השעה 7 וחצי בבוקר. אתם לוקחים את הילד לבדיקת דם שגרתית. בדרך אתם מסבירים לו לאן אתם הולכים, מה צפוי לקרות ומבטיחים שהכול יהיה בסדר, זו רק דקירה קטנה. הוא נלחץ קצת אבל נראה שהוא מבין. אתם מגיעים לקופת חולים. האחות שולפת מחט ו-הופ! ההתנגדות מגיעה במלוא עוצמתה: צרחות שמרעידות את המרפאה מלוות בבכי היסטרי שאתם מתקשים להרגיע.
שגית אזולאי מתל אביב מכירה היטב את הסיטואציה הזו. רומי, בתה בת ה-14, מתקשה להתמודד עם בדיקות רפואיות מאז שהייתה קטנה. בדיקות דם הן הבעייתיות ביותר. למרבה הצער, לרומי יש תסמונת גנטית נדירה המאופיינת בעיכוב התפתחותי גלובלי. המשמעות היא שהיא התחילה ללכת רק בגיל 4, ומבחינה מנטלית מתנהלת כמו ילדה בת 5. השנים הראשונות לחייה כללו ביקורים רבים אצל רופאים וכמובן, לא מעט בדיקות שרומי מתנגדת אליהן בכל כוחה. והכוח רק גדל עם השנים: "היום היא כבר מאוד חזקה. בכל פעם שניסינו לעשות לה בדיקות דם היו יחד איתנו בין שלושה לארבעה אנשי צוות שהחזיקו אותה. בפעם האחרונה היא כבר לא נכנסה למרפאה, היא ידעה בדיוק מה הולך לקרות".
2 צפייה בגלריה
רומי אזולאי
רומי אזולאי
מתנגדת בכל כוחה לבדיקות דם. רומי והוריה
(צילום: אלבום פרטי)
רומי היא כמובן לא היחידה. יש המון ילדים שלא מאפשרים לבצע בהם בדיקות פשוטות ובדיוק עבורם נפתחה לאחרונה מרפאת ברי"א (בירור ואבחון המותאמים אישית לילדים) בבית החולים ספרא לילדים בשיבא. למרפאה שני יעודים מרכזיים: ביצוע פעולות רפואיות קלות בילדים שסף החרדה שלהם גבוה וביצוע בירור רפואי מקיף ללא צורך להתאשפז בבית החולים.
פרופ' יעל לוי-שרגא, מנהלת אשפוז יום ילדים בספרא, מסבירה כי הצורך בהקמת מרפאה כזו עלה משיחות עם הורים: "יותר ויותר הורים תיארו את הקושי בבצוע פעולות רפואיות שנחשבות קלות, כאלה שרמת הכאב בהן אינה גבוהה, אבל עבור הילד ההיא גורמת לחרדה ומצוקה, כמו בדיקות דם. בחלק מהמקרים, הילד מסרב לשתף פעולה והבדיקה לא מתבצעת בכלל, מה שפוגע במעקב הרפואי הנדרש. אם עד היום היה מקובל להחזיק את הילד כדי שלא יזוז בעת הבדיקה, המטרה שלנו היא שהילד יעבור את הבדיקה ללא חרדה, ללא אי נוחות וללא כאבים מיותרים".
אילו ילדים מגיעים למרפאה? "הצורך בפעולות תחת טשטוש מיועד בעיקר עבור ילדים עם הפרעות התפתחות ותקשורת, אבל לא רק עבורם. מבחינתנו, המרפאה מתאימה גם לכל ילד או ילדה עם חרדה ממחטים. כמו כן, המרפאה מיועדת גם עבור ילדים שצריכים בירור רפואי בשל סימנים או סימפטומים שדורשים בירור אבל מצבו של הילד בסך הכול טוב, ואין צורך באשפוז עבור הבירור. במקרה זה נוכל לבצע בדיקות דם, בדיקות הדמיה כגון צילום או בדיקת אולטרסאונד, ומתן ייעוץ על ידי צוות רב מקצועי. היתרון הוא ברור – בירור מקיף ומרוכז במשך מספר שעות שבסופו הילד משוחרר לביתו עם המלצות. בדרך זו ניתן לחסוך את הצורך באשפוז במחלקה".
אילו בדיקות ניתן לעשות במרפאה, ומהן דרכי ההרגעה? "ניתן לעשות בדיקות דם ופעולות רפואיות קלות נוספות כגון הסרת גבס, הוצאת כפתורים מעור התוף וכו'. ההרגעה עצמה מתחילה מאמצעים לא תרופתיים שהחשיבות שלהם גבוהה, כמו סביבה רגועה, ליצנות רפואית ומשקפי מציאות מדומה להסחת הדעת מהפעולה. בנוסף, אנחנו משתמשים בגז צחוק ובמתן תרופות טשטוש בשתייה או בהזלפה לאף".
2 צפייה בגלריה
בדיקת דם
בדיקת דם
ללא חרדה, ללא אי נוחות. בדיקת דם
(צילום: shutterstock)
שגית כבר הספיקה לקחת את רומי למרפאה עבור בדיקת דם. לא רק שהבדיקה בוצעה סוף סוף, החוויה כולה, לדבריה, הייתה מאוד מרגשת: "ביקשנו הפניה לבדיקות דם בהרדמה. הלכנו עם אותם החששות והפחדים שמלווים אותנו בכל בדיקה. אבל הפעם הכול היה שונה. קבלת הפנים הייתה מאוד מרגיעה. רומי הייתה לבדה ולא היו מטופלים שממתינים בתור. הרופאה קיבלה את פנינו עם צוות שלם של אחיות ופתאום צצה גם ליצנית רפואית. אם יש משהו בעולם שמשמח את רומי זה מוזיקה. הליצנית התחילה לשיר, וזה מאוד הרגיע אותה. הבת שלי לקחה את כל אנשי הצוות, והתחילה להרקיד אותם במעגל. אין ספק שזו הייתה נפילת מתח, הן עבורה והן עבורנו. התרגשנו וצחקנו. לאחר מכן, הרופא המרדים הוביל אותה לשכב על המיטה, הוא חיכה עד שהיא הסכימה וכל התהליך היה עם המון סבלנות. הם עטפו אותה ואת הפחדים שלה, וידעו בדיוק מה לעשות כדי שהבדיקה תתבצע. בסוף הם שמו לה גז צחוק, ולא נאלצנו לעשות הרדמה מלאה. הרופא חיבק אותה ביד אחת, ושם לה את המסכה ביד שנייה, והליצנית המשיכה בכל אותו הזמן לנגן. זה היה מדהים".