בשיתוף נובו נורדיסק
סוכרת סוג 1 היא מצב אוטו-אימוני כרוני, שבו מערכת החיסון של הגוף תוקפת והורסת את תאי הבטא בלבלב, אותם תאים המייצרים את האינסולין שלנו בגוף. כתוצאה מכך יכולות הלבלב לייצר אינסולין נפגעות, מה שגורם כמובן לרמות סוכר גבוהות בדם. מחקרים מתקדמים בתחום הרפואה מתבצעים ללא הרף, הכל כדי למצוא טיפולים חדשים ואפשרויות רפואיות מתקדמות לריפוי סוכרת סוג אחד. אז איפה זה עומד? האם זה ריאלי בכלל לקוות בעתיד לריפוי מלא של המחלה? או שמא העתיד כבר כאן.
ישנו מרכיב גנטי משמעותי בהתפרצות של סוכרת סוג 1. יחד עם זאת, ישנם גורמים סביבתיים שיכולים להוות טריגר להתפרצות שלהם. "הגורמים העיקריים שאנחנו יודעים היום הם בעיקר זיהומים ויראליים למיניהם", מסביר פרופסור רז. "חלקם מוכרים כמו אדמת, כמובן חזרת, יש מחלות שונות שידועות כגורמות להתפתחות סוכרת סוג 1, גם ה-covid הוא נגיף שיושב על התא הבטא ומונע ממנו לעבוד, אז אם אתה בסיכון לפתח סוכרת סוג 1 הוא עלול לגרום לך לפתח את המחלה"
צפו בפודקאסט המצולם
מהם הסימנים המקדימים להתפרצות המחלה?
"בסוכרת סוג 1 - שתייה והשתנה מרובה. אתה צמא כל הזמן, אתה אוהב יותר לשתות מתוק, מתוק ועוד פעם מתוק, זאת אומרת הגוף צועק "תן לי מתוק". הגוף צועק מתוק, כי הוא לא מקבל את המתוק. והדבר השני הוא כמובן ירידה במשקל
האם אבחון מאוחר של סוכרת סוג אחד מסכנת חיים?
"בהחלט, מכיוון שסוכרת, רמת האינסולין בדם יורדת מאוד. לאינסולין יש שני תפקידים - אחד לקחת את הסוכר ולהכניס אותך לתוך השריר או לתוך השומן. תפקידו הנוסף - הוא הופך את חומצות השומן לשומן עכשיו אם חסר לך אינסולין בצורה רצינית חומצות השומן לא יהפכו לשומן אלא הן, והשומן יהפוך לחומצות שומן זאת אומרת כמות חומצות השומן תעלה מאוד.
האם יש דרך לעכב התפתחות של סוכרת באופן תרופתי?
"מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שיש אפשרות בחלק מהמקרים, בעזרת טיפול תרופתי מסוים לעכב את התפרצות המחלה".
כיצד מאבחנים ילדים ובוגרים בטרום סוכרת? מה השינויים במתווה הטיפולי בשנים האחרונות? והאם יש סיכוי להינצל מהמחלה למרות ששני ההורים סוכרתיים?
האזינו


בשיתוף נובו נורדיסק