעדיה שום דבר לא היה יכול להתקיים".
אז הנה, עכשיו אתן בקדמת הבמה. יש משהו שתרצו להגיד למטופלות? "אתן גיבורות ממש! אין מילים לתאר את תעצומות הנפש שיש לכן כדי לצלוח תהליך שכזה פעם אחרי פעם!" עונה הלוי עמירן בחיוך ענק, וד"ר חריר מוסיפה: "אתן אמיצות. אל תפסיקו להאמין".

ליאת לפקוביץ' היא יוצרת תוכן בנושא IVF, יועצת זוגיות ומלווה נשים וזוגות בטיפולי פוריות
לעמודי הפייסבוק והאינסטגרם של ליאת
פורסם לראשונה: 09:55, 10.03.24