"תמיד ידענו שהוא אוהב לנגן, אבל לא הייתה לנו מסגרת מתאימה באזור הדרום, אז פשוט ויתרנו", מספרת דנה, אמא לבן 14 מאחד הקיבוצים בעוטף עזה. "נתנו לו להתאמן בבית, ככה מפעם לפעם. כשהגענו לתל־אביב אחרי שפינו אותנו, נכנסנו לחדר ללימודי מוזיקה והיינו בהלם. הכול ברמה גבוהה, באיכות, אפילו לא דומה למה שיש בבתי ספר בדרום. מפה לשם, הילד פורח. השתלב בתוכניות ללימודי מוזיקה, לא מפסיק לנגן ועל כמה כלים במקביל".
אינספור כותרות כבר נכתבו על הפערים בחינוך בין המרכז לפריפריה - אבל מאז המלחמה, הפערים הללו נחשפו במלוא עוצמתם: תושבים משדרות ועוטף עזה שילדיהם השתלבו במערכות חינוך בערים וברשויות במרכז הארץ, גילו עולם ומלואו בתחום החינוך, שרק הוכיח להם הלכה למעשה את היחס המביש בין הפריפריה למרכז.
תושבי הדרום פונו מבתיהם בעל כורחם. בעקבות זאת, ניתנה להם האפשרות להשתלב בבתי ספר ובפעילויות בערים שונות ובמועצות אזוריות מבוססות יותר. חיי היום־יום במגורים הזמניים הללו, שם הראו להם שיש מערכות חינוך אחרות ושונות, עם יחס אחר ואישי ותוכניות מגוונות לאין שעור.
1 צפייה בגלריה
yk13824229
yk13824229
"חלק מהתקומה זה גם שיקום החינוך". ילדים מהעוטף במוסד חינוכי במרכז
הבעיה אינה ברשויות בדרום, שנאבקות על כל שקל. גם לא במערכת החינוך עצמה - יש בדרום ובצפון מורות ומורים מעולים וערכיים. תנו להם את הכלים והתקציבים שיש במרכז הארץ - ונוכל לראות מהפך אדיר.
רויטל, אמא לארבעה ילדים מעוטף עזה, מספרת שבכוונתה לצאת למאבק בנושא: "בעניין הזה אני מתכוונת לפנות לשר החינוך וגם להגיע לראש הממשלה אם צריך. אנשים בארץ לא מבינים את הפערים שיש. הגענו לתל־אביב וגילינו פערים של שנים. הבן שלי בכיתה ד' והוא ברמה של ילד כיתה ב' בתל־אביב. הבת שלי חוזרת מבית הספר ואומרת לי שהיא לא מבינה כלום, עד כדי כך גדול הפער".
"אני מצפה שחלק מהתקומה יהיה גם שיקום מוסדות החינוך בתוכן ופדגוגיה", רויטל מוסיפה: "לצערי הרב, זה לא בשיח בכלל. אנחנו צריכים לחזור לבי"ס הייטקיסטי, מודרני, מתקדם, עם אפשרויות בלתי נגמרות - כמו בתל־אביב. אחרת, איזה סיבה יש לי לחזור לעוטף? אנחנו ההורים כל הזמן מדברים על זה. לא רק שהופקרנו ביטחונית ב־7 באוקטובר, אלא שבמשך שנים הוזנחנו חינוכית. ויש עוד פערים, לא רק בחינוך".
בתוך הכאוס הזה, נפתחו הבוקר (ראשון) כלל מסגרות החינוך בעיר שדרות, בהמשך להנחיות פיקוד העורף המאפשרות קיום פעילויות חינוכיות בעוטף. 120 מוסדות חינוך פתחו את שעריהם, אחרי שצוותי העירייה, בשיתוף עם משרד החינוך ועם צה"ל, השלימו את היערכותם.
החל מהבוקר יוצבו בעיר למעלה מ־200 חיילים וחברי כיתות כוננות, שיאבטחו את כלל מסגרות החינוך, לצד מוסדות ציבוריים אחרים - בהם המתנ"ס, מרכז החוסן, "הספורט קלאב", הספרייה העירונית ומרכזי הקניות בעיר. בנוסף, על כלל האוטובוסים של הסעות התלמידים יהיו חיילים, שיסייעו לתלמידים אם תישמע התרעת "צבע אדום".
בעיר ישהה בחודשים הקרובים גדוד של הצבא, שחייליו יסייעו בכל משימות האבטחה, לצד פלוגה נוספת שכבר נמצאת בעיר. למוסדות החינוך יגיעו גם מורות חיילות שיסייעו לצוותי ההוראה.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.03.24